Nieuws uit ons Netwerk - maart 2024

  • 28 mrt
  • 124

.

PPO-NK Nieuws uit ons Netwerk – maart 2024

.

Beste lezer,

.

In deze mailing van PPO-NK vinden ouders, onderwijsprofessionals, zorgpartners en andere organisaties

het laatste nieuws over passend primair onderwijs in onze regio. We vertellen je iedere maand over de belangrijkste ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband en regio.

Met deze maand:

  • Blog Janneke Oosterman
  • Verslag 2e Dialoogsessie ‘Mentale veerkracht van kinderen’
  • Introductie nieuwe projectleider HB - Colette van Triest
  • Studiereis PPO-NK
  • Grote belangstelling bijeenkomst ‘Het Jonge kind’ in Heerhugowaard
  • In het nieuws: An Nasr bij de Provincie, Doorstart voor de Driessenschool
  • Komende activiteiten:

We wensen iedereen fijne paasdagen en veel leesplezier.

Kijk ook op onze werkplaats voor meer nieuwsberichten

.

Afbeelding met Menselijk gezicht, kleding, persoon, glimlachAutomatisch gegenereerde beschrijving

Blog Janneke Oosterman

Afgelopen maanden heb ik een flink aantal scholen mogen bezoeken en kennis gemaakt met veel bevlogen onderwijsprofessionals. Ik heb mooie gesprekken gevoerd over passend onderwijs. Het kind en de veranderende, soms complexe omgeving’ is een terugkerend onderwerp valt me op. Kinderen groeien op in de driehoek thuis -school - straat/online. Als deze omgeving sterk en stimulerend is, is de kans groter dat kinderen opgroeien tot evenwichtige personen die tegenslagen kunnen opvangen.

Elke leraar wil ieder kind in de groep bieden wat nodig is. Maar dat lijkt niet altijd mogelijk. De realiteit botst soms met de ambitie. Want wat te doen als een kind een stoel door de klas gooit en de veiligheid van andere kinderen in het geding komt. Of hoe te handelen als 6 van de 27 kleuters in een groep niet zelfredzaam zijn en er geen extra hulp voorhanden is.

Op die momenten komt het aan op uitzoomen en de situatie vanuit meerdere perspectieven bekijken. Dat is soms veel gevraagd. Als we als onderwijsprofessionals de grenzen ervaren van hun handelings-repertoire, dan is het belangrijk dat we als professionals de handen ineen slaan. Vanuit verschillende perspectieven reflecteren op ons eigen handelen, de ondersteuningsbehoeften van het kind en de context. Vanuit de dialoog kunnen er vragen gesteld en onderzocht worden. Wat is er nodig om het kind hier in de groep, op school te laten gedijen? En welke expertise is er nodig voor het kind, de school en de omgeving om het kind een evenwichtige basis te bieden?

De komende jaren staat het versterken van de scholen om tegemoet te komen aan de ondersteunings-behoeften van kinderen en hun omgeving centraal. Expertise voor kinderen met ondersteuningsvragen direct en snel toegankelijk maken voor de leraar en school is een voorbeeld. Daarnaast is het preventief werken en de drempels voor ouders om aan te kloppen voor hulp prioriteit. Hiervoor is de samenwerking met de gemeente die verantwoordelijkheid draagt voor jeugdhulp essentieel. In het project SOOS proberen we op scholen laagdrempelige teams te creëren die het kind, de ouders/verzorgers en de onderwijsprofessionals ondersteunen. Daarnaast hebben we de S(B)O scholen een extra financiële impuls gegeven voor 2024 om op die manier hun expertise over de ontwikkeling van kinderen en hun ondersteuningsbehoeften, te delen met de reguliere scholen. In de gesprekken met directeuren, ib-ers en leraren zag ik veel ambitie; de wens om substantieel iets toe te voegen aan de levens van kinderen, om kinderen binnen het werkgebied te houden ondanks de inspanningen die dit oplevert. Wat een krachtig netwerk is PPO-NK dan. De scholen, verenigd in de werkgebieden, bundelen hun krachten om zo de ontwikkeling van alle kinderen te verbeteren. Een prachtige, uitdagende gezamenlijke missie!

Janneke Oosterman

ps. Mocht je meer ideeën hebben om als netwerk deze ambitie te realiseren, dan nodig ik je uit voor een gesprek. Laat het me vooral weten!

.

Dialoogsessie “Mentale veerkracht van kinderen”

.

“Samen leren en samen leven: door elkaars perspectief te leren kennen, kunnen wij nog betere partners zijn en voegen we waarde toe aan leefomgeving van kinderen”.

.

Afbeelding met meubels, overdekt, kleding, persoonAutomatisch gegenereerde beschrijvingOp 5 februari jl. kwamen zorgprofessionals, onderwijsprofessionals en ouders bij elkaar om deel te nemen aan de tweede dialoogsessie ‘Mentale veerkracht van kinderen’.

Welkom

In het welkomstwoord door Janneke Oosterman, directeur-bestuurder van het samenwerkingsverband PPO-NK, werd kort teruggeblikt op de vorige dialoogsessie en een pleidooi gegeven om verder te kijken dan ‘de waan van de dag’. Zo vertelt ze dat in haar tijd als bovenschoolse directeur heeft ervaren, hoe bepalend de context van een kind is. Bijvoorbeeld een kind dat standaard te laat komt kan al een hele dag achter de rug hebben, omdat moeder net terug is van nachtwerk en het kind brood klaarmaakt voor broertjes en zusjes. Rekening houden met de context van een kind is dan heel belangrijk. Ouders betrekken en bespreken wat er nodig is om kinderen op tijd op school te laten komen, heeft meer effect dan het kind zelf te bevragen op het te laat komen. Om de veerkracht van kinderen te vergroten, moet er aandacht besteed worden aan het versterken van de omgeving van kinderen. En daar spelen alle partners die vanmiddag aanwezig zijn belangrijke rol in. Wat fijn dat iedereen hier aanwezig de tijd neemt voor ontmoeting rondom dit onderwerp.

Afbeelding met overdekt, kleding, persoon, muurAutomatisch gegenereerde beschrijvingOpening René Keet, directeur FIT-academy GGZ Noord-Holland Noord

René staat kort stil bij de ontwikkeling van zijn vak als psychiater naar ambulante teams en nu richting de kracht van samen met de cliënt leren vanuit de ontmoeting.

De afgelopen 20 jaar is het vak verschoven van het medisch ‘fixen’ van een probleem naar het benaderen van het probleem vanuit de samenhang. De mentale gezondheid van kinderen is niet alleen een vraagstuk van de GGZ, maar van ons allen. René geeft aan dat zij gelukkig als GGZ steeds meer ‘de ramen en deuren open’ zetten om samen mentale gezondheid systemisch op te pakken. “We zijn minder arrogant en steeds meer lerend geworden”. Hij vervolgt: Zo kunnen we ook veel leren van omringende landen, denk bijvoorbeeld aan Afrika. Daar is er één psychiater voor één miljoen inwoners. Dat vraagt om andere creatieve manieren van omgaan met mentale gezondheid. Wat zegt dit ons? Wat kunnen wij daarvan leren?

In de psychiatrie is steeds meer de nadruk komen te liggen op de rol van preventie – m.n. voor kinderen biedt een brede samenwerking met partnerorganisaties uit onderwijs en zorg mogelijkheden om laagdrempelige zorg te kunnen bieden. Door te leren vanuit de ontmoeting, tijd, plaats en onafhankelijk kennis te ontsluiten wordt de expert rol minder belangrijk. In plaats van ketenpartners gaan we werken vanuit een ecosysteem waarin we vanuit de dialoog en gedeelde waarden als regio van elkaar leren en doen wat werkt.

Premium Vector | Spotlight shining on white background glowing on wall  vector illustrationInitiatieven in de spotlight

De vorige dialoogsessie hebben we het ecosysteem in beeld gebracht en het was fijn om elkaars initiatieven op de kaart te zetten en zo van elkaar te kunnen leren.

Er werden een drietal initiatieven uit de regio gepitched die alle bijdragen aan de mentale veerkracht van kinderen:

  • Pitch: SOOS – Sterke ondersteuning op School
  • Pitch: KOPP/KOVV trainingen
  • Pitch: Plezierige Klas trainingen

Lees hier het hele verslag van de middag.

Of sluit op 7 oktober 15.00 – 17.00 uur aan bij de 3e dialoogsessie Mentale veerkracht van kinderen in Alkmaar.

.

Introductie Colette van Triest projectleider/specialist hoogbegaafdheid

.

Met ingang van 1 maart 2024 is Colette van Triest als projectleider/specialist hoogbegaafdheid gestart bij het samenwerkingsverband PPO-NK en het samenwerkingsverband vo Noord-Kennemerland. Haar doel is om een krachtige impuls te geven aan zowel de versterking van het onderwijs en de ondersteuning in zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs, als aan de aansluiting en overgang tussen beide sectoren.

In dit bericht stelt Colette van Triest zich voor.

Achtergrond
Met meer dan 15 jaar ervaring in het onderwijs, adviseer en begeleid ik samenwerkingsverbanden, besturen en scholen over (hoog)begaafdheid, executieve functies en mindset. Als onderwijsadviseur, trainer en ECHA-specialist (European Council of High Ability) heb ik meerdere expertisecentra en verrijkingsgroepen opgericht en doorontwikkeld. Daarnaast heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan naar executieve functies aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Ik heb met ‘de voeten in de klei gestaan’ en was ook gedurende 9 jaar leerkracht van (hoog)begaafde leerlingen.

Drijfveren
Ik ben sterk betrokken om het onderwijs voor (hoog)begaafde jongeren beter te maken. Ik geloof in de kracht van samenwerking met experts, professionals en betrokkenen, het delen van successen en kennis om effectieve duurzame veranderingen te bewerkstelligen. Kortom krachten bundelen, good practices uitwisselen, samen schuren en samen glanzen.

De erkenning van de diversiteit binnen (hoog)begaafde populaties en het belang van inclusiviteit is ook een belangrijke drijfveer voor mij. Ik streef naar het ontwikkelen van programma's en initiatieven die rekening houden met de verschillende behoeften en achtergronden van (hoog)begaafde leerlingen.

Contactgegevens
Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten en samen met je te werken. Je kunt mij bereiken via c.vantriest@ppo-nk.nl of cvantriest@swvnk.nl of via 06-55894499.

Studiereis PPO-NK

Van 9 t/m 15 november gaat het team van PPO-NK op studiereis. Binnenkort informeren wij ons netwerk over waarneming gedurende deze week.

Grote belangstelling voor de bijeenkomst 'Het Jonge Kind’ in Heerhugowaard

Afbeelding met overdekt, scène, stoel, meubelsAutomatisch gegenereerde beschrijving

Op donderdag 7 maart vond weer een geslaagde bijeenkomst plaats, georganiseerd door de werkgroep ‘Het Jonge Kind’ Dijk en Waard. Met dit keer als het thema: jonge kinderen met een ontwikkelings-voorsprong.

Gastsprekers Marieke Groenewold en Mirjam Veldhoven van de Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong namen de aanwezigen uit het onderwijs, kinderopvang, gemeente en maatschappelijke organisaties mee in de wereld van het jonge kind met een ontwikkelingsvoorsprong.

Er was ruimte om kennis en ervaringen uit te wisselen en ondersteunende materialen te bekijken. De ontmoeting, uitwisseling en verbinding waren goed en inspirerend.

De bijeenkomst maakt deel uit van het Uitvoeringsprogramma Onderwijskansen 2023-2026 van de gemeente Dijk en Waard en swv PPO-NK.

Dank gaat uit naar de leerlingen van Focus (praktijkonderwijs Heerhugowaard) voor het verzorgen van de heerlijke maaltijd en Kindcentrum De Boomladder voor de warme ontvangst.

.

In het nieuws

.

  • Provincie Noord-Holland - Kinderpersconferentie ‘Meer geld is niet altijd de oplossing’

Scholieren schrijven mee tijdens de antwoorden van Esther RommelBasisscholieren van Hannie Schaft uit Zandvoort en het Alkmaarse An Nasr legden gedeputeerde Esther Rommel 15 maart het vuur na aan de schenen tijdens een kinderpersconferentie over financiën.

De persconferentie werd gehouden in de Week van het Geld. Goed omgaan met geld is namelijk belangrijk, of het nu gaat om het maandelijkse zakgeld van scholieren of miljoenenprojecten van de provincie. Centrale vraag was dan ook: ‘Hoe ben jij je geld de baas?’.

Bron Provincie Noord-Holland - Lees het hele artikel op Provincie Noord-Holland

.

  • Inwoners Grootschermer redden zelf hun dorpsschool en zoeken nieuw bestuur

De Driessenschool in Grootschermer blijft open en dat zorgt voor blije gezichten. De school met 42 leerlingen moest afgelopen jaar bijna de deuren sluiten vanwege een groot lerarentekort, maar de inwoners van Grootschermer hebben dat nu definitief weten te voorkomen. "We hebben nu zelfs teveel leerkrachten", aldus de dorpsraad. Lees het hele artikel op Regionieuws.nl

.

Komende activiteiten:

.

  • 24 mei 2024 Dialoogsessie 'In contact met ouders' voor professionals

Het contact met ouders is belangrijk en delicaat. Een goed contact tussen school en ouders is essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Professionals in het onderwijs ervaren soms weerstand van ouders. Ouderschap maakt mensen kwetsbaar en ouders voelen deze kwetsbaarheid nog meer als ze te maken krijgen met passend onderwijs.

Voor meer informatie en aanmelden klik hier

.

  • 28 mei 2024 Oudercafe passend onderwijs. Thema: Zorg voor jezelf Thema: Ouderschapsspel

Voor meer informatie en aanmelden klik hier

.

Wat vind je van dit maandbericht?

We horen graag wat je van ons maandbericht vindt.

Laat het ons dat weten? Dank je wel!

Afbeelding met clipart, cirkel, Graphics, ontwerpAutomatisch gegenereerde beschrijving.

Colofon

Je ontvangt deze nieuwsbrieven, omdat je lid bent van de PPO-NK community.
Neem voor vragen over dit maandbericht contact met ons op via e-mail:

communicatie@ppo-nk.nl of telefoon: 072 792 01 10

Onze gegevens:
Samenwerkingsverband PPO-NK
Hertog Aalbrechtweg 5, 1823 DL Alkmaar

Wil je deze e-mail niet meer ontvangen? Meld je af via communicatie@ppo-nk.nl
.