Aniek Schrijver
Over mij
Aniek Schrijver
Ambulante Begeleider Aloysius stichting binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs
email: aniek.schrijver@aloysiusstichting.nl
Tel: 06-10448139
Ervaring
k ben Aniek Schrijver en werk sinds 2007 als ambulante begeleider bij Gedrag-punt (voorheen REC 4.5) en sinds 4 jaar voor de Aloysiusstichting binnen het Samenwerkingsverband Noord Kennemerland Passend Onderwijs. Ik heb verschillende opleidingen gedaan, waar ik mijn kennis t.a.v. het onderwijs, begeleiding bieden aan kinderen en het coachen en adviseren aan leerkrachten voor kan toepassen.
Opleidingen:
- Sociale Pedagogische hulpverlening aan de Hogeschool van Amsterdam
- PABO/Theo Thijssen academie
- Master Sen education Needs
- opleiding Docent Kinderyoga en docent meditatie en mindfulness voor kinderen.
- Cursussen op het gebied van: SOVA en psycho-educatie, Beter bij de les training, Faalangst training en studievaardigheden.
Mijn werkervaringen:
Mijn voorland is de Jeugdhulpverlening, waar ik een aantal jaar in de kinderpsychiatrie heb gewerkt, therapeutische gezinsverpleging en op een leefgroep voor kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar. Hier heb ik bijzondere ervaringen opgedaan in de begeleiding aan kinderen met ASS/ADHD, hechting problematiek en oppositioneel gedrag. Vervolgens heb ik de overstap gemaakt naar het basisonderwijs, waar ik een aantal jaar heb gewerkt als leerkracht en tutor. De kennis en ervaring die ik in beidde werkvelden heb opgedaan kan ik nu omzetten als ambulante begeleider binnen het samenwerkingsverband Noord Kennemerland Passend Onderwijs.
Als ambulante begeleider heb ik de volgende expertise en werkzaamheden.
- Observeren van leerlingen in de groep op het gebied van gedrag/werkhouding en de executieve functies. Vanuit de observatie een advies gesprek of coachen van de leerkracht.
- Beter bij de les training aan de individuele leerling met een zwakke executieve functie; training duurt 6 wkn/leerling wordt 4 keer per week buiten de groep getraind. Ik train de leerling 2 keer p/w en binnen de school moet er iemand zijn die de leerling 2 keer traint. Er is een goede transfer naar de groep (leerkracht observeert de leerling a.d.h. van een observatielijst en evalueert met de leerling het leerdoel wat per dag wordt geoefend in de klas). Vooraf is er een informatiebijeenkomst.
- Beter bij de les training- het coachen van een leerkracht/Ib-er of onderwijsassistent die de gehele training geeft 4 keer p/w 6 wkn. Ik coach d.m.v. observatie tijdens de training en coachingsgesprekken.
- Training studie vaardigheden in een groepje leerlingen van groep 7/8 t.a.v. vergroten van de executieve functies. Kinderen doen o.a., inzicht op t.a.v. hun eigen leerstijl. Leerkracht kan gecoacht worden hoe dit aan te kunnen bieden in de groep.
- Training Brugklas Bikkels; vergoten van het zelfvertrouwen van kinderen van groep 8 voor de overstap naar de brugklas (thema's: wat is er anders in de brugklas, plagen en pesten, het maken van een praatje, kennismaken met je nieuwe groep enz)
- Focus Kids training: aandachttraining om de concentratie en Focus van de kinderen in de klas te vergroten. Daarnaast leert het kind te accepteren wat hij/zij moeilijker en wordt het zelfvertrouwen vergroot. De training is vanaf groep 3t/m groep 8. Deze training sluit goed aan bij de beweeglijkheid van kinderen en het motiveert hen om beter tot. leren te komen.
De Focus Kids training kan aan de gehele groep worden gegeven, zodat de leerkracht ziet hoe hij of zij de oefeningen zelf kan geven in de groep. Een andere mogelijkheid is: Focus Kids training aan het individuele kind of aan een groepje buiten de eigen groep. In de klas worden er twee voorbeeldlessen gegeven, zodat de leerkracht ziet hoe de oefeningen gegeven kunnen worden in de eigen groep. De leerkracht krijgt een handleiding waar alle oefeningen (aandacht oefeningen/yogahoudingen/ademhalingsoefeningen en Brain-gym oefeningen) in staan beschreven.
- Faalangst training voor kinderen vanaf groep 5.
- Psycho-educatie en SOVA training
- GOM traject- begeleiden van kinderen in de groep met gedragsproblematiek. Het gedrag om te buigen naar positief gedrag door een positieve feedback te geven op het goede gedrag van het kind. De leerkracht leert om positieve feedback te geven en hanteert de gouden regels in de groep.
Individuele begeleiding aan verschillende leerlingen met gedrag-problematiek/werkhouding of emotionele problemen. Mooie anekdote: een meisje uit groep 6 had last van concentratieproblemen