Zoekresultaten

  • Op de PPO-NK community treft u mensen die werkzaam zijn binnen het samenwerkingsverband. U kunt alleen bijdrages leveren en reageren op anderen als u een geregistreerde gebruiker bent.Net als bij fysieke ontmoetingen is het nóg leuker als iedereen zich aan een aantal eenvoudige gedragsregels houdt. Gebruik je gezond verstand Behandel een ander zoals je zelf graag ook behandeld wilt worden. Wees respectvol naar elkaar Alleen leden van de PPO-NK community hebben toegang tot deze community De al...

  • Swv PPO-NK  - algemene info  Onze mensen (publiek)                                                               - overzicht medewerkers Onze netwerkgroepen (publiek)                                               - overzicht netwerkgroepen Onze beleidsdocumenten (publiek)                                         - overzicht beleidsdocumenten Onze Organisatie (redactie)                                                       - info organisatie Onze Professionals (publiek)                   ...

  • In mei heeft het samenwerkingsverband PPO-NK een nieuwe website gekregen. De nieuwe website is bereikbaar via: https://ppo-nk.nl. De werkplaats/community is bereikbaar via: https://werkplaats.ppo-nk.nl Hierdoor verwijzen enkele hyperlinks in tekstbestanden niet altijd meer naar de juiste pagina’s op de werkplaats/community. Oud https://www.ppo-nk.nl/thoughts/5262 Nieuw https://werkplaats.ppo-nk.nl/thoughts/5262 Je kan de link heel makkelijk weer kloppend maken door het woord 'www' te vervan...

  • In de teksteditor kun je ankers toevoegen. Met behulp van ankers kun je in je tekst doorlinken naar andere plekken in je tekst. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken als je een bijdrage hebt met een lange tekst en bovenaan de bijdrage een inhoudsopgave wilt tonen. Stap voor stap: Selecteer de tekst waar je naar wilt verwijzen en klik op het 'anker' icoon in de werkbalk van de editor: Vervolgens vul je een zelf bedacht ID in, dit ID wordt gebruikt om naar te verwijzen. Je verwijst dus eigenlijk n...

  • Sommige informatie wil je kenmerken als officiële informatie, waar men er vanuit mag gaan dat die informatie de juiste is en up to date! Binnen Harmonics is de optie om bijdrage aan te merken als 'formele' bijdrage. Wat gebeurt er dan? In de bijdrage wordt getoond dat een bijdrage formeel is Aan de bijdrage komt een herzieningsdatum. De auteur en mensen met schrijfrechten krijgen 2 maanden voor deze datum een notificatie en op het moment van herziening een actienotificatie. Deze verdwijnt all...

  • Er zijn 2 manieren om een video binnen Harmonics te plaatsen. In een bijdrage Een video tonen in een bijdrage heeft verschillende voordelen. Zo komt de bijdrage op de tijdlijn, kan erop gereageerd worden, wordt het meegenomen in de zoekresultaten en bovendien heb je zo een pagina om naar te verwijzen wanneer je elders een link wilt plaatsen naar de video (bijvoorbeeld met een knoppenwidget op je entree). (Youtube)video als Site In een bijdrage kun je ook het filmpje 'embedden', dan is deze in...

  • Het uitlichten van bijdragen is een waardevolle functionaliteit voor beheerders die relevante informatie onder de aandacht willen brengen in de lijst van zoekresultaten van gebruikers. Hoe werkt het? Zoekresultaten worden gepresenteerd in volgorde van relevantie. Deze relevantie is technisch bepaald - en kan daarmee soms afwijken van wat wenselijk is. Zo kan een te downloaden declaratieformulier nog wel eens in de zoekalgoritmes ondergesneeuwd raken onder discussies over declaraties. Daarom k...

  • Een artikel is een handig medium als je gebruikers wilt informeren met betrekking tot nieuwsitems. Een artikel is een combinatie van een bericht en een widget. Artikelen worden alleen door de groepsbeheerders aangemaakt en kunnen op de entree van een groep worden getoond. Ze komen in de tijdlijn van de gebruikers van een groep te staan. Een artikel kan worden getipt (geattendeerd), gewaardeerd en er kan op worden gereageerd. Waarom een artikel archiveren? Als je niet wilt dat een artikel apar...

  • Als beheerder van het platform of van een groep kun je een artikel ook als nieuwsbrief versturen naar alle gebruikers van het platform of de gebruikers van een specifieke groep. Mensen die niet op het platform zitten kun je niet toevoegen aan de mailingslist. Nieuwsbrief naar alle leden op het platform Alleen als platformbeheerder kun je alle gebruikers een nieuwsbrief sturen. Volg deze stappen: Je maakt eerst een artikel aan vanuit de homepage. Vervolgens klik je rechts bovenaan op je profie...

  • Welkom op de community van het samenwerkingsverband PPO-NK. De Community is bedoeld als centrale informatieplek voor ouders, docenten, scholen en netwerkpartners binnen ons samenwerkingsverband. De Community bestaat uit een openbaar gedeelte waarop veel algemene informatie en wetenswaardigheden uit ons netwerk wordt gedeeld. Ook kunt u hier onze beleidsdocumenten vinden. Er zijn openbare thema pagina's gericht op Hoogbegaafdheid en Nieuwkomers. Ouders kunnen op het oudersteunpunt gerichte ...

  • LET OP! Voor onderstaande stappen moet je groepsbeheerder zijn. Als je niet meer weet welk trefwoord je moet gebruiken om je bijdrage in een bepaalde widget te krijgen, doe je het volgende: Klik op de entreepagina rechts boven in op 'Wijzig widgets'. Klik vervolgens op het potlood van de widget waar je iets aan toe wilt voegen. Kijk bij 'Trefwoord' welk trefwoord of welke trefwoorden bij de widget horen. Maak vervolgens een bijdrage aan met dat trefwoord of die trefwoorden. Op deze manier...

  • Als platformbeheerder kun je Widgetstijlen instellen: als je heel vaak dezelfde soort widget wil maken, kun je er een widgetstijl van maken, zodat je die kan selecteren en niet alle instellingen telkens opnieuw moet doen. De widgetstijlen vindt je door de volgende stappen te zetten: Klik op je profielfoto en kies voor 'Administratie'. Klik dan op de tegel 'Widgetstijlen'.

  • Als je widgets op de entreepagina van je groep wilt aanmaken, moet de optie 'Entree' aangevinkt zijn. Dit kun je doen door naar de 'Admin' knop te gaan in de menubalk van je groep en de Entree optie aan te vinken. Je vindt de widgets door op het beheer potloodje van je groep te klikken en vervolgens te klikken op 'Wijzig widgets'. Hier kun je widgets aanmaken en beheren. Zodra je widget aangemaakt is, staat hij in de lijst van ongepubliceerde widgets. Klik op de knop 'Publiceer' (de laatste v...

  • In de blauwe balk vind je de navigatie van de community. In de oranje balk vind je de navigatie binnen de groep. Afhankelijk van de instellingen van de groep, zie je knoppen wel of niet. Groepsbeheerders kunnen dit aanpassen via de knop 'Admin' in de oranje balk. Afbeelding In de oranje balk vind je als eerste de groepsafbeelding. Wanneer je hierop klikt, ga je naar het eerste scherm van je groep (vaak de entree of de tijdlijn). Titel van de groep De tweede knop in de balk ik de titel va...

  • In de blauwe balk vind je de navigatie van de community. Hieronder een uitleg per knop: Entree Dit is de Entreepagina van de website van PPO-NK. Hier vind je de meest actuele informatie over het samenwerkingsverband en knoppen om andere delen van de website te bekijken. Tijdlijn Op deze gepersonaliseerde tijdlijn zie je alle activiteiten van groepen waar je lid van bent en mensen die je volgt. Daarom is voor iedereen deze algemene tijdlijn anders. Werkplek De werkplek is de plek waar veel in...

  • In het notificatiecentrum (het belletje rechts boven in je scherm) vind je een overzicht van alle notificaties. Notificaties zijn berichten die je krijgt op het moment dat je een melding ontvangt in de community. Bijvoorbeeld een tip, een chat of een uitnodiging. Wil je een groter overzicht van je notificaties, klik dan op 'Toon alle notificaties'. Ook kun je zelf kiezen waarvoor je wel of geen notificatie wilt ontvangen en op welke manier (menu, mail of samenvatting). Dit doe je door recht...

  • Het gebruik van widgets op de cover van een groep is een manier om informatie te structureren, bezoekers wegwijs te maken in de groep en duidelijk te maken waar deze voor dient en hoe deze is ingedeeld. Hier kunnen diverse widgets voor gebruikt worden, elk met een ander doel in een andere vorm. Beheer widgets Als groepsbeheerder en platformbeheerder, heb je de mogelijkheid om naar het beheer van de widgets te gaan via "Wijzig widgets" links boven in de cover. Als je hier op klikt kun je gaan ...

  • Je kunt op verschillende manieren mensen uitnodigen: Bestaande leden uitnodigen voor een groep Nieuwe leden uitnodigen voor het platform en een specifieke groep ALLEEN PLATFORMBEHEERDER Nieuwe leden uitnodigen voor het platform (zonder specifieke groep) ALLEEN PLATFORMBEHEERDER Externe leden uitnodigen voor het platform en een specifieke groep ALLEEN PLATFORMBEHEERDER 1. Bestaande leden uitnodigen voor een groep Als je als groepsbeheerder bestaande leden wilt uitnodigen voor een g...

  • Een widget is een bouwsteen voor homepagina (entree) van een groep, waarin informatie wordt getoond. Groepsbeheerders en platformbeheerders kunnen de homepagina van degroep inrichten door middel van widgets. Er kan gekozen worden uit kant en klare widgets of zelf in te richten widgets. Hierbij een overzicht van de beschikbare widgets binnen de community: Artikel Een artikel is wat redactioneler dan een gewone bijdrage. Het voordeel van een artikel is, dat je het van tevoren kan bekijken, zo...

  • Je kunt een nieuwe groep aanmaken door op '+ deel' in de menubalk te klikken en daarna op 'groep' Je kiest voor een publieke groep, redactie groep of besloten groep. Publieke groep: mensen kunnen zonder toestemming van de groepsbeheerder lid worden. De inhoud is zichtbaar voor iedereen die toegang heeft. Publieke groepen worden veel voor (niet geheime) projecten gebruikt, om communities of practice te vormen rond interessante onderwerpen of als online ideeënbus/denktank. Besloten groe...

  • Je kunt een door jezelf aangemaakt evenement eenvoudig wijzigen door weer naar het evenement te gaan en te klikken op de 'beheer' knop, het potloodje rechts boven aan het evenement. Je moet op dat moment wel ingelogd zijn als degene die het evenement ook heeft aangemaakt. Als je alle wijzingen hebt doorgevoerd, kun je weer op 'bewaren' klikken, links onderaan de pagina.

  • De eigenaar van een evenement (degene die het evenement aanmaakt) kan een tweede organisator of contactpersoon benoemen nadat het evenement is aangemaakt. Een contactpersoon is eerst een deelnemer. Deelnemers kunnen worden toegevoegd door in het evenement de naam van de deelnemer te typen. Om van een deelnemer een contactpersoon te maken, ga je naar de beheer pagina van het evenement en kies je bij 'Werk samen' voor de persoon die je contactpersoon wilt maken. De persoon is nu een contactpe...

  • De beste manier om ideeën uit te wisselen en kennis op te doen is door elkaar te ontmoeten. In de community kun je op verschillende plekken en voor verschillende groepen evenementen aanmaken. Een evenement kun je aanmaken door op de button "+ Deel" te klikken en vervolgens op 'Evenement'. Hier kun je de velden invullen met onder andere informatie over het event (zoals tijd, aantal dagen, maximaal aantal deelnemers), eventuele documenten bijvoegen en de locatie aanwijzen in de kaart. Dit ka...

  • Iets delen Heb je een interessant idee of een ervaring die je graag wil delen met anderen, dan kun je een bijdrage delen. Om je idee of ervaring te delen maak je een bericht aan via de knop 'Deel' rechtsboven in de blauwe balk en kies voor 'Bijdrage'. Hiermee open je een nieuw venster waarin je je bericht kunt opstellen en plaatsen. Maak gebruik van de volgende stappen om je bijdrage zo compleet mogelijk te presenteren aan de andere gebruikers. Titel Geef je bijdrage een titel die herkenbaa...

  • De trefwoordenwolk kun je als groepbeheerder als widget aan- of uitzetten. Als je de trefwoordenwolk in je groep aanzet, worden de trefwoorden die je aan berichten hebt toegekend, getoond. De trefwoordenwolk toont alleen van berichten de 15 meest gebruikte trefwoorden in de groep en de 7 recent meest gebruikte trefwoorden in de groep. Maximaal kunnen er dus 22 trefwoorden in een trefwoordenwolk verschijnen. Als de 7 recent meestgebruikte trefwoorden ook onder de 15 meest gebruikte trefwoorden...

  • Wist je dat je een bijdrage kunt voordefinieren met trefwoorden? Je kunt hiermee een de actieknop in een dynamische widget maken op je entreepagina die al de juiste trefwoorden 'meeneemt in de bijdrage' voor in de dynamische widget. Doe alsof je een bijdrage toe wilt voegen aan je groep door te klikken op 'Deel' en te kiezen voor 'Bijdrage'. Kopieer de url die nu bovenaan je internetpagina staat naar een plek waar je deze kan bewerken (bijvoorbeeld Microsoft Word). Voeg aan de url toe: ...

  • Het verfijnen van zoekresultaten begint bij het zo duidelijk mogelijk formuleren van de zoekterm die je invoert. Mocht je de zoekresultaten nog niet treffend genoeg vinden, dan kun je de resultaten filteren. Zie het bericht over zoeken binnen de community voor de uitleg over de filteropties binnen het zoekmenu.

  • Standaard zoeken we op de aanwezigheid van de zoekterm als geheel woord in de resultaten. Daarbij zoeken we in de titel, de tags, de tekst zelf en de reacties. In de zoekresultaten wordt de gevonden zoekterm geel gearceerd. Aan de rechterkant van het menu zie je verschillende type resultaten onder het kopje 'filter'. Hiermee kun je de zoekresultaten verfijnen. Geavanceerde zoekopties De meest eenvoudige truc bij het zoeken is de *: door deze voor of achter je zoekterm te plaatsen, zoek je ook...

  • Voor het zoeken maken we gebruik van een open source search engine, Sphinx. Standaard zoeken we op de aanwezigheid van de zoekterm als geheel woord in de resultaten. Daarbij zoeken we in de titel, de tags, de tekst zelf en de reacties. "Zoeken" binnen de community kan via de button "Zoek". Zoeken Klik op het zoekmenu en voer vervolgens een trefwoord of naam in van datgene wat je zoekt: de pagina springt nu naar een vervolgscherm waar alle zoekresultaten onder elkaar staan weergegeven. Zoekr...

  • Op de tijdlijn-, leden- en agenda-pagina kun je zoeken naar respectievelijk berichten, leden en evenementen. Daarin wijkt het zoeken in groep af van het algemene zoeken waar we naar alle soorten bijdragen tegelijk zoeken. Zoeken binnen een groep Zoeken binnen een groep levert een aantal opties om de zoekresultaten op te filteren. Zo is er de mogelijkheid te filteren op relevantie, datum, alfabet en populariteit. Ook kan er gefilterd worden op het soort bericht (internet, document, vraag), op ...

  • Wanneer je mensen uitnodigt voor de community, kun je dat doen als lid en als extern lid. Lees hier de verschillen. Lid Een lid is een volwaardige gebruiker van het platform, die toegang heeft tot het hele platform, met inachtneming van de beperkingen die voor besloten groepen vormen. Extern lid Een extern lid is alleen lid van één of meerdere specifieke groepen waarvoor een uitnodiging is verstuurd door de beheerder van die groepen. Dit type lid wordt bij inloggen automatisch doorgestuurd na...

  • Alle communicatie binnen de community verloopt of in de community zelf, of via e-mail. Het is dus van belang dat je e-mailadres correct is. Als je e-mailadres wijzigt, kun je de aanpassingen zelf doorgeven. E-mail wijzigen 1. Log in met je bestaande e-mailadres en je wachtwoord. 2. Klik op je profielfoto in het menu rechts bovenaan de pagina. 3. Klik op ''Mijn profiel" en daarna op het potloodje. 4. Ga naar de button "Account: wijzig accountgegevens". 4. Onder "Accountgegevens" kun je een ni...

  • Door middel van je profiel kunnen mede gebruikers van het platform zien wie je bent, wat je functie is, wat voor kennis jij in huis hebt en hoe ze je kunnen bereiken. Om deze reden is het dan ook belangrijk dat je je profiel zo volledig mogelijk invult. Profiel wijzigen Klik op je profielfoto om je profiel te wijzigen en klik vervolgens op 'Mijnprofiel'. Klik daarna op het potloodje. Boven in het scherm zie je een menu met vijf opties die je kunt aanklikken. Hieronder beschrijven we de veld...