Nieuws uit ons Netwerk - Oktober 2024

  • 22 okt
  • 188

.

PPO-NK Nieuws uit ons Netwerk – Oktober 2024

.

.

In deze mailing van PPO-NK vinden ouders, onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand:

  • Blog van Janneke Oosterman
  • Kindcentrum De Vaart laat leerlingen van het speciaal onderwijs instromen: ‘Kansen voor elk kind’
  • In het Nieuws:
  • Komende activiteiten: Dialoogsessie Veerkracht ouders; Bijeenkomst AB-route PCC en het praktijkonderwijs; Dialoogsessie voor professionals - In contact met ouders; Masterclasses Transformatieve school

    Fijne herfstvakantie en veel leesplezier

Kijk ook op onze werkplaats voor meer nieuwsberichten

.

.

Blog Janneke Oosterman –

‘De leraar maakt passend onderwijs waar’ is een veelgehoorde uitdrukking. Dat is zeker waar, de leraar creëert immers een leerklimaat in de klas die elke leerling in staat stelt zich te ontwikkelen. Maar in deze blog nu geen aandacht voor de leraar, maar voor de schoolleider. Want de schoolleider doet ertoe, dat heb ik afgelopen tijd bevestigd gekregen. De schoolleider schept de randvoorwaarden voor een stevige pedagogische basis in de school en de omgeving van de leerling. Uiteraard in samenwerking met de onderwijsprofessionals en alle partners in de wijk. De schoolleider geeft ook de grenzen aan van passend onderwijs. Want hoe reageer je als schoolleider als je door een leraar voor de keuze wordt gesteld ‘deze leerling eruit of ik eruit’? Een moeilijke opgave op deze en soortgelijke momenten om niet een keuze te maken voor of de leraar of de leerling, maar terug te keren naar de ontwerptafel. Om te bespreken wat er te doen is om de pedagogische voorwaarden te creëren die de leerling nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Het vertrouwen aan de leraar te geven dat het niet erg is om het even niet te weten. Een veilig werkklimaat te vormen waarin leraren kunnen reflecteren op eigen handelen en waarin samen gezocht wordt naar oplossingen. Een ouder die ik sprak van de week verwoordde het treffend. ‘Juist op het moment dat een leraar aangeeft dat hij/zij handelingsverlegen is, geen mogelijkheden meer ziet, ontstaat er ruimte’. Ruimte om als school en ouders samen op te trekken, wederzijdse erkenning dat de situatie enorm lastig is en vandaaruit naar mogelijkheden zoeken.

Een inspirerend voorbeeld van een schoolleider die leiding geeft aan een teamcultuur waarin samen wordt gezocht naar ontwikkelingsmogelijkheden voor alle leerlingen, ook voor de leerlingen met een uitdagende ondersteuningsvraag, is Kevin Kooij. Samen met zijn team op de Vaart werkt hij aan een inclusieve teamcultuur, middenin een wijk volop diversiteit. Juist deze diversiteit van de leerling populatie blijkt heel waardevol want een leerling is niet snel ‘anders’. Mij trof de manier van kijken van het team. ‘Wat hebben wij als team te doen om alle leerlingen binnen onze school te laten ontwikkelen’, is hier het uitgangspunt. Expertise aan de basisondersteuning is toegevoegd waardoor er preventief ingespeeld kan worden op de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen, met aandacht voor ouders en het hele systeem. Zo zijn er tal van voorbeelden in onze regio waarin teams samenwerken en stappen zetten richting onze gezamenlijke ambitie: inclusief thuisnabij onderwijs voor alle leerlingen. Mooi om deze parels ook te laten zien en te vertellen aan elkaar, zodat we elkaar inspireren, juist ook voor de momenten dat de praktijk weerbarstig is. Mocht je een parel willen delen, weet me te vinden. Veel leesplezier!

Janneke Oosterman

.

.

Kindcentrum De Vaart laat leerlingen van het speciaal onderwijs instromen:

‘Kansen voor elk kind’

Kinderen laten instromen in het regulier basisonderwijs als blijkt dat zij op het speciaal onderwijs niet (meer) op hun plek zijn: daar lag een kans, constateerden Nexus en Kindcentrum De Vaart. En zo geschiedde. Inmiddels zijn er zeven leerlingen ingestroomd in de bovenbouw op De Vaart nadat zij een paar jaar speciaal basisonderwijs hebben gevolgd bij Nexus.

“Mijn dochters hebben meer zelfvertrouwen, hun niveau van leren is in één jaar flink omhoog gegaan en er is veel meer een gevoel van rust”, vertelt Merel, moeder van een tweeling die de overstap van Nexus naar De Vaart heeft gemaakt.

De twee meiden startten op vierjarige leeftijd op het regulier onderwijs in De Goorn, maar voor hen waren de klassen te groot, de stof was te lastig en er was weinig extra begeleiding beschikbaar, legt Merel uit. “Op het speciaal onderwijs bij Nexus hebben ze de juiste ondersteuning gehad, maar daar kregen mijn meiden last van het onvoorspelbare gedrag van andere kinderen. Ze zaten continu in de vluchtmodus, dan kom je niet aan leren toe.”

Op initiatief van Nexus en De Vaart is de tweeling vorig jaar ingestroomd op het regulier onderwijs bij De Vaart, in groep 7. “Eerst vonden ze het maar niets”, vervolgt Merel. “Op een nieuwe school beginnen met autisme is lastig. Na een tijdje ging het beter en gingen ze zich thuis voelen op De Vaart. In één schooljaar zijn ze twee ‘schooljaren’ gegroeid qua niveau. Ze hebben niet meer het idee dat ze ‘minder’ zijn, omdat er op De Vaart meer kinderen extra begeleiding krijgen. Je mag er jezelf zijn, dat helpt ze enorm. Nu zitten ze in groep 8.”


Kindcentrum De Vaart: ontwikkelplek voor elk kind

Kevin Kooij, sinds 2,5 jaar directeur van Kindcentrum De Vaart voor opvang en onderwijs voor kinderen van 0 tot 13, vertelt dat De Vaart de ambitie heeft om inclusief te zijn en kinderen zo lang mogelijk een ontwikkelplek te bieden. “We hebben expertise toegevoegd aan ons ondersteuningsteam, met een gedragsspecialist, en een jeugdhulpwerker van Parlan. waardoor we kinderen nog preventiever kunnen ondersteunen”

De Vaart heeft een Intern Begeleider voor alle kinderen van 0-13 jaar van het kindcentrum: Rian Schuitemaker. Ook zij is aangeschoven bij ons gesprek. “Kinderen komen in eerste instantie terecht in het speciaal onderwijs door een vastgelopen systeem op het regulier onderwijs”, stelt ze. “Als er te weinig begeleiding is op school, of er is een zorgbehoefte in de thuissituatie die niet vervuld wordt, loopt het kind vast op de basisschool. Na de overstap naar speciaal onderwijs gaat dat vaak gestaag vooruit en wordt het rustiger in het gezin. Soms komt er dan een moment dat kinderen het weer aankunnen om in te stromen in het regulier onderwijs. Dat kan heel goed voor ze zijn, ook ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs.”

Als de begeleiders bij Nexus denken dat een kind naar De Vaart zou kunnen, buigen de onderwijsinstellingen zich samen over de situatie. Welke kansen zijn er? Heeft het kans van slagen? Zien ouders en kinderen het zitten? Zodra alle lichten op groen staan, gaan ze ervoor. “Vorig schooljaar zijn er op deze manier vijf kinderen ingestroomd, dit schooljaar twee”, vertelt Kevin. “Dat is goed voor hun ontwikkeling én zelfvertrouwen. Zo is er nu bijvoorbeeld een meisje dat op het SBO in een groep met alleen maar jongens zat. Collega’s van Nexus merkten dat zij de behoefte had om een vriendin te maken - dat kan nu weer bij ons. Ze wordt nu door andere meiden gevraagd om mee te doen en we zien haar stappen maken in het opbouwen van vriendschappen.”

Toekomstvisie: elk kind is en blijft welkom

Het team van De Vaart werkt volgens het principe dat elk kind er welkom is. Als de groepen het qua aantallen en ondersteuningsmogelijkheden toelaten, kunnen er wat Kevin, Rian en de rest van het team van De Vaart elk jaar kinderen van Nexus instromen. “Onze neuzen staan dezelfde kant op” vertelt Kevin. “Instromen moet uiteraard wel een meerwaarde zijn voor de kinderen. We volgen ze in hun cognitieve ontwikkeling, maar met name in hun sociaal-emotioneel leren. We willen dat zij met plezier bij ons naar school gaan en zichzelf kunnen zijn.”

Vanuit de inclusieve visie van De Vaart stelt de school zich ook open voor het jonge kind dat meer begeleiding nodig heeft, legt Rian uit. “We hebben nu bijvoorbeeld twee kleuters die het stempeltje ‘speciaal onderwijs’ hadden gekregen, maar die we tóch een kans wilden geven. Ook zijn er twee peuters met complex gedrag bij ons ingestroomd op een jonge groep, dankzij extra begeleiding. Dat gaat goed. Zo geven we kinderen ook aan de voorkant al écht een kans.”

Zachte landing

Het Samenwerkingsverband PPO-NK heeft een arrangement toegekend aan De Vaart om kinderen die instromen op regulier onderwijs extra te ondersteunen en ze een ‘zachte landing’ te geven. Danne Noë, consulent bij PPO-NK in het werkgebied Heerhugowaard-Noord, zegt hierover: “Het is prachtig dat scholen zelf het initiatief nemen om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden - ook als dit een wisseling van de onderwijsvorm betekent. Het verbetert het zelfbeeld van de kinderen en voor hun toekomst kan het hun kansen vergroten. Dit werkt alleen als het hele team er vol voor gaat en De Vaart is daar een prachtig voorbeeld van.”

.

 

.

In het Nieuws:

Kinderopvang en basisscholen in Heiloo maken afspraken over overdracht van kinderen. ‘Elk kind een goede start op school’

  • Van een kind dat net een beetje meer aandacht nodig heeft, kan het handig zijn dat de basisschool dit tevoren weet. Dan is er extra begeleiding beschikbaar of wordt dit kind bijvoorbeeld niet in die heel drukke klas geplaatst. Om te zorgen dat in de toekomst de overdracht van kinderopvang naar basisschool eenduidig geregeld is, hebben alle opvangorganisaties en basisscholen in Heiloo de handen ineengeslagen.. Bron: NHD - Bekijk hier het hele artikel

.

.

Komende activiteiten:

  • Bijeenkomst AB-route PCC en het praktijkonderwijs – 12 november

Op dinsdag 12 november 2024 organiseren De Viaan en het PCC een bijeenkomst over enerzijds de AB-route van het PCC en anderzijds het praktijkonderwijs. Klik hier voor meer informatie over de bijeenkomst.

  • Dialoogsessie voor professionals - In contact met ouders

Het contact met ouders is belangrijk en delicaat. Een goed contact tussen school en ouders is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Professionals in het onderwijs ervaren veel weerstand van ouders. Ouderschap maakt mensen kwetsbaar en ouders voelen deze kwetsbaarheid nog meer als ze te maken krijgen met passend onderwijs. Bekijk hier de flyer en meld je snel aan.

  • Masterclasses Transformatieve school -

In drie interactieve masterclasses maak je kennis met het professionaliserings- en cultuurveranderings-programma De Transformatieve School en neemt Iliass El Hadioui je mee in de effecten van de superdiverse buitenschoolse leefwereld op de schoolcultuur. Lees hier voor meer informatie.

.

Wat vind je van dit maandbericht?

We horen graag wat je van ons maandbericht vind.

Laat het ons dat weten ? Dank je wel !

Afbeelding met clipart, cirkel, Graphics, ontwerpAutomatisch gegenereerde beschrijving

.

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven, omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af op: communicatie@ppo-nk.nl

.