Wie zijn wij ?

  • apr 2022
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast apr 2022
  • 227
PPO-NK - community beheer
Onze nieuwe beleidsdocumenten

Wij zijn PPO-NK! Een zelfbewust samenwerkingsverband, een netwerk van onderwijsmensen, voor leerlingen. Dit netwerk vormen we samen met wethouders en ambtenaren uit onze gemeentes, de medewerkers vanuit de jeugdhulp, de kinderopvang en tal van anderen die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij werken met elkaar …. als een ecosysteem. Dat wil zeggen dat we samenwerken aan een zo goed mogelijke (leer)omgeving voor alle kinderen in onze regio, onze leerlingen. Ons verbindende doel is inclusiever onderwijs. Steeds vaker ook in combinatie met de kinderopvang. En dus streven we ernaar dat kinderen in hun eigen buurt, stadsdeel, dorp (werkgebied) samen leren én samen leren leven.

We zien passend onderwijs als een continue inspanningsverplichting, met inclusie als maatschappelijke opdracht. Dat lukt alleen als we in onze samenwerking werken aan de kwaliteit van onze interacties. Als we ons samen inzetten voor inclusiever onderwijs waarbij we ‘Samen Leren Leven’ voorleven. De grenzen van onze organisaties bepalen niet de grenzen van onze inspanningen in het realiseren van veerkrachtige kinderen met perspectief. Als we over 15 jaar, na 15 jaar inzet voor inclusiever onderwijs ook kunnen zeggen: “nu bieden wij inclusief onderwijs.” Of zoveel eerder als mogelijk.

We zijn op elkaar aangewezen om een dekkend netwerk voor passend onderwijs te kunnen bieden. Voor dit dekkend netwerk is ook passende opvang, passende zorg cruciaal. Dit betekent dat ons netwerk verder gaat dan onderwijs. Het vraagt samen optrekken met de gemeenten, jeugdhulp en zorgprofessionals.

We hebben elkaar nodig. Ieders perspectief doet ertoe, wetende dat het beste perspectief altijd uit een meervoudig perspectief ontstaat. Niemand in ons netwerk weet ‘het’, laat staan dat iemand ‘het’ het beste weet. Samen zien, horen, voelen en weten we meer. De enige manier waarop dat kan is elkaar ontmoeten. Naar elkaar luisteren, onze zorgen en successen delen en de bereidheid hebben om het standpunt van de ander met ons eigen standpunt te verenigen.

Om te bereiken dat ieder kind uit Noord-Kennemerland naar school kan in zijn buurt, zijn wij dus samen aan de bal. We spelen met elkaar in hetzelfde team. Wij zijn leerlingen en ouders, leerkrachten en IB-ers, schoolleiders en consulenten, jeugdhulpverleners en gemeenteambtenaren, bestuurders en toezichthouders. Dus wij vragen ons altijd af: “Wat kan ik doen om inclusiever onderwijs voor deze leerling mogelijk te maken?” en “Hoe kan ik in iedere interactie kwaliteit toevoegen?” Zo versterken we de context waarin kinderen gezond kunnen leren en opgroeien.

Trefwoorden