Zoekresultaten

  • Samen werken wij voor een inclusievere maatschappij met inclusief onderwijs. Vervangen door? Samen werken wij aan een inclusieve maatschappij met inclusiever onderwijs. Ondanks deze ambitie en onze inzet, zien we een toename van het aantal verwijzingen naar het speciaal (basis) onderwijs en beperkte doorstroom naar regulier onderwijs. Onze gezamenlijke ambitie is deze trend te keren. >> Ga terug naar de beginpagina Samen werken aan de toekomst

  • Wij vinden het belangrijk om de doorgaande schoolloopbaan van voorschool naar primair onderwijs en van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs te kunnen waarborgen. Consulenten regisseren daarom dat zij bij mdo’s die met de doorgaande schoolloopbaan te maken hebben betrokken worden. Ook zijn er twee netwerkgroepen die samenkomen om deze doorgaande schoolloopbaan te monitoren en te evalueren. Op basis daarvan worden actiepunten geformuleerd voor het schooljaar. In 2022 zijn 188 mdo's gevoe...

  • De afgelopen schooljaren zijn adviezen en interventies ingezet vanuit de ambulant begeleiders, die hebben bijgedragen aan de realisatie van passend onderwijs in onze regio. De scholen en het samenwerkingsverband maken een ontwikkeling door en gezamenlijk streven wij naar inclusiever onderwijs voor ieder kind. In deze transitie zien wij ook een doorontwikkeling voor de taakstelling van de ambulante schil van het samenwerkingsverband. >> Ga terug naar de beginpagina Samen werken aan de toekomst

  • Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en zorg krijgt die nodig is. De afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen de samenwerkingsverbanden PO en VO, schoolbesturen en de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo en Langedijk. Het resultaat daarvan was de transformatieagenda passend onderwijs-jeugdhulp met een gezamenlijke visie. Kernwoorden: investeren in de samenwerking met ouders, meer preventie en meer eigen kracht. De afstemmin...

  • In het schooljaar 2021-2022 is voor het eerst bijgehouden hoeveel mdo's betrekking hadden op een onderwijszorgarrangement. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in 4 OZA-categorieën. Door deze cijfers in de toekomst te combineren met de jeugdzorg data van de gemeenten hopen we beter inzicht te krijgen in de onderwijs-zorg problematiek van onze kinderen en werkgebieden. In de monitor Onderwijs-Jeugd worden op voor ons Samenwerkingsverband cijfers over het jeugdzorggebruik van jeugdigen per onderwi...