Zoekresultaten

  • Schoolweging De complexiteit van de leerling populatie kan indirect een indicatie geven over de te verwachten ondersteuning- en zorgbehoefte van de leerlingenpopulatie op een betreffende school. De mate van complexiteit worden weergegeven in een schoolwegingsgetal. De schaal van schoolweging loopt voor de scholen binnen onze regio van 20 voor minder complexe leerling populaties tot 40 voor complexe leerling populaties. Een gemiddelde van 3 schooljaren wordt gebruikt om een stabiel beeld van s...

  • Verwijzing van leerlingen naar schooltype. Onderstaande tabel toont het percentage leerlingen dat binnen het samenwerkingsverband van school/schoolsoort is veranderd gedurende het schooljaar. Bron: Dashboard Passend Onderwijs/ DUO Verplaatsingen binnen het BAO - SBO Uit onderstaande grafiek zien we het percentage leerlingen dat binnen het samenwerkingsverband van het BAO naar het SBO gaan. Het percentage ligt rondom het landelijk gemiddelde. Bron: Dashboard Passend Onderwijs/ DUO De onder...

  • Samenvatting - 3e trimester rapportage DOEL 1 – Perspectief voor ieder kind 1. Aantal leerlingen Samen met de gemeenten van regio Alkmaar ondersteunen we scholen, kinderen en ouders bij het bieden van passend onderwijs, zorg en opvoeding. Dit doen we voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Als dat – ondanks alle inspanningen – niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een and...

  • Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. In de trimesterrapportages rapporteren wij driemaal per jaar over de voortgang van dit jaarplan en de activiteiten en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband. Wij doen dit aan de hand van 7 thema's: Professionaliseringsmodel Innovatie en ontwikkeling Lokaal anticiperen Preventiekracht Werken als een netwerk Ouders: motor voor de ontwikkeling van hun kind Kwaliteitszorg In dit hoofdstuk geven wij een korte samenv...

  • Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is opgedeeld in acht werkgebieden. Ieder werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoeld voor innovatieprojecten. Middels deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied. Vanuit de Netwerkgroep Werkgebieden zijn vragen stelt over de hoogte van het innovatiebudget per werkgebied. Besloten is om bij de besteding va...

  • Ouders: motor voor ontwikkeling van hun kind Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is een belangrijk thema bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien in de toekomst van hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten.

  • Kwaliteitszorg Het samen werk maken van passend onderwijs en het strategisch perspectief – op alle niveaus en met vele partners – is een sociaal en interactief proces. Het proces verloopt volgens de meet-deel-leer-verbetercyclus. Kwaliteitszorg in een levende vorm, gericht op het waarderend perspectief: de gekozen strategische thema’s en de realisatie van onze missie en visie. We monitoren onze vorderingen en resultaten, bespreken deze cyclisch en verbeteren waar nodig onze werkwijze. Hier...

  • Werken als een netwerk Het samenwerkingsverband heeft een dienstbare rol met een eigen opdracht waarover we verantwoording afleggen. Het succes van deze opdracht hangt nauw samen met de kwaliteit van de samenwerking, zodat we kunnen voorkomen dat een kind tussen wal en schip valt en zodat schoolbesturen kunnen voldoen aan hun zorgplicht. Uitgangspunt is eigenaarschap en verantwoordelijkheid van de scholen voor hun leerlingen.

  • Preventiekracht Scholen zijn zeer betrokken bij hun leerlingen en leerkrachten met veel pedagogisch optimisme gaan ver om kinderen te helpen, zonder dat zij daarvoor voldoende zijn toegerust. Daarmee wordt de grens van de professionaliteit overschreden. Wanneer leerkrachten en scholen hun grens te lang negeren, dan kan de situatie flink escaleren. Alle professionals hebben een belangrijke signaalfunctie voor elkaar. Het is in het belang van kinderen dat zij in een zo vroeg mogelijk stadium...

  • Lokaal anticiperen De problematiek van leerlingen verschilt per werkgebied, gemeente, school en individu. Maatschappelijke vraagstukken hebben invloed op de omgeving van kinderen. Op sommige plaatsen is de ondersteuningsbehoefte van leerlingen groter dan elders. Lokaal anticiperen is passend onderwijs lokaal laten aansluiten door maatwerk en doelmatige inzet van ondersteuning en middelen.