Zoekresultaten

  • Bij de opzet en inrichting van het samenwerkingsverband ppo- nk is in 2018 gestart met een flexibele ambulante schil vanuit Aloysiusstichting en Heliomare (zie memo). Naast de mogelijkheden van de inzet van begeleiding vanuit de werkgebiedbudgetten (in de vorm van arrangementen), kan er ook een inzet van ambulant begeleiders met een bepaalde specialisme worden gepleegd. In de specialisme van de ambulant begeleiders is er een tweetal aandachtsvelden waar op ingespeeld wordt vanuit de ondersteu...

  • Ieder kind heeft recht op onderwijs. Toch geldt dit niet voor kinderen met een ernstig meervoudige beperking. Zij worden meestal vrijgesteld van de leerplicht en krijgen daardoor geen enkele vorm van onderwijs meer. Ze komen vaak in instellingen terecht waar zorg centraal staat. Of ze zitten thuis, terwijl ook deze kinderen nog ontwikkelingsmogelijkheden hebben. Binnen ons samenwerkingsverband staan we open voor mogelijkheden om deze kinderen toch naar school te laten gaan. In samenwerking m...

  • In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind. Tijdens de plaatsing wordt voorzien in onderwijs dat voldoet aan de inspectie-eisen. Deze mogelijk...

  • Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (MDO) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en de onderbouwing van het ontwikkelingsperspectief in TOP dos...