Artikel - Vanuit een meervoudig perspectief werken aan inclusief onderwijs.
De samenwerkingsverbanden po en vo in Noord-Kennemerland trekken steeds vaker samen op, zo ook in de b...
Op 5 februari jl. kwamen ouders, zorgprofessionals en onderwijsprofessionals bij elkaar om deel te nemen aan de tweede dialoogsessie ‘Mentale veerkracht van kinderen’.
In het welkomstwoord door Janneke Oosterman, directeur bestuurder van het Samenwerkingsverband PPO-NK, werd kort teruggeblikt op de vorige dialoogsessie en een pleidooi gegeven om verder te kijken dan ‘de waan van de dag’. Zo vertelt ze dat in haar tijd als bovenschoolse directeur hee ervaren hoe bepalend
de context van een kind is. Bijvoorbeeld een kind dat standaard te laat komt, kan al een hele dag achter de rug hebben omdat moeder net terug is van nachtwerk en het kind brood klaarmaakt voor broertjes en zusjes.
Rekening houden met de context van een kind is dan heel belangrijk. Ouders betrekken en bespreken wat er nodig is om kinderen op tijd op school te laten komen hee meer effect dan het kind zelf te bevragen op het te laat komen. Om de veerkracht van kinderen te vergroten, dient er aandacht besteed te worden aan het versterken van de omgeving van kinderen. En daar spelen alle partners die vanmiddag aanwezig zijn belangrijke rol in. Wat fijn dat iedereen hier aanwezig de tijd neemt voor ontmoeting rondom dit onderwerp.
Opening René Keet, directeur FIT-Academy GGZ Noord-Holland Noord
René staat kort stil bij de ontwikkeling van zijn vak als psychiater naar ambulante teams en nu richting de kracht van samen met de cliënt leren vanuit de ontmoeting.
De afgelopen 20 jaar is het vak verschoven van het medisch ‘fixen’ van een probleem naar het benaderen van het probleem vanuit de samenhang. De mentale gezondheid van kinderen is niet alleen een vraagstuk van de GGZ, maar van ons allen. René geeft aan dat zij gelukkig als GGZ steeds meer ‘de ramen en deuren open’ zeen om samen mentale gezondheid systemisch op te pakken. “We zijn minder arrogant en steeds meer lerend geworden”. Hij vervolgt: Zo kunnen we ook veel leren van omringende landen, denk bijvoorbeeld aan Afrika. Daar is er één psychiater voor één miljoen inwoners. Dat vraagt om andere creatieve manieren van
omgaan met mentale gezondheid. Wat zegt dit ons? Wat kunnen wij daarvan leren?
Lees het hele verslag en meer over de initiatieven en opbrengsten van de dialoogsessie in bijgesloten bijlage.
De organisatie van de dialoogsessies Mentale veerkracht van kinderen is in handen van: