Vacature HB-coördinator werkgebied Bergen & Heiloo
13 nov | in Nieuwsberichten
(Hoog)begaafdheid: perspectief voor ieder kind
Onze regio investeert al een flink aantal jaar in inclusief onderwijs, (hoog)begaafdheid is een van de onderwerpen waar wij in het kader van inclusief onderwijs met onze samenwerkingspartners over praten. Wij hebben al veel met elkaar bereikt. Wij zijn blij met de beweging die in gang is gezet, met de ontwikkelingen binnen de scholen, de werkgebieden, de schoolbesturen de afgelopen jaren.
Wij kiezen ervoor om in de komende periode op de ingezette weg door te gaan, waarbij we specifiek willen bereiken dat alle leerlingen die ondersteuningsvragen hebben rondom het thema (hoog)begaafdheid overal in ons samenwerkingsverband op een passende manier begeleid worden.
Uitgangspunten voor onze regio zijn:
In de regio hebben wij onze met ‘good practices’ opgebouwde ervaring ruim ingezet om op diverse onderdelen een doorontwikkeling te maken en vanuit die situatie door te blijven groeien aan een gezamenlijk proces;
Wij zijn in staat om te kijken vanuit de leefomgeving en behoefte van het kind. We hebben alle ondersteuningsvragen in beeld en kunnen met alle expertise in huis preventief en passend maatwerk bieden voor de kinderen die extra ondersteuning nodig hebben;
In de regio kiezen wij bewust voor meer inclusief onderwijs. Het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen vindt bij voorkeur plaats op de eigen school. Het
klassenmanagement, het pedagogisch en didactisch klimaat zijn op iedere school dusdanig op orde dat er slechts een beperkt aantal specifieke voorzieningen nodig is. Deze zijn verspreid over de regio en nodig voor de kinderen die in contact met gelijkgestemden leren om te leren, executieve vaardigheden te versterken en via samenwerking, verder te ontplooien.
Ons samenwerkingsverband kent acht werkgebieden. Elk werkgebied heeft een consulent en een HB-coördinator van het werkgebied. De HB-coördinator van het werkgebied signaleert en ondersteunt en adviseert de HB-coördinatoren van de scholen. Ze vormen een team binnen het werkgebied en leren van elkaar. De HB-coördinatoren van de werkgebieden delen hun kennis met de projectleider (hoog)begaafdheid van het samenwerkingsverband.
HB-coördinator werkgebied
Binnen het werkgebied vervult de HB-coördinator een centrale rol en is hij of zij aanjager van de HB-coördinatoren binnen de scholen.
Functie-eisen:
Je beschikt over leiderschapskwaliteiten en bent in staat om jezelf en een team effectief aan te sturen;
Je hebt aantoonbare ervaring en kennis en affiniteit met (hoog)begaafdheid (bij voorkeur een opleiding ECHA, Specialist in Gifted Education);
Je hebt ervaring met inclusief onderwijs;
Je hebt kennis van de bestaande zorgstructuren;
Je hebt sterke analytische vaardigheden;
Je kunt op micro, meso en macro niveau meedenken en schakelen;
Je bent communicatief sterk, hebt een stevige persoonlijkheid, kunt zeer zelfstandig werken en bent flexibel.
Wat wij daarnaast van jou verwachten:
Je kunt zelfstandig en proactief werken in een dynamische omgeving;
Je bent in staat om goede contacten op te bouwen en te onderhouden met alle actoren binnen je werkgebied;
Je bent zichtbaar en goed bereikbaar voor je werkgebied;
Je bent in staat de verbinding te vergroten tussen de scholen in de regio;
Je draagt zorg voor de borging van de kennisdeling en voor de doorgaande lijn van de kennisdoelen;
Je bent de aanjager binnen het werkgebied in het bevorderen van kennis en expertise;
Je bent in staat om een team te leiden, anderen te inspireren en een gezamenlijke visie te ontwikkelen;
Je kunt flexibel omgaan met veranderingen;
Je bent inspirerend, creatief en innoverend;
Je werkt vanuit de visie en het beleid van het samenwerkingsverband zoals vastgelegd in het plan (hoog)begaafdheid;
Je bent bekend met of in staat om je snel in te werken op:
Het onderwijssysteem, de begeleidingsstructuur, de basisondersteuning zoals vastgesteld door het samenwerkingsverband PPO-NK;
De ondersteuningsmogelijkheden van het samenwerkingsverband PPO-NK;
De werkwijzen en ondersteuningsmogelijkheden van instanties en organisaties in de jeugdhulp/jeugdzorg, schoolmaatschappelijk werk, CJG, etc. (sociale kaart).
Wat wij jou bieden:
Een uitdagende en afwisselende functie in een dynamische omgeving;
Samenwerken in een bevlogen en enthousiast team;
Een functie voor 8 uur per week tot eind 2026;
Gedetacheerd vanuit schoolbestuur ISOB. Contract met ZZP’er is niet mogelijk.
Ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband;
De mogelijkheid mee te denken en te werken aan de invulling en vormgeving van het onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen in onze regio.
Planning
Wij ontvangen je reactie graag vóór 28 november 2025.
De eerste gespreksronde staat gepland op woensdag 10 december in de ochtend vanaf 08.30 uur in Alkmaar.
De tweede gespreksronde zal plaatsvinden op woensdag 17 december in de ochtend vanaf 08.30 uur in Alkmaar.
Solliciteren
Je kunt je schriftelijke sollicitatie met curriculum vitae e-mailen naar Manuela de Bruijne m.debruijne@ppo-nk.nl onder vermelding van vacature HB-coördinator werkgebied. Voor meer informatie kun je contact opnemen met Manuela de Bruijne op het telefoonnummer 06-42 93 13 11.
Training Kleuters met een Ontwikkelingsvoorsprong
2 dec | in Nieuwsberichten
Nieuwe training: Kleuters met een Ontwikkelingsvoorsprong – start in 2026
Binnen het samenwerkingsverband PPO-NK start in 2026 de nieuwe training Kleuters met een Ontwikkelingsvoorsprong, speciaal voor leerkrachten van groep 1/2/3.
De training biedt je praktische handvatten voor het signaleren, begeleiden en het bieden van een rijk en passend aanbod aan kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Ook versterk je vaardigheden rondom oudergesprekken, warme overdracht en het creëren van een stimulerende speelleeromgeving.
👉 Via onderstaande link vind je alle informatie, inclusief de link waarmee je je kan aanmelden:
Klik op deze link voor meer informatie
⚠️ Let op: er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. Dus wees er op tijd bij.
Opleiding Duurzaam Leiderschap voor HB-coördinatoren en HB-specialisten
2 dec | in Nieuwsberichten
In 2026 start binnen het samenwerkingsverband PPO-NK de nieuwe opleiding Duurzaam Leiderschap, speciaal voor HB-coördinatoren en specialisten hoogbegaafdheid.
Deze opleiding biedt een unieke kans om jouw expertise te verdiepen én je leiderschapsvaardigheden te versterken binnen je school of bestuur.
👉 Via onderstaande link vind je alle informatie, inclusief de link waarmee je je kan aanmelden:
Klik op deze link voor meer informatie
⚠️ Let op: er zijn maximaal 20 plekken beschikbaar. Wees er dus snel bij — vol is echt vol.
Vacature Gedragsdeskundige (0,8 - 1 fte)
17 dec | in Nieuwsberichten
Ben jij deskundig op het gebied van gedrag en ontwikkeling van (jonge) kinderen, verbindend in je aanpak en krijg jij energie van het versterken van leraren, teams en scholen richting passende oplossingen? Dan zijn wij op zoek naar jou als Gedragsdeskundige bij Samenwerkingsverband PPO-NK.
Gedragsdeskundige 0,8 – 1 fte
Maak kennis met Samenwerkingsverband PPO-NK Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is een ambitieus samenwerkingsverband van 14 schoolbesturen en 105 scholen voor primair en speciaal onderwijs in de gemeenten Alkmaar, Bergen, Dijk en Waard en Heiloo. Samen met ouders, gemeenten en schoolbesturen werken wij aan een onderwijssysteem waarin ieder kind een passend onderwijsaanbod en de juiste ondersteuning krijgt.
Wij werken samen aan de beweging richting inclusief onderwijs, waarbij alle kinderen welkom zijn op een school dichtbij huis. Op elke school is er een inclusieve leeromgeving waarin alle leerlingen, met en zonder ondersteuningsbehoeften, kunnen ontwikkelen en leren. Onze kernwaarden zijn samenwerkend, professioneel, transparant en flexibel. Passend en inclusief onderwijs zien wij als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarom bouwen wij aan een stevig ondersteuningsnetwerk waarin onderwijs, zorg en ondersteuning nauw met elkaar verbonden zijn.
Waarmee jij het verschil maakt
Als Gedragsdeskundige draag jij bij aan het versterken van de ondersteuningsstructuur binnen onze scholen. Je versterkt scholen door te werken aan de handelingsbekwaamheid van leraren, intern begeleiders en teams. In sommige situaties kijk je mee op individueel niveau, maar jouw bijdrage richt zich vooral op duurzame verbeteringen in de ondersteuning binnen de school. Je helpt scholen om gedragssignalen, ondersteuningsvragen en patronen beter te begrijpen en deze om te zetten in structurele verbeteringen in het pedagogisch en didactisch handelen.
Je observeert, analyseert en vertaalt wat je ziet naar adviezen die bijdragen aan een stevigere basisondersteuning. Je begeleidt teams bij het ontwikkelen van een gezamenlijke aanpak, stimuleert reflectie en draagt bij aan een lerende cultuur binnen en tussen scholen. Je werkt vanuit een systemische blik en betrekt het bredere school- en samenwerkingsverband wanneer dat helpt om tot een passende aanpak te komen.
Daarnaast heb je een actieve rol binnen het expertiseteam van PPO-NK. Je denkt mee over de inzet van expertise in de regio, je organiseert reflectie en intervisie en draagt bij aan kennisdeling en professionalisering. Ook lever je signalen en analyses aan die helpen om beleid en kwaliteit binnen het samenwerkingsverband verder te ontwikkelen. Met jouw expertise, verbindende houding en scherpe blik versterk je het onderwijs, de ondersteuningsstructuur en uiteindelijk het perspectief van alle leerlingen.
Jouw kwaliteiten en talenten
• Een onderwijsbevoegdheid met Master SEN of Master Pedagogiek, of een opleiding tot gedragswetenschapper/orthopedagoog.
• Ervaring met complexe gedragsproblematiek binnen het regulier onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
• Inzicht in groepsdynamiek, leerkrachtgedrag en factoren die het pedagogisch klimaat beïnvloeden.
• Vaardigheid in het analyseren van ondersteuningsvragen en het vertalen van bevindingen naar praktische en haalbare adviezen.
• Ervaring met coaching en het begeleiden van leer- en ontwikkelprocessen in teams.
• Vermogen om op verschillende niveaus te schakelen: leerling, leraar, team, school en samenwerkingsverband.
• Een open, samenwerkingsgerichte houding en duidelijke communicatie.
Wat jij van ons kunt verwachten
• Een afwisselende en maatschappelijk relevante functie binnen een goed georganiseerde regionale structuur voor passend onderwijs.
• Arbeidsvoorwaarden en salaris volgens CAO Primair Onderwijs.
• Een jaarcontract, met zicht op een vaste aanstelling.
• Een collegiaal team waarin samenwerking, betrokkenheid en professionaliteit centraal staan.
• Een werkomgeving waarin samenwerken, innovatie en inclusie centraal staan.
• Veel ruimte voor professionele ontwikkeling en het delen van kennis binnen het team.
Solliciteren en contact
Herken jij jezelf in dit profiel en wil jij met jouw deskundigheid bijdragen aan passend onderwijs in Noord-Kennemerland? Stuur dan je motivatiebrief en cv vóór woensdag 14 januari naar secretariaat@ppo-nk.nl . De selectiegesprekken vinden plaats op woensdag 21 januari 2026.
Voor meer informatie over de vacature en procedure kun je contact opnemen met Brim Balder-Franssen, managementassistente, via secretariaat@ppo-nk.nl. Voor inhoudelijke vragen kun je terecht bij Josien de Groot, regisseur beleid en kwaliteit via info@ppo-nk.nl.
Wij kijken uit naar je sollicitatie.