Nieuws uit ons Netwerk - April 2024

  • apr 2024
  • 225

.

PPO-NK Nieuws uit ons Netwerk – April 2024

.

.

Beste lezer,

In deze mailing van PPO-NK vinden ouders, onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand:

  • Blog Janneke
  • Sterke Ondersteuning Op School (SOOS)
  • In het nieuws: De staat van het onderwijs en De staat van de ouder
  • Komende activiteiten:
    • 24 mei 2024 Dialoogsessie ‘In contact met ouders’,
    • 28 mei 2024 Oudercafé passend onderwijs thema ‘Zorg voor jezelf’ en
    • 30 mei 2024 Online informatiebijeenkomst Wegwijs in gedrag.

We wensen iedereen fijne meivakantie en veel leesplezier

Kijk ook op onze werkplaats voor meer nieuwsberichten

.

.

Afbeelding met Menselijk gezicht, kleding, persoon, glimlachAutomatisch gegenereerde beschrijving

Blog Janneke Oosterman - Ontwikkelkansen voor kinderen

De ontwikkelkansen van kinderen verbeteren is een belangrijke ambitie van ons samenwerkings-verband. Ontwikkelen is mogelijk als een kind zich veilig voelt en ruimte heeft om te leren. De omgeving van kinderen is echter in toenemende mate complex. Het aantal kinderen dat in een gezin opgroeit in armoede, in conflictsituaties of waar psychische problemen of verslaving een rol spelen, is groot. 375.000 kinderen ontvangen jeugdhulp, 28.000 jongeren krijgen jeugdhulp en jeugdbescherming (Bron: CBS).

De omgeving van kinderen versterken, zodat problemen tijdig aangepakt worden en kinderen onbelemmerd kunnen ontwikkelen. Daarvoor is samenwerking tussen jeugdhulp en onderwijs nodig. In de hervormingsagenda jeugd 2023-2028 staat als een van de opgaven genoemd: jeugdigen en hun ouders moeten voor jeugdhulp laagdrempelig en dicht bij huis terecht kunnen. Op 9 april hebben we samen met de onderwijsbestuurders, gemeente, jeugdhulp en consulenten het gesprek gevoerd over het versterken van de samenwerking binnen onze regio, op het snijvlak van jeugdhulpen onderwijs. We zijn hiervoor geïnspireerd door Smart Start, dat met Team op Maat een integrale samenwerking op scholen in Tilburg tot stand heeft gebracht. Het Team op Maat bestaat uit professionals die samen een mix hebben van kennis, ervaring aan interne begeleiding op school, toegang naar hulp en specialistische kennis van jeugd en gezinnen. Het team werkt in de school en is benaderbaar voor ouders, kinderen en leraren: er is meteen iemand bij wie je terecht kan, ook met een vraag. Deze toegankelijkheid verlaagt drempels bij het aankloppen voor hulp, waardoor problemen minder snel groot worden. Voor het project Sterke Ondersteuning Op Scholen (SOOS) laten we ons inspireren door deze mooie voorbeelden elders in het land. Daarover is meer te lezen in deze nieuwsbrief. Ook in onze regio willen we problemen voorkomen en vroegtijdig aanpakken, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Samen maken we dat mogelijk.

Janneke Oosterman

ps. Mocht je meer ideeën hebben om als netwerk deze ambitie te realiseren, dan nodig ik je uit voor een gesprek. Laat het me vooral weten!

.

.

Sterke Ondersteuning Op School (SOOS) – Update en vervolgstappen

Ontwerpsessies en denksessies

In november 2023 t/m januari 2024 zijn er in het kader van het Project Sterke ondersteuning op school (SOOS) verschillende ontwerp- en denksessies geweest in de onderzoeksgebieden Alkmaar-Noord, Heerhugowaard-Noord en Castricum.

Afbeelding met overdekt, meubels, persoon, kledingAutomatisch gegenereerde beschrijvingHierbij waren kinderen, ouders, intern begeleiders, schooldirecteuren, samenwerkingsverbanden, gemeenten, kinderopvang, praktijkondersteuners, opvoedadviseurs, jeugdverpleegkundigen, sportcoaches, welzijnswerkers, praktijkondersteuners huisarts etc. aanwezig.

De input, ideeën en verbinding tussen deelnemers was zeer waardevol en leverde een veelheid van wensen en ideeën op zoals:

  • Versterk de uitvoerende basis op de school. Huidig aanbod beter benutten of anders inzetten.
  • De aanwezigheid van een juf of meester waar je naar toe kan als je je boos of verdrietig voelt.
  • Er is veel aanbod op verschillende thema’s gefaciliteerd en gefinancierd door verschillende partijen. Dit is soms lastig te overzien.
  • Ontwerp een preventief expertteam, waarin kennis van onderwijsondersteuning en jeugdhulp samenkomt.
  • Beter verbinden van het jeugdhulpproces aan school.
  • Beter weten welk aanbod er allemaal is.
  • Duidelijkheid over elkaars verantwoordelijkheden.
  • Inloopspreekuur op school voor ouders.
  • De aanwezigheid van een rustig lokaal waar je je kan terugtrekken, waar iemand aanwezig is waar je mee kunt praten.
  • Ouderkamers, perspectief van ouders betrekken. Het stimuleren van voor en door ouders-initiatieven.
  • Communicatie naar ouders over rollen van verschillende professionals en welk aanbod er is.

.

Van ideeën naar een concreet projectplan

Veel aangedragen ideeën gingen over het duurzaam verbinden van functies bij gemeente, onderwijs en preventieve partners in de wijk en het uitbreiden van formatie. Hierbij was het niet altijd duidelijk waarvoor deze formatie precies nodig is en/of die taken en verantwoordelijk-heden mogelijk al ergens anders zijn/worden opgepakt.

Hieruit ontstond de behoefte om per werkgebied in kaart te brengen welk aanbod er is, wie dit organiseert, of er expertise mist en hoe we de verbinding tussen ouders en professionals verder kunnen versterken. Met het versterken van de omgeving en de veerkracht van de jongeren worden zij in de toekomst minder afhankelijk van zorg en ondersteuning. Dit wordt momenteel uitgewerkt in een projectplan, welke in verkorte vorm al gepresenteerd is in het OOGO van de gemeente.

.

Vervolgstap – per 1 april 2024 start pilotfase scholen

Vanuit de ontwerpsessies zien we dat er al op verschillende gebieden beweging en/of ontwikkelingen zijn ontstaan die hier al mooi op aansluiten.

Per onderzoeksgebied en school zal de komende tijd een plan van aanpak worden gemaakt, waarbij we de startsituatie in kaart brengen, een maatwerkteam instellen per school en het preventieve netwerk beter en duurzaam willen in zetten. Uiteraard nemen we de mening van de kinderen en ouders hierin mee.

.

Alle pilotscholen van de drie onderzoeksgebieden Alkmaar-Noord, Castricum en Heerhugowaard- Noord die mee ontwerpen aan SOOS ontvingen deze week een heerlijke slagroomtaart.

De taart staat symbool voor de start van de pilot fase! Een fase waarin we de gekozen richting verder gaan concretiseren met elkaar.

Heb je vragen? Neem dan contact op met de projectleiders SOOS:

Jolanda Verweij (soos@ppo-nk.nl of Sanne de Moel (S.deMoel@alkmaar.nl).

In het nieuws:

  • Cover De Staat van het Onderwijs 2024Presentatie Staat van het Onderwijs 2024: Op 17 april overhandigde Ria Westendorp (waarnemend inspecteur-generaal van het Onderwijs) De Staat van het Onderwijs 2024 aan Mariёlle Paul, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Bekijk hier het hele rapport:

.

.

  • Afbeelding met kleding, meisje, persoon, glimlachAutomatisch gegenereerde beschrijving Presentatie Staat van de Ouder 2024:

Traditiegetrouw werd ook op 17 april de Staat van de Ouder 2024 door Ouders & Onderwijs gepresenteerd. Bekijk hier het hele rapport:

.

Komende activiteiten:

.

  • 24 mei 2024 Dialoogsessie 'In contact met ouders' voor professionals

Het contact met ouders is belangrijk en delicaat. Een goed contact tussen school en ouders is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Professionals in het onderwijs ervaren soms weerstand van ouders. Ouderschap maakt mensen kwetsbaar en ouders voelen deze kwetsbaarheid nog meer als ze te maken krijgen met passend onderwijs.

Voor meer informatie en aanmelden klik hier

.

  • 28 mei 2024 Oudercafé passend onderwijs. Thema: Zorg voor jezelf

Thema: Ouderschapsspel - Zorg voor jezelf. Voor meer informatie en aanmelden klik hier

.

  • 30 mei 2024 Online informatiebijeenkomst Wegwijs in gedrag.

In deze bijeenkomst geven we uitleg over de opzet en inhoud van de training Wegwijs in Gedrag. Je ervaart wat de training voor jou zou kunnen betekenen. Uiteraard is er ruimte voor vragen.

Doelgroep: leerkrachten, intern begeleiders en directeuren.

.

Wat vind je van dit maandbericht?

We horen graag wat je van ons maandbericht vindt.

Laat het ons dat weten? Dank je wel!

Afbeelding met clipart, cirkel, Graphics, ontwerpAutomatisch gegenereerde beschrijving

.

.

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven, omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af op: communicatie@ppo-nk.nl

.