Zoekresultaten

  • Ouders zijn verantwoordelijk voor het welzijn en de ontwikkeling van hun kinderen. Partnerschap met ouders is cruciaal bij passend onderwijs. Het gaat erom dat ouders perspectief zien voor hun kind. We erkennen de regiefunctie van ouders en brengen hen in positie als wettelijke vertegenwoordiger van hun kind, zodat zij hun eigen kracht kunnen inzetten. Ouders praten in multidisciplinaire overleggen (mdo's) continue mee over ontwikkelingsplannen voor hun eigen kind. Daarnaast denken ze in ve...

  • Waar we in 2014 zijn gestart vanuit de gedachte van een expertisemodel, werken we nu toe naar een professionaliseringsmodel in 2020. In het expertisemodel is het uitgangspunt dat een specialist de situatie overneemt en oplost. In het professionaliseringsmodel wordt de specialist waar nodig nog steeds ingezet en tegelijkertijd wordt de leerkracht geprofessionaliseerd zodat die zijn expertise uitbreidt. Wij doen er alles aan om de leerkracht te ondersteunen bij het omgaan met kinderen met diver...

  • Vanuit het NRO-onderzoek zijn we vorig schooljaar gestart met de trainingen 'Wegwijs in gedrag' voor leerkrachten en de aanvullende training voor IB-ers, schoolleiders, bestuurders en consulenten. Werkgroep Wegwijs in het gedrag van kinderen De gemeente Alkmaar, schoolbesturen en de samenwerkingsverbanden primair en voortgezet onderwijs in de regio Alkmaar zetten in de periode 2021-2024 hun samenwerking voort met de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wet...

  • Twee keer per jaar gaan de consulenten passend onderwijs de directeur, IB'er en eventueel een jeugd en gezinscoach verbonden aan de school met elkaar in gesprek om het samenspel met elkaar en de ondersteuningsstructuur van de school de evalueren. Dit heet het Meso-gesprek. De inhoud en de kwaliteit van deze gesprekken heeft in de afgelopen jaren een ontwikkeling doorgemaakt. De behoefte is uitgesproken om deze gesprekken tegen het licht te houden en van elkaar te leren. Consulenten zullen met...

  • Naast de begeleiding en ontwikkeling van leerkrachten (zie hoofdstuk 2) stimuleert het samenwerkingsverband professionalisering van de scholen als het gaat om het in beeld brengen en houden van de ontwikkeling van kinderen. In dit kader zijn met de schoolbesturen onder andere afspraken gemaakt over het werken met TOP dossier en scholingsmogelijkheden. TOP dossier trainingen Vanuit het swv zijn/worden alle IB-ers/docenten met IB-taken en directeuren getraind in en het begeleiden van docenten ...

  • Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel. In het 4e trimester zijn in 924 mdo's gehouden in de werkgebieden. Hiermee komt het totale aantal mdo’s op 3255. De mdo’s worden bij voorkeur op ...

  • Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject. Naast dit onderscheid, maken we ook onderscheid in verschillende catego...

  • TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van passend onderwijs en passende zorg. Alle scholen maken gebruik van TOP dossier, wel zijn er verschillen tussen scholen hoe ze invulling geven aan het werken met TOP dossier. Dit school...