Streefdoelen 2023
Onze inspanningen zijn gericht op het realiseren en het levend houden van de volgende resultaten van h...
Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOP dossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) aan bij de toewijzingscommissie.
We geven toelaatbaarheidsverklaringen af voor minstens één heel schooljaar en de einddatum van een toelaatbaarheidsverklaring valt altijd op 31 juli (einde schooljaar). De duur van een toelaatbaarheidsverklaring is in principe tijdelijk en wordt met de betrokkenen bepaald op basis van het perspectief en ontwikkeldoelen.
In 2023 zijn er in totaal 341 tlv’s aangevraagd. Het gaat om zowel nieuwe aanvragen als verlengingen.
Het aantal eerste TLV aanvragen is iets hoger dan het aantal TLV verlengingen.
Hieronder zien we een overzicht door wie welke tlv-soort wordt aangevraagd. De meeste aanvragen/verlengingen worden door onze eigen basisscholen gedaan. Zo wordt 37% aangevraagd door het basisonderwijs, 34,9% door het SO, 12,6% door het SBO en 15.5% door het swv/ voorschool.
Het merendeel van de TLV aanvragen betreft jongens (65%). Dit komt overeen met het beeld van voorgaande jaren.
Het merendeel van de TLV aanvragen/verlengingen betreft kinderen van 8 jaar en ouder. Wanneer we hierop inzoomen zien we een piek rond 9 jaar.
Ondanks dat leerlingen al op jonge leeftijd naar het S(B)O worden verwezen, zien we helaas nog relatief weinig terugstroom van leerlingen naar de reguliere school. Komende jaren willen we kijken naar mogelijkheden om de terugkeer naar regulier onderwijs te stimuleren o.a. door het systeem rondom het kind te versterken.