Zoekresultaten

  • Brede samenwerking Het tegengaan van kansenongelijkheid is een opdracht voor iedereen, met een grote rol voor het onderwijs. Het verbinden van de drie leefwerelden – school, thuis, omgeving – is heel belangrijk in de aanpak van gelijke kansen. De integrale aanpak van gelijke kansen blijkt ook uit de samenwerking van de GKA met ministeries van SZW (armoedebestrijding en onderwijs arbeidsmarkt) en het ministerie van VWS (jeugd en sport) om deze verbindingen te versterken. Het Ministerie van On...

  • De gemeenten en samenwerkingsverbanden PO en VO van Noord-Kennemerland hebben de gezamenlijke missie: onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en daarom is onderwijs leidend en zorg ondersteunt daar waar nodig zolang dat nodig is. Wanneer zorg leidend is, dan wordt er gezocht naar mogelijkheden om leren mogelijk te maken. Scholen, samenwerkingsverband en gemeenten hebben elk hun eigen opdracht en door een gezamenlijke aanpak kunnen we elkaars inspanningen versterken om: Een t...

  • De laatste jaren zijn met de decentralisaties van Wmo, Jeugdwet en Participatiewet naar de gemeenten en de invoering van Passend Onderwijs grote veranderingen ingezet binnen het sociaal domein en het onderwijs. De basisgedachte achter deze veranderingen is dezelfde: iedereen doet mee, niemand staat aan de kant. Voor wie dat niet op eigen kracht redt, is er steun vanuit de eigen sociale omgeving. Indien aanvullende steun nodig is om dat te organiseren of professionele hulp ingezet moet worden ...

  • Onder de noemer 'Samen werken aan de veerkracht van onze jeugdigen hebben de partners in de regio Alkmaar een Veerkrachtpact afgesloten om de effecten van COVID-19 voor de jeugd te verzachten. De verschillende steunpakketten van uit de uitvoeringsagenda en NPO gelden geven onze regio een tweejarige impuls om aan de veerkracht van jeugdigen te werken. Kinderen worden vaak gezien als slachtoffer: slachtoffer van hun sociaaleconomische positie, hun (hoog)begaafdheid, hun ouders, het systeem, of...