Ruimte voor nieuwe talenten
Dit is een document van de PO-raad die de eerste algemene informatie geeft over wanneer je als school ...
Alle leden mogen wijzigen
Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOPdossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOPdossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) aan bij de toewijzingscommissie.
We geven toelaatbaarheidsverklaringen af voor minstens één heel schooljaar en de einddatum van een toelaatbaarheidsverklaring valt altijd op 31 juli (einde schooljaar). De duur van een toelaatbaarheidsverklaring is in principe tijdelijk en wordt met de betrokkenen bepaald op basis van het perspectief en ontwikkeldoelen.
In het schooljaar 2021-2022 zijn er in totaal 451 tlv’s aangevraagd. Hiervan heeft 83% van de afgegeven tlv's een categorie SBO of SO laag.
In verband met de voorbereiding voor de nieuwe financieringssystematiek zijn door de SBO-scholen alle tlv’s tegen het licht gehouden en opnieuw ingevoerd in het ROD. Dit verklaart o.a. de piek in tlv aanvragen voor verlenging in de maand mei. Normaliter ligt de piek in de maand juni – het afsluiting van het schooljaar
Hieronder zien we een overzicht door wie welke tlv-soort wordt aangevraagd. De meeste aanvragen worden door onze eigen basisscholen gedaan. Daarnaast zien we dat de voorschool ook een groot aandeel heeft in het aanvragen van de toelaatbaarheidsverklaringen.
De afgelopen jaren was de verdeling van tlv's over jongens en meisjes in een verhouding rond de 70%-20%.
In de afgelopen jaren is de verhouding van het aantal toelaatbaarheidsverklaringen dat afgegeven wordt voor kinderen jonger dan 8 jaar en kinderen ouder dan 8 jaar vrijwel gelijk.
Ondanks dat leerlingen al op jonge leeftijd naar het S(B)O worden verwezen, zien we helaas nog relatief weinig terugstroom van leerlingen naar de reguliere school. Komende jaren willen we kijken naar mogelijkheden om de terugkeer naar regulier onderwijs te stimuleren o.a. door het kind te versterken en ouders als sleutel te zien voor de oplossing.