Nieuws uit ons Netwerk – Juli 2024

  • 18 jul
  • 61

.

PPO-NK Nieuws uit ons Netwerk – Juli 2024

.

.

In deze mailing van PPO-NK vinden ouders, onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand:

  • Blog Janneke Oosterman
  • De digitale school - een boost voor je zelfvertrouwen
  • De Community heeft een nieuw jasje gekregen
  • In de spotlight: terugblik ouderbijeenkomst - Executieve functies Kenniscentrum HB
  • In het nieuws: Othman Otay is de nieuwe kinderburgemeester van Alkmaar
  • Komende activiteiten

Kijk ook op onze werkplaats voor meer nieuwsberichten

.

Blog Janneke Oosterman – Schoolaanwezigheid

In mijn vorige baan als schooldirecteur stond ik ’s ochtends in de deuropening om kinderen en ouders welkom te heten. Na verloop van tijd merkte ik op dat veelal dezelfde kinderen niet voor de bel op school binnen waren. In het begin was ik geneigd om te vragen ‘hoe komt het dat je te laat op school bent?’. Het is echter tamelijk lastig voor een kind om antwoord te geven op die vraag. Want hoe moet je vertellen wat je diezelfde ochtend thuis allemaal gedaan hebt waardoor het niet lukt om op tijd te zijn.

Door ervaring wijzer werd mijn begroeting van telaatkomer ‘Welkom, wat fijn dat je er bent. Hoe zag je ochtend eruit voor je naar school kwam’? Door deze vraag te stellen ontdekte ik dat het voor een aantal van deze kinderen een hele prestatie was om slechts een half uur te laat te komen. Want het ene kind zorgde ervoor dat broertje en zusje gevoed en gekleed op school kwamen zodat zijn alleenstaande moeder kon blijven liggen na een nachtdienst. Een ander kind was weggelopen van het huis van vader en bleef uren wachten voor het huis van moeder om een glimp van haar op te vangen. Twee broers gingen standaard langs de supermarkt om croissantjes voor de lunch op te halen.

Ik ontdekte een nieuwe wereld achter het te laat komen. Het feit dat een kind te laat komt, is niet simpelweg het resultaat van te laat van huis weggaan, maar van soms grote verantwoordelijkheden en zorgen die kinderen te dragen hebben. Zo werd het resultaat van te laat komen niet langer een hokje dat aangevinkt werd in Parnassys, maar een oproep om de ouder achter het kind te zien. Een ouder die het zo graag goed wil doen, maar simpelweg niet in staat is om de omstandigheden te creëren om het kind op tijd op school te laten zijn. ‘Hoe kunnen we samen ervoor zorgen dat je kind op tijd op school komt’ werd de vraag aan ouders en een uitnodiging om samen de verantwoordelijkheid te dragen. Leve de jeugd- en gezinscoach of de brugfunctionaris die concreet hier iets in kunnen betekenen. Aan bovenstaande moet ik denken bij schoolaanwezigheid. Er is een wereld aan verhalen te kennen bij kinderen die om de een of andere reden niet of minder naar school gaan. Die verhalen kennen en samen met kind, ouders en school de verantwoordelijkheid nemen om weer een weg naar school te creëren, dat is wat wij als deelnemers van het samenwerkingsverband zo graag willen. Daar hebben we elkaar voor nodig. In deze nieuwsbrief kun je meer lezen over verschillende initiatieven.

Rest mij om iedereen een hele fijne zomer te wensen. De laatste weken van het schooljaar zijn dynamisch en hectisch, de rust is meer dan verdiend. Geniet van een fijne vakantie en in september gaan we weer verder met het mooiste werk dat er is: het bieden van goed onderwijs!

Janneke Oosterman

.

.

De Digitale School - Een boost voor je zelfvertrouwen

De Digitale School: een plek waar je online les krijgt, waar je je zelfvertrouwen herwint en waar je – ook met een scherm ertussen – wordt gezien. Samenwerkingsverband PPO-NK evalueert de inzet van deze extra ondersteuning, bedoeld voor kinderen die vastlopen op school en dreigen thuis te komen zitten.

Denk aan kinderen die een ziekte hebben en hun energie moeten verdelen, kinderen die prikkelgevoelig zijn en een hele dag op school niet volhouden of kinderen die een (school)trauma of angststoornis hebben, waardoor ze tijdelijk niet volledig naar school kunnen.

Consulent Mariëlle Foppen heeft de afgelopen tijd veel ervaring opgedaan met De Digitale School: “Het is een krachtig middel voor kinderen die even niet meer weten hoe ze op school verder moeten, voor kinderen die snel en gemakkelijk leren en voor kinderen die een boost in hun zelfvertrouwen kunnen gebruiken.”

Afbeelding met tekst, kleding, schoeisel, schermopnameAutomatisch gegenereerde beschrijving

Wel in ontwikkeling

De Digitale School is opgezet vanuit Wel in Ontwikkeling, een subsidieregeling voor samenwerkingsverbanden vanuit het Nationaal Programma Onderwijs voor kinderen en jongeren die niet staan ingeschreven op een school. Het samenwerkingsverband heeft bewust voor de doelgroep gekozen die dreigt uit te vallen in het reguliere onderwijs. Mariëlle: “Binnen de regeling krijg je ruimte voor de vorm die wij hebben benut door een digitale variant van passend onderwijs in te zetten. Meester Andreas vult De Digitale School met zijn team onderwijsprofessionals voor ons in.”

Andreas: “In samenwerking met PPO-NK, andere (IT-)partners uit de regio en dankzij de inzet van mijn collega’s, hebben we inmiddels een uitgebreide en waardevolle handreiking ontwikkeld voor De Digitale School. In dat ‘levende document’ staan tips, oefeningen en handige tools die we online kunnen inzetten. Die handreiking groeit nog iedere dag: we blijven in ontwikkeling en zoeken altijd aansluiting bij het kind.”

Snel en pragmatisch

Kinderen die op school niet verder komen kunnen binnen een mum van tijd online aan de slag. Andreas doet de intake, werkt snel en pragmatisch en neemt samen met zijn collega-leerkrachten en coaches de verantwoordelijkheid voor de kinderen. En hij zorgt binnen enkele dagen voor een passend digitaal onderwijsprogramma.

Mariëlle is blij met die snelheid en pragmatische aanpak: “De Digitale School is een tijdelijke oplossing die vaak een onderdeel is van een breder pakket aan extra ondersteuning. Toch zien we dat door de snelheid en het onderwijs op maat, de Digitale School bij sommige kinderen echt het verschil kan maken. Andreas legt verbinding met kind en ouders en zorgt tijdens het online traject ook voor coaching en goede gesprekken.”

Andreas: “We vinden het belangrijk om live contact te leggen en goed kennis te maken met het kind. Dat is lastiger als je álles online doet. Bovendien: onderwijs is mensenwerk. En we merken dat we online juist veel winst kunnen behalen als de eerste verbinding goed gelegd is.”

Mariëlle vult aan: “Nu we ruim een jaar verder zijn sinds de eerste inzet, zien we dat De Digitale School vooral goed werkt bij kinderen die snel leren. Via ‘rekenblobs’, taaloefeningen en online spellingspelletjes kunnen we met De Digitale School de vaardigheden en kennis aanbieden die ze nodig hebben om zich te blijven ontwikkelen.”

Boost

“Het eerste kind dat deelnam aan De Digitale School leerde snel en lag niet zo lekker in de klas. Toen we hem uit de schoolsetting haalden en hij een paar uur per week een ‘eigen’ online klaslokaal had, ging het al snel beter met hem”, vertelt Mariëlle enthousiast. “Wat de meeste kinderen nodig hebben – en deze jongen ook – zijn succes ervaringen.

De jongen was ontzettend positief. Hij voelde zich gezien, kon op zijn eigen manier en op zijn eigen tempo aan de slag met schoolwerk en kwam thuis tot rust, waarna hij soepel doorstroomde naar de middelbare school. Echt een online boost. Voor zijn zelfvertrouwen, voor zijn kennis én zijn vaardigheden.”

Samen doorontwikkelen

“Iedere zes weken bespreken we met Andreas de kinderen die meedoen aan de Digitale School samen”, sluit Mariëlle af. “Daarbij vertrekken we vanuit het kind en bepalen we samen wat er verder nodig is. Naast de Digitale School krijgen kinderen die dreigen thuis te zitten ook andere extra ondersteuning, waarbij we de bevindingen van Andreas en zijn collega’s meenemen. Het is mooi om te zien hoe we met (tijdelijke) interventies in korte tijd soms heel veel kunnen bereiken.

Met de opgedane kennis en ervaring willen we verder ontwikkelen: hoe kan online onderwijs als (tijdelijk) alternatief een aanvulling zijn op een schoolse omgeving voor kinderen met een specifieke onderwijs- of ondersteuningsbehoefte? Via brainstormsessies met onderwijsprofessionals in en buiten ons samenwerkingsverband geven we dit verder vorm. Een samenwerking met een ander samenwerkingsverband juichen we ook van harte toe!”.

.

.

De Werkplaats heeft in een nieuw jasje gekregen

Zoals jullie mogelijk al is opgevallen heeft het navigatiemenu van de werkplaats een nieuwe uitstraling gekregen. Hiermee wordt de informatie op alle devices beter toegankelijk, lees- en vindbaar.

De indeling ziet er als volgt uit:

Afbeelding met schermopname, diagram, tekst, lijnAutomatisch gegenereerde beschrijving

(Links weergave op een Desktop en rechts weergave op een Mobiel)

  • In het blauwe veld vind je alle knoppen over Verbinden en Versterken. Hier vind je o.a. de entreepagina, tijdlijn, groepen, Wie is wie, agenda en knop om informatie te delen.
  • In het groene veld vind je alle knoppen over Informatie. Hier vind je o.a. de zoekfunctie en snelmenu’s. Deze zijn alleen te zien als je ingelogd bent.
  • In het oranje veld vind je alle knoppen over je Account. Hier staat o.a. je account-, notificatie- en werkplekinformatie
  • In het paarse veld vind je alle informatie over het Platform gebruik, zoals administratie (indien van toepassing) en de helpfunctie.

Het zal misschien even wennen zijn, maar we hopen met deze nieuwe indeling een stabiel, robuust en netwerkplatform te hebben gekregen voor ons samenwerkingsverband dat voldoet aan de laatste ICT richtlijnen.

Meer informatie: Jolanda Willemsen – medewerker beleid en kwaliteit, e-mail: j.willemsen@ppo-nk.nl

.

.

In de spotlight

Afbeelding met Menselijk gezicht, persoon, kledingAutomatisch gegenereerde beschrijving

Het kenniscentrum HB en Jeugd- en Oudersteunpunt Noord-Kennemerland blikken terug op een succesvolle thema avond omtrent ‘Executive Functies’ op 3 juli jl.

Wij kijken terug op een zeer geslaagde thema avond over executive functies, speciaal georganiseerd voor ouders van (hoog)begaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. De avond vond plaats op woensdag 3 juli en werd gekenmerkt door een grote opkomst en veel enthousiasme onder de deelnemers.

Onze deskundige sprekers, Robine en Tineke van ‘Leren leren Nederland’, gaven een uitgebreide en boeiende presentatie over de rol van executive functies in de ontwikkeling van kinderen. Belangrijke onderwerpen die aan bod kwamen, waren onder andere:

  • Wat zijn executive functies en waarom spelen executieve functies een cruciale rol in het dagelijks functioneren.
  • Welke specifieke uitdagingen en kansen komen (hoog)begaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong tegen bij het ontwikkelen van executieve functies.
  • Welke praktische strategieën en tips zijn er om kinderen te helpen hun werkgeheugen, flexibiliteit en zelfbeheersing te verbeteren.

Naast de informatieve presentatie, was er halverwege de avond ruimte voor ouders/verzorgers om hun eigen ervaringen met elkaar te delen. Dit leverde waardevolle inzichten op en zorgde voor een gevoel van herkenning.

Wij waren verheugd te zien, dat de opkomst groot was en dat er veel animo was voor het onderwerp. Dit toont aan hoe belangrijk en relevant het thema is voor veel ouders en verzorgers. De feedback die wij hebben ontvangen was overweldigend positief. Ouders gaven aan veel geleerd te hebben en voelden herkenning.

Wij willen iedereen bedanken die deze avond tot een succes heeft gemaakt, de toegewijde sprekers, de Trimaran en betrokken ouders. Jullie deelname en enthousiasme hebben deze bijeenkomst tot een waardevolle en inspirerende ervaring gemaakt.

Wij kijken ernaar uit om in de toekomst meer thema avonden te organiseren.

  • Op 23 oktober organiseert het Kenniscentrum HB deze workshop ook voor Professionals in het Onderwijs – zie: komende activiteiten

Heb je suggesties voor toekomstige thema’s of feedback over de afgelopen bijeenkomst, dan horen wij dat graag! Je kunt hiervoor contact opnemen met Colette van Triest, Projectleider Hoogbegaafdheid Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland, via c.vantriest@ppo-nk.nl.

.

 

.

Pilot SOOS gaat van start in het nieuwe schooljaar 2024-2025

Afbeelding met tekst, schermopname, Lettertype, GraphicsAutomatisch gegenereerde beschrijvingWat kunnen we doen in de school om te ondersteunen als een kind niet lekker in zijn vel zit? Of als er iets in het gezin speelt waar hulp bij nodig is?

Het kan een klein zetje zijn, de juiste route naar een sportclub of samenwerkingspartner, het kan een goed gesprek zijn, simpelweg gezien worden of een aai over de bol.

In april 2023 is ‘SOOS’ = ‘Sterke Ondersteuning Op School’ geboren. Want de ambitie van zowel gemeenten als samenwerkingsverbanden is om samen rondom het kind te gaan staan en preventiever, laagdrempeliger in te steken. Een gezamenlijke preventieve aanpak rondom de jeugdigen en hun thuissituatie, zodat de veerkracht van jeugdigen wordt versterkt, de context waarin zij zich ontwikkelen steviger wordt en jeugdigen minder afhankelijk worden van ondersteuning en zorg.

In september 2023 op het congres van het samenwerkingsverband PPO-NK presenteerde SOOS zich voor het eerst aan het grote publiek. We zijn begonnen!

Uit 3 gevarieerde pilotgebieden, Alkmaar-Noord, Heerhugowaard-Noord en Castricum, zijn per pilotgebied 3 tot 4 scholen ingehaakt en het avontuur aangegaan. Na vragenlijsten en ontwerpsessies is het OOGO (Overleg Bestuurders Samenwerkingsverbanden passend onderwijs en wethouders uit de regio) akkoord gegaan om SOOS verder uit te werken.

Daarop volgend zijn in april 2024 actiegesprekken gevoerd om de behoefte van de scholen in gezamenlijkheid met de gemeente om te zetten in concrete invulling, het hoe

De opbrengst

  • Teams vanuit verschillende disciplines (van leerplicht, tot buurtcoach, van Intern Begeleider tot J&G coach), passend bij de situatie per school, wijk en gemeente, die aantal keer per jaar vraagstukken bespreken en samen naar oplossingen zoeken:
  • Extra expertise, een aantal uren per week voor de school, zodat er vroegtijdig gesignaleerd en aangesloten kan worden op de ondersteuningsvraag van het kind en het gezin, om de sociale en pedagogische basis te versterken.
  • Een (sociale) kaart per pilotgebied wat er allemaal preventief beschikbaar is. Nu ligt er nog veel onbenut in het voorliggende veld van jeugdhulp. Door kortere lijnen, informatiedeling en actief halen en brengen, kan dit nog beter benut worden.
  • Het realiseren van een plek binnen de school waar kinderen zich terug kunnen trekken

SOOS rolt nu de volgende fase in waarin we het ontwerp vorm gaan geven en gaan volgen per school wat het oplevert. Achter de schermen wordt al hard gewerkt. Vanaf begin schooljaar 24/25 gaat de pilot draaien!

Sanne de Moel (regio Alkmaar) en Jolanda Verweij (swv PPO-NK, Projectleider SOOS)

Vanaf 1 september zal het stokje worden overgenomen door Marit Dekker (gemeente Alkmaar), Samia Abrari swv (PPO-NK) en Linsey Buts (swv IJmond).

.

.

In het nieuws:

  • Othman Otay van de An Nasr is de nieuwe Kinderburgemeester van Alkmaar

Vrijdag 11 juli maakte wethouder Onderwijs Jasper Nieuwenhuizen bekend dat Othman Otay in het schooljaar 2024/2025 de nieuwe kinderburgemeester van Alkmaar wordt. De 11-jarige Othman zit volgend schooljaar in groep 8 van basisschool An Nasr en is dat hele schooljaar de Alkmaarse kinderburgemeester. Othman is de vierde kinderburgemeester van Alkmaar. Hij volgt Malaika Mughal Uribe op.

Lees hier het hele artikel

.

.

Komende activiteiten:

  • Opleiding Specialist Hoogbegaafdheid.

Bekijk hier de flyer en studie gids en schrijf je snel in

  • Trainingsaanbod TOPdossier 2024

Bekijk hier het trainingsaanbod voor een nieuwe intern begeleider, een nieuwe leerkracht met IB-taken of nieuwe directies en schrijf je snel in.

  • Kenniscentrum HB - workshop executieve functies & (hoog)begaafdheid voor professionals – 23 oktober 2024

Meld je hier aan

.

Wat vind je van dit maandbericht?

We horen graag wat je van ons maandbericht vind.

Laat het ons dat weten ? Dank je wel !

Afbeelding met clipart, cirkel, Graphics, ontwerpAutomatisch gegenereerde beschrijving

.

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven, omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af op: communicatie@ppo-nk.nl

.