Perspectief voor ieder kind
Perspectief voor ieder kind
  • Registreer
  • Log in
Onze mensenOnze beleidsdocumentenOnze organisatieDeelnemende scholenNieuwsberichtenContactVerhalenWerken bij
Alkmaar - NoordAlkmaar - OostAlkmaar - ZuidBergenHeilooLangedijkHHwaard - NoordHHwaard - Zuid
Nwg HoogbegaafdheidNwg InclusieondersteunersNwg Het jonge kindNwg Samen leren levenNwg NieuwkomersNwg SchoolaanwezigheidNwg Virtueel expertise clusterNwg Budget werkgebiedenNwg PO-VONwg LeerlingenvervoerJeugd en Oudersteunpunt NK
Onze mensenOnze beleidsdocumentenOnze organisatieDeelnemende scholenNieuwsberichtenContactVerhalenWerken bij
Alkmaar - NoordAlkmaar - OostAlkmaar - ZuidBergenHeilooLangedijkHHwaard - NoordHHwaard - Zuid
Nwg HoogbegaafdheidNwg InclusieondersteunersNwg Het jonge kindNwg Samen leren levenNwg NieuwkomersNwg SchoolaanwezigheidNwg Virtueel expertise clusterNwg Budget werkgebiedenNwg PO-VONwg LeerlingenvervoerJeugd en Oudersteunpunt NK
Log inRegistreer
  • Entree
  • Tijdlijn
  • Groepen
  • Wie is wie?
  • Agenda

Deel

Help

Start rondleidingService en help
  • Nieuwsberichten
  • Nieuwsberichten
  • Entree
  • Tijdlijnvan de groep
entreetijdlijnvan de groep
Onze mensenOnze beleidsdocumentenOnze organisatieDeelnemende scholenNieuwsberichtenContactVerhalenWerken bij
Alkmaar - NoordAlkmaar - OostAlkmaar - ZuidBergenHeilooLangedijkHHwaard - NoordHHwaard - Zuid
Nwg HoogbegaafdheidNwg InclusieondersteunersNwg Het jonge kindNwg Samen leren levenNwg NieuwkomersNwg SchoolaanwezigheidNwg Virtueel expertise clusterNwg Budget werkgebiedenNwg PO-VONwg LeerlingenvervoerJeugd en Oudersteunpunt NK
    Entree
    Tijdlijn
    Groepen
    Wie is wie?
    Agenda

    Service en help
    • Entree
    • Tijdlijn

    Archief Nieuwsberichten

    Trefwoordenwolk

    • conferentie
    • corona
    • HB
    • laatste
    • nieuwkomers
    • nieuws
    • nieuwsbericht
    • nieuwsberichten
    • nieuwsbrief
    • ons
    • ouders
    • oudersteunpunt
    • povo
    • vacature
    • verdiepingouder

    Eerste podcast over passend onderwijs - initiatief van de netwerkgroep van JONK

    15 apr | in Nieuwsberichten

    Altijd lachend naar school? Veel vrienden en mooie beoordelingen? Maar wat nu als het anders gaat? Als jouw kind passend onderwijs nodig heeft? In de podcast ‘Als het anders gaat’ praat ervaringsdeskundige Jasmijn van Ipkens met de ouders van deze kinderen.15 unieke verhalen van ouders over hun zoektocht van hun kind op de basis- of middelbare school.

    Passend onderwijs en ondersteuning
    Alle kinderen verdienen ondersteuning op school die past bij hun kwaliteiten en mogelijkheden. Passend onderwijs zorgt ervoor dat kinderen het beste uit zichzelf halen.

    Soms gaat het anders…De ouders vertellen over wat het voor je ouderschap betekent als je kind passend onderwijs nodig heeft, hun zoektocht, wat hen steunt en wat pijn doet. Een waardevolle podcast voor ouders en iedereen die werkt in of rond het onderwijs.

    JONK (Jeugd- en Oudersteunpunt Noord-Kennemerland)
    De podcast is een initiatief van de netwerkgroep van JONK. JONK is er voor jongeren en ouders/verzorgers van een kind die passend onderwijs nodig heeft in het basis- en voortgezet onderwijs. De podcast is een samenwerking van de netwerkgroep met Streekstad Centraal, de publiek lokale streekomroep voor Noord-Kennemerland. Lees hier ook het interview met Jasmijn.

    Uitzendingen podcast
    Op woensdagavond kun je de aflevering live beluisteren via de website van Steekstad Centraal. Na de uitzending is de aflevering te beluisteren via de podcast website.

    Ook staat de aflevering op Spotify (Als het anders gaat - Streekstad Centraal), en de website van JONK.

    Wegwijs in Gedrag 2025 - 2026

    8 mei | in Nieuwsberichten | 1 reactie

    Ken jij collega’s die:

    • Meer regie zouden willen ervaren in moeilijke situaties met leerlingen en ouders?
    • Meer tijd willen overhouden voor alle leerlingen in de klas?
    • Minder stress willen ervaren
    • Willen leren om meervoudig perspectief te nemen?

    Het is weer zover! Leerkrachten, IB-ers en directieleden kunnen zich weer inschrijven voor de leergang Wegwijs in Gedrag. Of voor de Online Informatiebijeenkomst op 11 juni a.s. voor meer toelichting en gelegenheid voor alle vragen over deze bijzondere leergang.

    Ben je zelf geïnteresseerd of zijn er collega’s voor wie dit interessant kan zijn? Ik zou je willen vragen om bijgaande flyer te verspreiden in jouw netwerk.

    Mocht je nog vragen hebben of heb je hulp nodig? Ik hoor het heel graag.

    Terugblik op Succesvolle thema avond over ‘Intensiteit bij (hoog)begaafde kinderen’

    18 jun | in Nieuwsberichten

    Succesvolle thema avond over ‘Intensiteit bij (hoog)begaafde kinderen’

    We kijken terug op een zeer geslaagde thema avond over gevoeligheden en intensiteit bij (hoog)begaafde kinderen en kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. De avond vond plaats op maandag 16 juni en werd gekenmerkt door een grote opkomst, veel herkenning en waardevolle uitwisseling tussen ouders.

    Saskia Huizer, specialist hoogbegaafdheid, gaf een inspirerende en toegankelijke presentatie waarin ze de vijf gebieden van overgevoeligheid toelichtte: psychomotorisch, zintuiglijk, intellectueel, verbeeldend en emotioneel. Met herkenbare voorbeelden en praktische tips liet ze zien wat wel en niet werkt in de dagelijkse praktijk thuis en op school.

    De sfeer was open en betrokken, en de QR-code met podcasts over intensiteit werd enthousiast ontvangen als waardevolle aanvulling. Je ging als ouder zichtbaar geïnspireerd én met een goed gevulde rugzak vol praktische tips en tools naar huis.

    De reacties die we ontvingen waren overweldigend positief. Veel ouders gaven aan veel geleerd te hebben en zich erg te herkennen in de verhalen en voorbeelden.

    We willen iedereen bedanken die deze avond tot een succes hebben gemaakt: Saskia voor haar bevlogen bijdrage, de Trimaran voor de gastvrije ontvangst, en natuurlijk alle ouders die erbij waren. Jullie aanwezigheid en enthousiasme maakten de avond tot een inspirerende ervaring.

    We kijken ernaar uit om in de toekomst meer van dit soort thema avonden te organiseren. Heb je suggesties voor een onderwerp of wil je iets kwijt over deze bijeenkomst? Laat het dan vooral weten aan Colette van Triest, projectleider hoogbegaafdheid bij Samenwerkingsverband Noord-Kennemerland: c.vantriest@ppo-nk.nl.

    Veranderingen in wet- en regelgeving in de positie van ouders en leerlingen in het passend onderwijs.

    3 jul | in Nieuwsberichten | 1 reactie

    Afbeelding met tekst, schermopname, Website, ontwerpDoor AI gegenereerde inhoud is mogelijk onjuist.
    Wat is hoorrecht?

    Het hoorrecht houdt in dat leerlingen worden betrokken bij hun eigen leerproces. Ze denken mee over hun ontwikkeling, de hulp die ze nodig hebben, hun leerdoelen en de manier waarop ze die willen bereiken. We praten dus niet alleen over leerlingen, maar vooral met leerlingen. Je hoeft echt niet het hele OPP met ze door te nemen. Betrek hen vooral bij onderdelen die voor hen begrijpelijk en relevant zijn.

    Wanneer ga je in gesprek?
    Een goed moment om het gesprek aan te gaan met de leerling (én ouders) is tijdens de drie vaste OPP-momenten :

    1. Bij het opstellen van een nieuw OPP
    2. Bij het bijstellen van het OPP
    3. Bij de evaluatie van het OPP

    Je hoeft het hoorrecht niet met terugwerkende kracht toe te passen. Begin gewoon bij het volgende evaluatiemoment en gebruik dat alvast als input voor het nieuwe OPP.

    Hoe verwerk je het hoorrecht in het OPP?
    Er komt geen apart hokje voor het hoorrecht in ParnasSys of andere systemen. Je verwerkt het in de bestaande onderdelen van het OPP. Dat kan bijvoorbeeld zo:

    • Doel vanuit het kind:
      Het kind zegt: "Ik wil de tafels van 1 en 10 leren."
      In het rekengedeelte noteer je dan: "Ik ken de tafels 1 en 10."
    • Ondersteuningsbehoefte uit kindgesprek:
      Het kind geeft aan: "Ik vind het fijn als je even komt checken na de uitleg."
      Noteer dit bij de ondersteuning als: "Leerling geeft aan behoefte te hebben aan check-in moment na instructie."
    • Zienswijze van de leerling:
      Gebruik bestaande tekstvakken zoals “zienswijze leerling” of voeg een veld toe zoals “kindgesprek” om de uitkomsten vast te leggen.


    Belangrijk: geef aan dat het de inbreng van de leerling is. Je kunt dit door het hele OPP heen verweven.

    Betrek ook de ouders
    Hoewel het hoorrecht over de leerling gaat, is het óók van waarde om ouders actief te betrekken. Niet pas als het OPP klaar is, maar juist vooraf:

    • Vraag ouders welke doelen zij belangrijk vinden.
    • Bespreek wat zij thuis kunnen doen om te ondersteunen.
    • Noteer hun input. Bijvoorbeeld: “Ouders geven aan dat het voor de concentratie helpt als leerling vooraan in de klas zit.”

    Samenwerking met ouders maakt de ondersteuning krachtiger én consistenter.

    Praktische tips voor kindgesprekken
    Kindgesprekken voer je niet zomaar even tussendoor. Hier zijn een paar tips om het goed aan te pakken, ook bij jonge kinderen of kinderen die moeite hebben met praten:

    1. Maak het visueel
      Gebruik pictogrammen, tekeningen of bijvoorbeeld het Mickey Mouse-model om doelen inzichtelijk te maken.
    2. Maak het klein
      Stel concrete vragen in plaats van grote: “Wat helpt jou om je beter te concentreren bij rekenen?”
    3. Geef keuzemogelijkheden
      “Wil je dat ik tijdens het werk even bij je kom kijken of werk je liever op een rustige plek?”
      Door keuzes te geven, help je het kind meedenken.
    4. Let op sociaal wenselijke antwoorden
      Sommige kinderen durven geen hulp te vragen. Laat ze dan eventueel praten met een ib’er, vertrouwenspersoon of een andere leerkracht.

    Tip voor ib’ers: veranker het in de zorgcyclus
    Neem de kindgesprekken bewust op in de zorgcyclus. Plan bijvoorbeeld:

    • 2 à 3 kindgesprekken per schooljaar
    • Soms als los gesprek, soms tijdens een 10-minutengesprek


    Op veel scholen schuiven kinderen al standaard aan bij oudergesprekken. Een mooie manier om hen écht eigenaar te maken van hun leerproces.

    Hoe verwerk je het hoorrecht over het ondersteuningsaanbod in de schoolgids?
    Leerlingen hebben het recht om mee te denken over het ondersteuningsaanbod van de school, maar zijn hiertoe niet verplicht. Scholen mogen zelf kiezen hoe ze dit vormgeven, bijvoorbeeld via een vragenlijst, enquête of kindgesprek. Een formeel onderzoek is niet nodig. In de schoolgids staat op hoofdlijnen hoe leerlingen zijn betrokken en wat er met hun inbreng is gedaan.

    Tot slot:
    Het hoorrecht vraagt misschien om een kleine verandering in je werkwijze, maar het levert een groot verschil op in betrokkenheid, eigenaarschap en motivatie. Of zoals een leerling het ooit mooi zei:
    "Ik voel me serieus genomen, juf. Alsof ik ook een beetje de baas ben over mijn leren."

    Meer informatie?

    • Webinar | Hoorrecht voor leerlingen op het OPP - Steunpunt Passend Onderwijs
    • PowerPoint-presentatie
    • Handreiking ontwikkelingsperspectief (OPP): een houvast voor regulier én gespecialiseerd onderwijs - Steunpunt Passend Onderwijs
    • Handreiking-Ontwikkelingsperspectief-def.pdf
    • Terugblik | Online sessie wet Versterking positie ouders en leerlingen - Steunpunt Passend Onderwijs

    • Service & help
    • Sneltoetsen
    • Naar hoofdinhoud
    • Naar menu
    • Naar menu
    • Naar footer