Zoekresultaten

  • Voorlezen op de Burgemeester de Wildeschool gaat net even anders dan anders Verscholen achter een woonwijk, bereikbaar via een weggetje dat doodlopend lijkt, doemt daar opeens een basisschool op: de Burgemeester de Wildeschool. In de volksmond heet het de school voor slechthorende kinderen, maar veel meer leerlingen hebben een taalontwikkelingsstoornis, beter bekend als TOS. Volgens docente Wilma Hulshout zijn kinderen met TOS vaak onzeker: ,,Niemand snapt ze of verstaat ze. Ze durven nauwe...

  • Wat komt er bij kijken om een restaurant vol gasten te voorzien van een lekkere lunch? Leerlingen van Langedijker basisscholen kregen via het project Hands-On maandag letterlijk een kijkje in de keuken van restaurant De Kolenist in Zuid-Scharwoude. Zuid-ScharwoudeRuim vijf jaar geleden startte het project Hands-On op initiatief van de basisscholen in Langedijk. Leerlingen uit groep 8, die meer praktisch zijn ingesteld, hoeven één dag in de week niet naar hun basisschool, maar bezoeken in pla...

  • Op 23 januari was Nico van Straalen te gast in het kenniscentrum HB. Nico is bioloog en heeft zich gespecialiseerd in de evolutiebiologie. En schrijft hierover regelmatig in het Noord-Hollands dagblad. Tijdens de lezing werden de aanwezigen meegenomen op een indrukwekkende reis door de tijd. De kinderen stonden oog in oog met schedels uit verschillende ontwikkelstadia van de mens en konden aan de spreker al hun vragen stellen over het onderwerp. Wat waren ze allemaal betrokken en wat fijn om...

  • De Groeiklas is een initiatief dat is ontstaan vanuit een vraag van Intern Begeleiders in Alkmaar-Noord. Er was al een plusklas opgezet. Voor de groep kinderen met een lagere intelligentie bestond nog niets. Jasmijn van Ipkens, leerkracht en onderwijspedagoog, en moeder van een zoon met speciale onderwijsbehoeften, is deze uitdaging aangegaan. Ze begeleidt al bijna vier jaar de Groeiklas in Alkmaar-Noord. Een voorziening voor bovenbouwkinderen. Eén ochtend per week ontmoeten gelijkgestemden e...

  • Even voorstellen Nieuwe consulent Alkmaar-Zuid: Samia Abrari Begin september startte Samia Abrari als consulent in Alkmaar-Zuid. Ze volgt Gerard Steenhof op die met pensioen ging. “Ik vind kinderen gewoon de leukste wezens die er zijn. Zij verdienen dat je goed naar ze kijkt en luistert naar wat ze nodig hebben. De vacaturetekst, visie en missie van PPO-NK sloten zo mooi aan bij wat ik zocht, dat dit de enige logische stap was: aan de slag als consulent.” “Belangen van kinderen, daar heb...

  • ‘Vroege selectie in het onderwijs’. Dat was het thema van de tweejaarlijkse conferentie vanuit de werkgroep 10-14 die op 2 november plaatsvond. De conferentie werd georganiseerd door samenwerkingsverband PPO-NK en samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland. “Met 150 man was de opkomst boven verwachting”, vertelt PPO-NK-consulent Esthel Schneiders. “Het was een mooie bijeenkomst waarop professionals binnen het primair onderwijs (PO) en voorgezet onderwijs (VO) met elkaar van gedachten wis...

  • De netwerkgroep Nieuwkomers staat als een huis. Dat blijkt als 175 nieuwkomers, van wie 31 kinderen in de basisschoolleeftijd, per 1 september tamelijk onverwacht in Bergen terechtkomen. Het gaat om gezinnen uit Syrië, Afghanistan en Eritrea die gevlucht zijn, van plek naar plek worden verplaatst en tijdelijk in tenten wonen op het voormalige voetbalveld in Bergen. Hoe zorg je ervoor dat de kinderen naar school kunnen? Consulent taalvoorzieningen Kristel Hoogeveen en ambulant begeleider ni...

  • In het Rodi weekblad van 30 november 2022 stond een bijzonder interview over Bram. Bijzonder omdat Bram het syndroom van Down heeft en hij door middel van gezamenlijke bekostiging vanuit het samenwerkingsverband en de gemeente Alkmaar toch naar een reguliere school kan. De Erasmusschool kan door deze gezamenlijke financiering dit schooljaar de twee kleuters Bram en Achmed met Down een uitdagende onderwijsomgeving bieden, passend bij de mogelijkheden van deze kinderen. Bij een onderwijszorgarr...

  • Sanne kon met hulp van OZL over naar groep 8 Sanne zat in groep 7 toen ze steeds zieker werd. “Ik kon niet meer hele dagen naar school. Ik had vaak last van slappe spieren en veel pijn. Mijn spieren werden heel snel moe waardoor ik bijna niets kon,” vertelt Sanne. Door haar klachten miste Sanne veel school. Contact met klasgenoten Rita, de intern begeleider van Sannes school, zocht contact met Onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen (OZL) van OBD Noordwest. “Het was zoeken en vooral advies vr...

  • Oudersteunpunt.nl Sinds 2019 dé plek waar ouders informatie kunnen vinden over alles wat te maken heeft met passend onderwijs en extra ondersteuning voor hun kinderen. Waar ouders elkaar ontmoeten, sparren en verbinding maken. Nieuw is het buddyproject: een palet aan ervaringen, erkenning en herkenning. In het leven geroepen voor ouders die willen praten met andere ervaringsdeskundigen. “Hoe fijn is het als je met andere ouders in gesprek kunt die meteen snappen waar jij mee te mak...

  • De plezierige klas Samen preventief inzetten op veerkracht en sociale vaardigheden Gemeente, GGD Hollands Noorden, samenwerkingsverband, trainers en schoolbesturen trekken samen op in het optuigen en uitrollen van ‘De plezierige klas’. Een klassikale competentietraining waarin kinderen, leerkrachten en intern begeleiders samen op school dezelfde taal spreken als het gaat om gedrag, weerbaarheid en sociale vaardigheden. Denk aan: complimenten geven, pestgedrag omdraaien, vriendschappen sluit...

  • Samenwerkingsverband PPO-NK en projectplan hoogbegaafdheid; Nieuws vanuit de netwerkgroep hoogbegaafdheid: Vanuit de scholen kwam geregeld een opmerking over de namen die er aan de HB-functies werden gegeven. Veel mensen vonden dat degene die zich op de school bezighield met hoogbegaafden, de talentbegeleider werd genoemd. Want ieder kind heeft toch talenten. Daar is uiteraard helemaal niets tegenin te brengen! Daarnaast was er ook vaak onduidelijkheid over de inhoud van de functienaam. Daa...

  • Na een jaar taalklas stappen de meeste nieuwkomerskinderen, kinderen die uit het buitenland in Nederland zijn komen wonen, met de nodige basiskennis van het Nederlands over naar de basisschool bij hen in de buurt. Een nieuwe school, nieuwe kinderen, nieuwe juf of meester. Best spannend allemaal. Na ongeveer drie weken op de nieuwe school kom ik in de groep kijken, praat met het kind en heb daarna een gesprek met de leerkracht en de intern begeleider. Dit voor de zachte landing en prevent...

  • Het werkgebied Bergen strekt zich uit van Egmond-Binnen naar Groet, een afstand van 23 km tussen de 2 uiterste scholen, pakweg een kwartiertje rijden met de auto. Maar als je op die manier door het werkgebied rijdt, dan mis je heel veel moois! In dit gebied staan n.l. heel veel leuke basisscholen, 12 om precies te zijn. En op die scholen werken bevlogen mensen; leerkrachten, directeuren, onderwijs-ondersteuners, intern begeleiders, soms zelfs vrijwilligers. En allen met maar 1 doel: het optim...

  • Waarom ga ik [bijna] elke dag met plezier aan het werk? Ik denk dat dat komt omdat de werkzaamheden zo divers en afwisselend zijn en dat er een fijne groep collega’s is. Het grootste deel van mijn werk vind plaats op de scholen van Alkmaar-Zuid. 12 scholen die, naast veel overeenkomsten, met hun eigen visie vormgeven aan het zo goed mogelijk begeleiden van de leerlingen. Er zijn veel contacten met IB-ers, gedragsspecialisten, zorgcoördinatoren, directie, leerkrachten, ouders, onderwijs assist...

  • Alkmaar-Oost is een prachtig werkgebied om te mogen werken, want in dit gebied bevinden zich zowel de scholen die in de stad Alkmaar staan als dorpsscholen in de dorpjes er om heen. Dit geeft een mooie dynamiek aan het werkgebied, waarin we veel van elkaar leren, doordat de omgeving van elke school een andere invloed heeft op wat er in de school gebeuren moet. Een mooi voorbeeld is hoe de kleine dorpsscholen omgaan met de grote verschillen in leeftijden, aanbod en instructie in de groep. Ne...

  • ‘Het MDO is online. 9 uur, ik zit klaar. Buiten is de groenafdeling van gemeente Hoorn nog niet klaar. Eén keer per jaar branden ze het onkruid weg uit ons autovrije straatje en werken ze de beplanting bij. Met grof geschut zijn ze uitgerukt, oorbeschermers op en knallen maar. De Oost-Indische kers van de buurvrouw op nr. 10 moet eraan geloven. De weelderige uitgroei over de straat wordt keurig bijgewerkt tot waar haar voortuintje eigenlijk grenst. Zoveel mogelijk mijn microfoon maar uitz...