Maandmailing – Februari 2024

  • 15 feb
  • 118

PPO-NK maandmailing – Februari 2024

Beste lezer,

In de maandmailing van PPO-NK vinden ouders, onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand:

  • Blog Janneke Oosterman
  • Interview: Hoe passend is ons onderwijs
  • Hands-on Alkmaar-Zuid is gestart
  • In het nieuws
  • Komende activiteiten

We wensen iedereen een fijne voorjaarvakantie - veel leesplezier.

Kijk ook op onze werkplaats voor meer nieuwsberichten.

Afbeelding met persoon, Menselijk gezicht, kleding, glimlachAutomatisch gegenereerde beschrijving

Blog

Nu na bijna zes maanden werkzaam bij PPO-NK heb ik verschillende scholen en voorzieningen bezocht. Ik ben onder de indruk van de aandacht en passie waarmee professionals in dit samen-werkingsverband werken aan de ontwikkeling van kinderen. De leraren en leraarondersteuners die dag in dag uit goed onderwijs bieden, de professionals die de extra ondersteuning en zorg bieden aan kinderen met extra ondersteunings-behoeften en zeker ook de schooldirecteuren en bestuurders die faciliteren en leiden.

In het jaarplan van PPO-NK 2024 is de ambitie opgenomen dat zoveel mogelijk kinderen thuisnabij onderwijs volgen en de reguliere scholen versterkt worden om onderwijs en ondersteuning te kunnen bieden aan kinderen met specifieke onderwijs- en ondersteunings-behoeften. Dat is met de veranderende context van kinderen een fikse uitdaging. Het start met reflectie. Reflectie om uiteindelijk onze bedoeling te realiseren.

Wat is er nodig om dit kind te laten gedijen bij ons op school? Wat vraagt dit van mij als professional, waarin kan ik mijzelf bekwamen, mijn handelingsrepertoire uitbreiden? En wat heb ik nodig van externe professionals?

Voortdurend ontwikkelen en leren als uitgangspunt met als doel om de ontwikkelingskansen van kinderen te verbeteren. Wat een mooie opdracht hebben we samen. Ik zie er naar uit om dit met elkaar te realiseren.

Janneke Oosterman

Interview: Hoe passend is ons onderwijs, tien jaar na de invoering ervan?

Op zaterdag 20 januari ging Coen Verbraak van De Publieke Tribune met Karin Kooreman, Bart Heeling, Nils Aukema en Melchior Wammes in gesprek over: Hoe passend is ons Onderwijs, tien jaar na de invoering ervan?

Exact tien jaar geleden werd de Wet passend onderwijs ingevoerd, die volgens toenmalig staatssecretaris Sander Dekker ‘de Chinese muur’ tussen regulier en speciaal onderwijs moest 'afbreken'. Het doel was ook om alle kinderen een plek te geven in het onderwijs die aansluit bij de ondersteuningsbehoeften, zodat minder kinderen langdurig thuis zouden komen te zitten. Maar hoe goed werkte dat?

Een decennium later leven er nog altijd zorgen over de kloof tussen verwachting en realiteit. Het aantal zorgleerlingen in het reguliere onderwijs is sinds de invoering van de wet niet gestegen, en ook docenten hebben niet meer hulp gekregen om zorgleerlingen te ondersteunen. Tegelijkertijd is het lerarentekort in het speciaal onderwijs volgens de laatste schattingen zelfs nog iets groter dan in het regulier onderwijs.

In De Publieke Tribune daarom aandacht voor het speciaal onderwijs, en voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Want met steeds minder leraren en steeds grotere klassen rijst de vraag: hoe goed werkt ons schoolsysteem voor kinderen en jongeren die juist iets extra's nodig hebben om tot bloei te komen? Hoe staat het ervoor met de muur tussen het regulier en het speciaal onderwijs? En hoe passend ís ons onderwijs eigenlijk?

Weggestuurd

De 22-jarige Melchior heeft in zijn jonge leven op maar liefst 13 verschillende plekken onderwijs gevolgd. Nadat hij werd weggestuurd van het regulier onderwijs, nam geen enkele school hem meer aan. Toch ontbrak het hem absoluut niet aan motivatie. "Ik wilde dolgraag leren, maar heb er altijd voor moeten vechten." Een lange zoektocht naar gepast onderwijs volgde.

Ook Nils (22) viel in eerste instantie uit op het regulier onderwijs. Hij kwam in 2015 thuis te zitten vanwege lichamelijke en psychische klachten. Ondanks dat hij graag wilde blijven leren, ontbrak het zijn school aan ruimte om passend onderwijs te bieden. "Ik had alleen wat meer tijd nodig, maar dat konden scholen niet bieden." Nils stelde voor om halve dagen onderwijs te volgen, maar dat was volgens de school niet mogelijk. Hij kon maar beter een andere school zoeken.

Een ogenschijnlijk uitzichtloze situatie, totdat zijn leven op een andere wending nam toen zijn moeder in de krant las over de Einstein Class: een tak binnen het onderwijs waar zorg en onderwijs onder één dak samengaan. En zo kwam hij terecht op een plek waar er eindelijk voldoende rust was voor hem om weer tot leren te komen. " Op die plek werd ik eindelijk gehoord en gezien. Die school heeft mijn leven gered.”

Tegendeel bewijzen

Melchior heeft uiteindelijk op verschillende plekken nog een aantal jaren onderwijs gevolgd, maar heeft zijn opleiding nooit af kunnen maken. Wie weet doet die mogelijkheid zich nog voor in de toekomst. "Er waren mensen die altijd zeiden 'Melchior gaat nooit wat kunnen.' Ik voel wel de behoefte om die het tegendeel te bewijzen." Momenteel zet hij zich in om onderwijs te verbeteren, onder anderen binnen de Adviesraad Eigenwijsheid.

Nils heeft de havo afgerond en volgt momenteel de opleiding Didactisch Educatief Professional. Hij loopt stage bij de Einstein Class en hoopt in de toekomst volledig in het onderwijs te werken en zijn eigen ervaringen te delen. Het belangrijkste volgens hem? Dat leerlingen zichzelf mogen zijn. "Kinderen moeten zich goed voelen. Als dat niet het geval is komen ze nooit tot leren, en dan heeft het ook allemaal geen enkele zin."

Bekijk hier de hele video van de uitzending terug

Bron: Human

Neem voor meer informatie over het project contact op met:

  • Samia Abrari, consulent Alkmaar-Zuid – s.abrari@ppo-nk.nl

In het nieuws:

  • Regionieuws: Buiten de boot gevallen kinderen met beperking krijgen kans in speelgoedwinkel.

    Drie mensen staan in een winkel met knuffels.Om toch mee te draaien in de maatschappij kunnen jongeren met een beperking terecht bij speelgoedwinkel De Houten Trein in Alkmaar. Sinds de recente verhuizing naar de Huigbrouwerstraat is die winkel ingericht om deze tieners te kunnen begeleiden. Een van hen is Ylan (14), die een zware vorm van autisme heeft, maar desondanks flink zijn handen uit de mouwen steekt.

    Lees het hele artikel van Regionieuws: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/331638/buiten-de-boot-gevallen-kinderen-met-beperking-krijgen-kans-in-speelgoedwinkel

Komende activiteiten:

  • Kenniscentrum HB: ouderavond ‘hoog gevoelig & een sterke wil’

- 6 maart 2024 van 19:15 tot 21:15 uur

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

  • Oudercafe passend onderwijs ‘Anders dan verwacht’

– 19 maart 2024 van 19:15 tot 21:15 uur

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

  • Oudercafe passend onderwijs ‘Ouderschapsspel - Zorg voor jezelf’

– 28 mei 2024 van 19:15 tot 21:15 uur

Klik hier voor meer informatie en aanmelden.

Afbeelding met tekst, Lettertype, schermopname, GraphicsAutomatisch gegenereerde beschrijving

Naar inclusiever onderwijs: Conferentie 12 juni 2024

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven, omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af op: communicatie@ppo-nk.nl

Trefwoorden