Zoekresultaten

  • Samen met de gemeenten van regio Alkmaar ondersteunen we scholen, kinderen en ouders bij het bieden van passend onderwijs, zorg en opvoeding. Dit doen we voor kinderen in de leeftijd van 4 tot 13 jaar. Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Als dat – ondanks alle inspanningen – niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek, bijvoorbeeld een school voor speciaal (basis)onderwijs. In het schooljaar 2021-2...

  • Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool. Er is landelijk sprake van een daling van leerlingaantallen in het regulier basisonderwijs. Dit zagen we ook in onze regio. Waar ons samenwerkingsverband in 2011-2012 nog 22.159 leerlingen in het basisonderwijs telde, zagen we het aantal leerlingen in 2021-2022 dalen naar 19.772 leerlingen. Vanaf 2021-2022 zien we echter weer een stijging van het aantal leerlingen naar 20.549 in 2022-2023. Deze s...

  • Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek naar een andere onderwijsplek. In onze regio zijn verschillende voorzieningen, zoals scholen voor speciaal (basis) onderwijs. Sinds 2020-2021 is er spraken van een daling van het aantal SBO-leerlingen. Hiermee lijkt zich de verwachte daling op basis van de prognoses van DUO in ons werkgebied eerder in te zetten. In onderstaande grafiek zien we het aantal leerlingen in het sbo. Dit jaar zien ...

  • Kinderen komen en gaan van en naar de scholen in ons werkgebied. Aan de hand van dit overzicht krijgen we meer zicht op de verplaatsingen tussen de verschillende schooltypen. Onderstaande tabel toont het percentage leerlingen dat binnen het samenwerkingsverband van school/schoolsoort is veranderd gedurende het schooljaar. Bron: Dashboard Passend Onderwijs/ DUO Verplaatsingen van leerlingen naar schooltype ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Verplaatsingen van bao naar een andere bao...

  • In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind. Tijdens de plaatsing wordt voorzien in onderwijs dat voldoet aan de inspectie-eisen. Deze mogelijk...

  • Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOPdossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOPdoss...

  • In paragraaf 1.3.a Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen is te vinden hoe de route van toewijzing werkt. Om zicht te krijgen op de verschillen tussen onze werkgebieden, is het interessant om te weten in welke mate de verschillende werkgebieden toelaatbaarheidsverklaringen aanvragen. In het schooljaar zijn 451 tlv's aangevraagd. Hiervan werden 158 tlv's (35%) aangevraagd door onze eigen basisscholen. Daarnaast werden door het SO 126 tlv’s (27,9%) aangevraagd. De andere 92 tlv’s (20.4%) w...

  • Het is belangrijk om lacunes tijdig te signaleren in ons dekkend netwerk. Ook voor de thuiszitters zijn diverse mogelijkheden om maatwerk te bieden beschikbaar. We voorkomen hiermee dat leerlingen tussen wal en schip vallen. Om een dekkend netwerk te blijven bieden, zijn er in de regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen starten vaak als pilot. Bij succes groeien ze uit tot volwaardige programma's. Binnen PPO-NK wordt...

  • Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op en geven wij via trimesterrapportages inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband. Deze rapportages geven een beeld van verschillende kwaliteitsgebieden zoals extra ondersteuning op de basisschool of voorziening, het dekkend netwerk, de voortgang in de werkgebieden en de netwerkgroepen zoals thuiszitters en nieuwkomers. Het jaarplan en de rapportages bespreken we met de schoolbesturen, bet...