Zoekresultaten

  • Onze scholen werken met een schoolondersteuningsprofiel; een instrument waarin is vastgelegd hoe het passend onderwijs op de betreffende school wordt ingevuld. Het gaat bijvoorbeeld over welke ondersteuning geboden kan worden, de ambities, de schoolcompositie en voor welke leerlingen er plek is. Maar ook wat er van leraren verwacht wordt en hoe ervoor wordt gezorgd dat zij die verwachtingen waar maken. Het ondersteuningsprofiel wordt opgesteld door leerkrachten, directie en schoolbestuur, en ...

  • Soms heeft een kind onvoldoende baat bij de basis- en lichte ondersteuning die een school kan bieden. Dan wordt er op verzoek van school en/of de ouders een multidisciplinair overleg (MDO) gevoerd. Een consulent uit het bijbehorende werkgebied en een eventuele andere deskundige (bijvoorbeeld een jeugd- en gezinscoach) sluiten dan aan. Tijdens het MDO kijken alle betrokkenen, met gebruik van het TOP dossier, naar de totale situatie van het kind. Op basis van deze gezamenlijke analyse wordt een...

  • Wij hebben het passend onderwijs in Noord-Kennemerland georganiseerd in acht werkgebieden, dicht bij huis. In ieder werkgebied werken scholen en gemeenten als een netwerk met elkaar samen. Ze leren met en van elkaar. Elke vier maanden bespreken ze relevante zaken. Wat zijn de kernmerken van de leerlingen? Welke onderwijsbehoeften zijn er? Individueel of bij een groep leerlingen? Onze consulenten hebben hierbij een coördinerende en verbindende rol. Consulenten zijn tevreden met het werken in d...

  • Vrijwel ieder kind maakt in zijn of haar ontwikkeling weleens iets mee waardoor het even wat minder gaat. Dat kan ertoe leiden dat het kind niet tot leren komt. Meestal komt alles na verloop van tijd vanzelf weer goed. Soms niet, dan is een steuntje in de rug nodig. De school kijkt in dat geval samen met de leerling en zijn ouders wat er nodig is om weer verder te gaan. De ondersteuning is passend: zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. We evalueren regelmatig. Is er meer of juist minde...