Zoekresultaten

  • ' Kinderen met dezelfde talenten hebben recht op gelijke kansen. Ieder kind moet zich volledig kunnen ontwikkelen. Zijn of haar achtergrond, het opleidingsniveau van de ouders of hun financiĆ«le achtergrond mag geen invloed hebben op de schoolprestaties van een kind' In onderstaande bijlage die tot stand is gekomen in samenwerking tussen: Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Noord-Holland Praktijkschool De Viaan Christelijke Scholengemeenschap Jan Arentsz Van der Meij College Gemeente Alkma...

  • 'Ik wil allereerst benadrukken dat passend onderwijs gaat over een zo passend mogelijk aanbod voor alle leerlingen, niet alleen voor leerlingen met een beperking of leerprobleem, maar ook voor hoogbegaafde leerlingen', aldus staatssecretaris Dekker. Dit projectvoorstel is geschreven naar aanleiding van de subsidie die is uitgegeven door minister Slob in december 2018 voor de ondersteuning van leerlingen met kenmerken van (hoog)begaafdheid. Het samenwerkingsverband, de schoolbesturen, de schol...

  • Het landelijke inspiratienetwerk Met Andere Ogen is gestart vanuit een verlangen vanuit onderwijsveld, jeugdhulp-zorgbranches, client-/ ouderorganisaties en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, om door het verbeteren en versterken van de samenwerking , een 'ecosysteem' rond het kind, bij te dragen aan betere ontwikkelkansen voor elk kind. Dat vraagt soms met andere ogen kijken, belemmeringen wegnemen en elkaar helpen om inclusiviteit mogelijk te maken. De programmalijn Aanpak Met Andere ...

  • Samenwerkingsverbanden passend onderwijs zien een groeiend aantal ondersteuningsaanvragen en verwijzingen naar speciaal (basis)onderwijs vanwege gedragsproblematiek van leerlingen. Leerkrachten blijken het lastig te vinden om met moeilijk leerlinggedrag om te gaan en geen of nauwelijks effect te zien van de voorgestelde interventies. Het valt op dat leerkrachten vooral vanuit het eigen perspectief naar leerlinggedrag kijken en nauwelijks het leerlingperspectief en de context meenemen. In dit ...