Nieuws uit ons Netwerk – Mei 2024

  • 4 jun
  • 108

.

PPO-NK Nieuws uit ons Netwerk – Mei 2024

.

.

Beste lezer,

In deze mailing van PPO-NK vinden ouders, onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand:

  • Blog Janneke
  • In de spotlight: Groeiklas Alkmaar-Noord bestaat vijf jaar
  • Feestelijke afronding eerste groep training Wegwijs in gedrag – schooljaar 2023-2024
  • In het nieuws: Nieuwbouw voor Vroonermeerschool, Lispeltuut en kinderdagverblijf Klein Alkmaar; Behandeling Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen in het Passend Onderwijs
  • Vacature alert: Wij zoeken een managementassistent
  • Komende activiteiten: 3 juli - Kenniscentrum HB: Thema avond Executieve functies

Kijk ook op onze werkplaats voor meer nieuwsberichten

.

.

Afbeelding met Menselijk gezicht, kleding, persoon, glimlachAutomatisch gegenereerde beschrijving

Blog Janneke Oosterman - Basisondersteuning - hoezo?!

Welke basisondersteuning biedt mijn school en wat mogen leerlingen en ouders van onze school verwachten?

Dit zijn vragen die niet dagelijks worden besproken in de teamkamers van scholen. De basisondersteuning en ondersteuningsstructuur staan beschreven in het SOP en dat is doorgaans niet een document dat frequent ter tafel komt. Toch is het zeker de moeite waard om als team het gesprek hierover te voeren, zeker in het formatieproces waar scholen nu druk meer zijn. Wat is namelijk het geval? Elke school ontvangt een bedrag voor Passend Onderwijs vanuit het samenwerkingsverband om de basisondersteuning in te richten. Voor PPO-NK is dit bedrag per leerling voor 2024 omhoog bijgesteld. Op die manier krijgen scholen meer ruimte en gelegenheid bieden om de basisondersteuning passend te maken op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de school. Belangrijk is wel dat er keuzes worden gemaakt waar de leraar voor de klas daadwerkelijk mee geholpen is, zodat de leraar de leerlingen kan voorzien in de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. En dus is het belangrijk om als team goed te onderzoeken wat de behoeften van de leerlingen zijn en van daar uit te bespreken wat de school wil en kan bieden. De basisondersteuning richt zich met name op de gebieden lezen/spelling en dyslexie, meer- en hoogbegaafdheid en leergedrag. Op basis van de keuzes voor de basisondersteuning kan personeel ingezet worden. Een voorbeeld: een school met toenemend aantal kinderen met Nederlands als Tweede Taal, kan vanuit de basisondersteuning een leraar met speciale taken vrij roosteren om zich schoolbreed in te zetten voor deze kinderen. Of wanneer er op een school een deel van de leerlingen niet-adequaat leergedrag laat zien, kan bijvoorbeeld een leraar met een master SEN ambulante tijd krijgen om preventief aanbod te bieden in de school. Op die manier kunnen schoolteams heel concreet de basisondersteuning vormgeven en is de ondersteuning zo ingericht, dat leraren en leerlingen er daadwerkelijk sterker van worden. Leraren met ambulante tijd kunnen hun expertise inzetten binnen de school. Dit is goed en wenselijk, een win-win situatie.

Ook landelijk houdt men zich bezig met de basisondersteuning. In 2023 heeft toenmalig minister Wiersma opdracht gegeven tot de ontwikkeling van een landelijke norm voor basisondersteuning. Met de invoering van passend onderwijs in 2014 is de term basisondersteuning ontstaan. De term verwijst naar het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de ondersteuningsstructuur van de school planmatig worden uitgevoerd. Elk samen-werkingsverband stelt het niveau en de invulling van de basisondersteuning vast. Met het opstellen van criteria voor de basisondersteuning wil OCW dat er meer eenduidigheid komt. Een norm zorgt voor duidelijkheid voor onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen en leraren-opleidingen kunnen beter inspelen op de bekwaamheidseisen van toekomstige leraren. Afgelopen maanden hebben vakbonden en ouderorganisaties onderwijsprofessionals en ouders opgeroepen om mee te denken in de ontwikkeling van de landelijke norm. Wellicht heb jij er ook in meegedacht. Daarnaast is het zeker de moeite waard om er het gesprek over te voeren in je eigen team. Want hoe sterker de basisondersteuning, des te beter we alle kinderen kunnen bieden wat ze nodig hebben. En dat is een ambitie die we met elkaar nastreven!

Janneke Oosterman

.

.

In de spotlight: Groeiklas Alkmaar-Noord bestaat vijf jaar

Kinderen uit groep 6, 7 en 8 die op een andere manier denken en daardoor ook anders leren, kunnen hiernaartoe: de Groeiklas in Alkmaar-Noord. Elke donderdagochtend staan onderwijskrachten Jasmijn van Ipkens en Nicole van der Zwaan ze met open armen op te wachten, vol energie en liefde voor het vak. In de Groeiklas gaat het nét even anders dan op hun eigen ‘reguliere’ school. En dat al vijf jaar lang!

.

Ouders, leerkrachten en kinderen zelf kunnen ontdekken dat een kind iets anders nodig heeft op school. Bijvoorbeeld omdat de manier van denken verschilt van die van andere kinderen, omdat ze weinig zelfvertrouwen hebben, of omdat ze moeilijker tot leren komen. Soms hebben scholen extra tijd en ruimte nodig om daar de aandacht aan te geven die nodig is. Daarom bestaat de Groeiklas.

Afbeelding met kleding, persoon, overdekt, mensenAutomatisch gegenereerde beschrijving

Spelen, denken en leren

In de Groeiklas werken kinderen niet aan spelling, rekenen en taal op de ‘schoolse manier’. Jasmijn legt uit: “We koken veel, maken creatieve opdrachten, doen aan improvisatietheater en organiseren samen bijvoorbeeld het jaarlijkse Groeifestival. Bij deze activiteiten gebruiken de kinderen de denkvaardigheden die ze ook nodig hebben tijdens schoolse vakken.”

En het werkt. Scholen zien dat kinderen na de Groeiklas zelfstandiger aan het werk zijn. De kinderen ontdekken dat ze heel veel talenten hebben en groeien vol zelfvertrouwen door naar de middelbare school. “Extra leuk is dat ze elkaar opzoeken in de wijk”, vult Jasmijn aan. “Ze ontdekken dat ze niet de enigen zijn die anders denken of uitdagingen hebben op school. Die (h)erkenning doet heel veel met kinderen.”

.

“Het is heel leuk. Tijdens het Groeifestival was ik de keukenmanager!”

Kaylee, groep-8-leerlinge aan basisschool Liereland.

.

Trots

Leerkracht en onderwijspedagoog Jasmijn van Ipkens stond aan de wieg van de Groeiklas. “Ik doe werk waar ik blij van word. De afgelopen vijf jaar zijn voorbij gevlogen en ik hoop dit nog lang te blijven doen, zodat nog meer kinderen in Alkmaar-Noord hun weg naar onze Groeiklas vinden. Zij maken me ongelooflijk trots. En vooral: ze zijn trots op zichzelf.”

.

Spelen, vallen en opstaan

“Ik geloof in spelend leren”, vervolgt Jasmijn. “Tijdens koken leer je hoe je stap voor stap iets aanpakt. Het is rekenen, begrijpend lezen, organiseren en plannen in één. En als je een ingrediënt mist, dan mislukt je recept. Dat kan ook gebeuren als je het antwoord op een vraag zoekt. Mis je een onderdeel, dan kom je niet tot de oplossing. De meest gestelde vraag in de Groeiklas? Wat weet je wél?

Aan de hand van die vraag gaan kinderen zelf het denkproces in en is het belangrijk dat wij als leerkrachten op onze handen gaan zitten: laat ze het zelf doen. Soms ontstaat er dan frustratie bij een kind. Ook dat is eigenlijk alleen maar goed. Alleen in deze maatschappij zijn we best goed in problemen uit de weg te ruimen voordat ze ontstaan. Terwijl juist in die denkstappen en de frustratie de groei kan zitten. Daarin neem ik ook de ouders en de leerkrachten mee, zodat zij thuis en op school ook handvatten hebben om hun kind te ondersteunen in het nieuwe denkproces.”

.

Groeiklas en Groeituin

Jasmijn: “Omdat ik ook jongere kinderen al nieuwe denkstappen gun, ben ik de Groeituin begonnen voor kinderen uit groep 3, 4 en 5. Ik werk daarin individueel met kinderen en begeleid ze ongeveer vijftien weken op hun eigen school. Ook hier neem ik ouders en school mee in die begeleiding: hoe werken verschillende soorten breinen? Hoe werkt focus? Met wat voor kleine dingen kun je beter inspelen op wat een kind nodig heeft? We krijgen ontzettend veel enthousiaste reacties. Ook van ouders die er van tevoren een hard hoofd in hadden. En van leerkrachten die de skills toepassen in hun eigen klas.”

“Ik heb het geluk gehad om samen te werken met Jasmijn”, vertelt onderwijsassistent Nicole van der Zwaan. “Ze gaf een van de kinderen op ‘mijn’ basisschool les vanuit de Groeituin en zo ben ik de Groeiklas in gerold. Ik doe het met ontzettend veel plezier. De Groeiklas is zo’n mooie, bijzondere plek. Hier zijn kinderen niet met de ‘schoolse’ dingen bezig en zie je hun zelfvertrouwen groeien. Ook neem ik de lessen die ik hier zelf leer mee naar mijn andere werk. Wat ik teruggeef aan kinderen die zeggen: dat kan ik niet? Dat kan je nóg niet. Oefenen en doen. Dan kom je er wel.”

“We koken veel en gaan met mooi weer naar buiten. Naar de moestuin of de kinderboerderij. En ik heb ook nieuwe vriendinnen gemaakt via de Groeiklas.”
Kaylee, groep-8-leerlinge aan basisschool Liereland.

.

Groeifestival: restaurant Hoera!

Tijdens het jaarlijkse Groeifestival stort de groep zich op een groter evenement dat ze zelf organiseren. Dat delen ze op in kleine stukjes, zodat de kinderen ontdekken: dit is gewoon hartstikke haalbaar. Dit jaar was dat restaurant Hoera! Sandra, de moeder van Groeiklasleerlinge Kaylee vertelt erover: “Het was heerlijk! We kregen een welkomstdrankje, een fruitspiesje en een groeiklas-special als hoofdgerecht en als nagerecht een chocoladefeest.” Haar dochter Kaylee vult aan: “We organiseerden een bingo en deden ook een klapspel.”

Ook Nicole is enthousiast: “Het Groeifestival was superleuk, een mooie kroon op ons vijfjarig bestaan en echt een geslaagde dag! Kinderen die tot nu toe veel spanning ervaarden rondom een presentatie, namen nu toch maar mooi de mensen in ontvangst. Het liep op rolletjes en het was echt hún feestje. Toen Jasmijn ze vroeg: ging het goed, of ging het geweldig? riepen ze allemaal: geweldig!”

.

Zelfvertrouwen

“Bij Jasmijn en Nicole is Kaylee echt op haar plek”, vertelt Kaylee’s moeder Sandra. “In groep 7 begon ze in de Groeiklas en ze zit er nu – in groep 8 – nog een jaar. Inmiddels zien we grote verschillen: ze heeft echt anders leren denken en doen. Haar advies voor de middelbare school is zelfs veranderd: van praktijkschool naar basis-beroeps. We merken thuis ook dat ze makkelijker kan praten over wat er in haar hoofd gebeurt. Ze houdt langer vol als iets niet meteen lukt, doet meer dingen zelfstandig en ziet nu zelf in dat ze iets nóg niet kan. Dat is ontzettend goed voor haar zelfvertrouwen.”

.

.

Feestelijke afronding training Wegwijs in gedrag – schooljaar 2023-2024

.

Geen ALT-tekst opgegeven voor deze afbeelding

Afgelopen maand sloten twee groepen kanjers de training Wegwijs in gedrag met mooie eindpresentaties af. Gefeliciteerd met het behaalde resultaat en veel plezier en succes om het gedachtegoed toe te passen op jouw school en werkgebied.

Heb je ook Interesse om volgend jaar de training te volgen ? Bekijk de informatie op de werkplaats. Je kan je tot 15 juni aanmelden.

  • Schrijf je hier in voor de training Wegwijs in gedrag schooljaar 2024-2025

.

In het nieuws:

Afbeelding met gebouw, buitenshuis, hemel, massaAutomatisch gegenereerde beschrijving

Nieuwbouw voor Vroonermeerschool, Lispeltuut en kdv Klein Alkmaar

Met wat gedjembé, dans, zang en een stormram die gekleurde blokken omver stoot is het Kindcentrum geopend. Het complex had wel heel veel voeten in de aarde, het was Alkmaars meest omstreden school-gebouw. Het gaat om Kindcentrum Vroonermeer. Daar zitten vanaf nu dagelijks zo’n vijfhonderd kinderen in, waarvan vierhonderd scholieren. Lees hier het hele artikel in het NHD.

.

Afbeelding met persoon, kleding, Menselijk gezicht, tekstAutomatisch gegenereerde beschrijvingOverheid: Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen in het Passend Onderwijs

Tijdens het debat over de Wet Versterking Positie Ouders en Leerlingen in het Passend Onderwijs heeft Mariëlle Paul, onze minister van Primair en Voortgezet Onderwijs, in de Tweede Kamer onder andere het werk van de Ouder- en jeugdsteunpunten toegelicht. Vanaf 1 januari 2025 dient elk samenwerkingsverband een steunpunt voor leerlingen en hun ouders te hebben. PPO-NK en JOSEE werden hierbij als voorbeeld genoemd. Bekijk hier een compilatie van het debat.

.

Vacature alert

Afbeelding met tekst, schermopname, LettertypeAutomatisch gegenereerde beschrijving

Samenwerkingsverband PPO-NK is op zoek naar een enthousiaste, proactieve managementassistent (m/v) met klant- en servicegerichte houding en hart voor passend onderwijs. Ben of ken jij iemand die interesse heeft, dan komen wij graag met je in contact.

Lees hier de vacatureomschrijving.

.

Komende activiteiten:

.

  • 3 juli 2024 organiseert het Kenniscentrum HB voor ouders/verzorgers een thema avond Executieve functies. Lees hier meer en meld je aan via de link

.

Wat vind je van dit maandbericht?

We horen graag wat je van ons maandbericht vindt.

Laat het ons dat weten? Dank je wel!

Afbeelding met clipart, cirkel, Graphics, ontwerpAutomatisch gegenereerde beschrijving

.

.

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven, omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af op: communicatie@ppo-nk.nl

.