Blader door bijdragen

  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 275

De toestroom van nieuwkomers blijft onvoorspelbaar. Het is een uitdaging om hierop tijdig te anticiperen. De netwerkgroep Nieuwkomers heeft een dekkend onderwijsaanbod voor nieuwkomers in de regio als hoofddoelstelling. Hiervoor is vier à vijf keer per jaar overleg tussen gemeenten, taalvoorzieningen, schoolbesturen, jeugdhulp, Vluchtelingenwerk en het samenwerkingsverband. Ondanks de coronabeperkingen zijn de meeste overleggen doorgegaan. Het...

Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 288

Samen met de gemeentes doen we er alles aan om thuiszitters te voorkomen. Mocht er toch sprake zijn van een (dreigende) thuiszitter, dan zetten we maatwerktrajecten in. We zetten in op leerrecht en het voorkomen van macht & drang trajecten. Macht & drang is o.i. niet de pedagogische voedingsbodem die voor deze kinderen essentieel is. In goed overleg met de gemeenten en de netwerkgroep Thuiszitters wordt onderzocht welke (on)mogelijkheden er zi...

Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 282

Om de overgang van Primair Onderwijs (PO) naar Voortgezet Onderwijs (VO) zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt de doorgaande lijn in de schoolloopbaan van kinderen besproken in de netwerkgroep. Het borgen van de doorgaande lijn is van belang, omdat het het risico op uitval verkleint en ook bijdraagt aan het direct inzetten van passende begeleiding bij een overgang (voorschool, PO en VO). Conferentie PO-VO Elk jaar organiseert de netwerkg...

Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • sep 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 318

Ambulante begeleiding kan ingezet worden als een school een ondersteuningsvraag heeft. Wij werken samen met de ambulant begeleiders van Aloysius en Heliomare. Eerstgenoemde organisatie is deskundig op het gebied van gedrag en leren leren. Heliomare biedt ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. Ook is er een ambulant begeleider nieuwkomers. In het afgelopen schooljaar zijn de ambula...

Jaarverslag 20|21 - Toekomst
  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 212

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schoolja...

Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 543

Voor taalvoorzieningen en gemeenten blijkt het lastig om te anticiperen op de in- en uitstroom van nieuwkomers. Het afgelopen jaren zien we sterke fluctuaties van het aantal nieuwkomers en na- reizigers in onze regio. Kinderen van de na-reizigers verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan gelijk bij hun ouder in een aangewezen woning wonen. De netwerkgroep nieuwkomers komt samen met de ambulant begeleider nieuwkomers om dit proces te begelei...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 489

Regio Noord-Kennemerland (de vijf gemeenten en de samenwerkingsverbanden PO en VO) werken nauw samen om thuiszitters te voorkomen. Door het thuiszitterspact (een gezamenlijke aanpak) kunnen we elkaars inspanningen versterken om een thuiszitter te voorkomen of te begeleiden of terug te leiden naar een passende plek. Daarnaast signaleren we samen belemmeringen in de deelname aan het onderwijs pakken deze proactief op. Gesproken wordt van een thu...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 636

Ondersteuningsvragen die gesteld worden door een school, kunnen onder andere worden beantwoord door inzet van een ambulante begeleider. De school vraagt dan uren van een ambulante begeleider aan via TOPdossier. Ambulant begeleiders die ingezet zijn, schuiven aan bij mdo's, doen observaties en geven handelingsgericht advies. Afhankelijk van het type hulpvraag zijn er drie type AB-ers inzetbaar. Als het gaat over vragen rondom een lichamelijke b...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • jun 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 456

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type MDO's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schoolja...

Samen voor kwaliteit 2020-2021
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 446

De toestroom van nieuwkomers blijft onvoorspelbaar. Het is een uitdaging om hierop tijdig te anticiperen. De netwerkgroep nieuwkomers heeft een dekkend onderwijsaanbod voor nieuwkomers in de regio als hoofddoelstelling. Hiervoor is vier à vijf keer per jaar overleg tussen gemeenten, taalvoorzieningen, schoolbesturen, jeugdhulp, Vluchtelingenwerk en het samenwerkingsverband. Ondanks de coronabeperkingen zijn de meeste overleggen doorgegaan. He...

Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 426

Samen met de gemeenten doen we er alles aan om thuiszitters te voorkomen. Mocht er toch sprake zijn van een (dreigende) thuiszitter, dan zetten we maatwerktrajecten in. We zetten in op leerrecht en het voorkomen van macht & drang trajecten. Macht & drang is o.i. niet de pedagogische voedingsbodem die voor deze kinderen essentieel is. In goed overleg met de gemeenten en de netwerkgroep Thuiszitters wordt onderzocht welke (on)mogelijkheden er zi...

Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 439

Om de overgang van Primair Onderwijs (PO) naar Voortgezet Onderwijs (VO) zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt de doorgaande lijn in de schoolloopbaan van kinderen besproken in de netwerkgroep. Het borgen van de doorgaande lijn is van belang, omdat het het risico op uitval verkleint en tevens bijdraagt aan het direct inzetten van passende begeleiding bij een overgang (voorschool, PO en VO). Conferentie PO-VO Elk jaar organiseert de net...

Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 431

Ambulante begeleiding kan ingezet worden als een school een ondersteuningsvraag heeft. Wij werken samen met de ambulant begeleiders van Aloysius en Heliomare. Eerstgenoemde organisatie is deskundig op het gebied van gedrag en leren leren. Heliomare biedt ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. Tevens is er een ambulant begeleider nieuwkomers. In het afgelopen schooljaar zijn de am...

Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 661

In de netwerkgroep nieuwkomers zijn afgevaardigden van de schoolbesturen, van gemeenten, consulenten/ambulante begeleiding vanuit het samenwerkingsverband en Vluchtelingenwerk vertegenwoordigd. Het voorzitterschap van de netwerkgroep is gefaciliteerd vanuit het SWV PPO Noord-Kennemerland. De netwerkgroep adviseert de samenwerkende schoolbesturen en gemeenten over het nieuwkomeronderwijs in de regio. Dit doet de netwerkgroep aan de hand van ove...

Samen voor kwaliteit 2019-2020
  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 795

Regio Noord-Kennemerland (de vijf gemeenten en de samenwerkingsverbanden PO en VO) werken nauw samen om thuiszitters te voorkomen. Door het thuiszitterspact (een gezamenlijke aanpak) kunnen we elkaars inspanningen versterken om een thuiszitter te voorkomen of te begeleiden of terug te leiden naar een passende plek. Daarnaast signaleren we samen belemmeringen in de deelname aan het onderwijs pakken deze proactief op. Gesproken wordt van een th...

Samen voor kwaliteit 2019-2020
  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 870

Ondersteuningsvragen die gesteld worden door een school, kunnen onder andere worden beantwoord door inzet van een ambulante begeleider. De school vraagt dan uren van een ambulante begeleider aan via TOP dossier. Ambulant begeleiders die ingezet zijn, schuiven aan bij mdo's, doen observaties en geven handelingsgericht advies. Afhankelijk van het type hulpvraag zijn er drie type AB-ers inzetbaar. Als het gaat over vragen rondom een lichamelijke...

Samen voor kwaliteit 2019-2020
  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 592

Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Om die reden registreren de consulenten of zij bij een van deze twee type mdo's betrokken worden. Tevens zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schoolja...

Samen voor kwaliteit 2019-2020
  • okt 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 647

Ambulante begeleiding kan ingezet worden als een school een ondersteuningsvraag heeft. Wij werken samen met de ambulant begeleiders van Aloysius en Heliomare. Eerstgenoemde organisatie is deskundig op het gebied van gedrag en leren leren. Heliomare biedt ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. Tevens is er een ambulant begeleider nieuwkomers. In het verslagjaar zijn wederom alle ...

Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • okt 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 651

Geen thuiszittende kinderen, dat is ons doel. Gesproken wordt van een thuiszitter als een leerplichtige jongere tussen de 5 en de 16 jaar, die ingeschreven staat op een school of onderwijsinstelling en die zonder geldige reden meer dan vier weken verzuimt, zonder dat hij/zij ontheffing heeft van de leerplicht respectievelijk vrijstelling van geregeld schoolbezoek of wegens het volgen van ander onderwijs. In onze regio zijn er slechts enkele ki...

Jaarverslag 18|19 - Toekomst
  • okt 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • 4
  • 2634

De toestroom van nieuwkomers blijft onvoorspelbaar. Het is een uitdaging om hierop tijdig te anticiperen. Het afgelopen schooljaar nam het aantal nieuwkomers af maar was er een toename van na-reizigers. Deze kinderen verblijven veelal niet in een AZC, maar gaan direct bij hun ouders wonen. Hierdoor zijn er landelijk een aantal AZC-scholen gesloten, zo ook de Optimist in Alkmaar (Robonsbosweg). In de netwerkgroep nieuwkomers wordt de in- en uit...

Jaarverslag 18|19 - Toekomst