Als peuter zit het meisje huilend en krijsend op de peuterspeelzaal op het Kindcentrum de Vaart. Ze kan naar een medisch kinderdagverblijf, maar dat willen de ouders niet. Uit onderzoek blijkt dat er problemen zijn op het gebied van spraakontwikkeling en taalbegrip. De ouders, beide anderstalig, vinden dat hun dochter recht heeft op wat extra tijd om de taal te leren. Ze begrijpen niet dat problemen op het gebied van taalspraak iets anders zijn dan een taal leren. De hulp van het Samenwerkingsverband wordt ingeroepen.
Voordat het eerste multidisciplinaire overleg met het Samenwerkingsverband plaatsvindt, laten ouders op advies van Rian het meisje onderzoeken bij het audiologische Centrum in Alkmaar. Dit gezien het aantal problemen dat wordt waargenomen rondom haar ontwikkeling. Uit het onderzoek komt naar voren dat het meisje een gemiddeld IQ heeft en dat er problemen zijn met haar taal- en spraakontwikkeling. Ook vertoont het meisje kenmerken van autisme, maar gezien haar jonge leeftijd wordt er aangeraden om dit later nog een keer te laten onderzoeken.
In twee gesprekken met school, ouders, jeugd- en gezinscoach en de consulent PPO wordt samen één plan gemaakt voor zowel thuis als op school. Vanuit Parlan Jeugdhulp wordt een aantal uren thuisondersteuning ingezet en ook ondersteuning op school in de vorm van observaties, handelingsadviezen en een aantal uren begeleiding van de leerling in de klas. Uit een arrangement bij het samenwerkingsverband wordt er tevens een aantal uren per week een onderwijsassistent in de klas ingezet. Het meisje wordt één op één ondersteund en aangestuurd over bijvoorbeeld hoe ze in de kring moet zitten, hoe ze een opdracht van de juf moet uitvoeren en wat er van haar verwacht wordt als ze moet opruimen.
Als je als leerkracht dertig kleuters in je klas hebt, heb je simpelweg niet de tijd en de aandacht om te voorzien in specifieke onderwijsbehoeftes zoals van dit meisje. Ze vraagt veel aandacht, die de leerkracht niet altijd kan geven. Het is dus fijn als er iemand aanwezig is die het meisje instructies geeft, waardoor de leerkracht zich ook ondersteund voelt.
Naast het arrangement van Parlan wordt het meisje ook aangemeld voor een regulier traject cluster 2 arrangement bij Viertaal ter ondersteuning van haar spraak- en taalontwikkeling. Hier wordt ze echter voor afgewezen. Ze voldoet logopedisch niet aan de gestelde eisen en Viertaal heeft nog vragen over andere onderzoeken. Wat nu?
Pilot ‘Aanmelden en aanpakken’
Voor school is het duidelijk dat het meisje dagelijks last heeft van onder andere haar spraak taalproblematiek. Rian wil niets liever dan dat het meisje hiervoor ondersteuning krijgt. Parlan biedt weliswaar hulp, maar pakt de taalontwikkeling niet specifiek aan. Ze zijn daar niet in gespecialiseerd. Het antwoord komt een half jaar later alsnog vanuit Viertaal, nadat er regelmatig contact is geweest met het Samenwerkingsverband. Rian heeft het Trajectbureau van Viertaal zelf opgebeld met de vraag of ze echt niet iets kunnen doen. Ja, zegt Viertaal, we gaan starten met een pilot ‘Aanmelden en aanpakken’.
De pilot bestaat uit korte en op maat gemaakte arrangementen, waarbij er in dit geval een ambulante begeleider ondersteuning biedt ten aanzien van de begeleiding van de leerling. Waar een kind eerst moest voldoen aan alle criteria, voordat er een arrangement gestart kan worden, is het met deze pilot mogelijk om direct aan de slag te gaan. Kortom: aanmelden is ook meteen aanpakken en wel door ambulant begeleider Ingrid.
Leerkrachten voelen zich zekerder
Ingrid ziet dat de school hulp nodig heeft en begrijpt dat het frustrerend is als een leerling nét niet aan alle criteria voldoet en niet geholpen kan worden. De pilot biedt snelle hulp en is heel toegankelijk. Ingrid kijkt naar de spraak taal ontwikkeling en communicatieve zelfredzaamheid van het meisje. Hoe kan er worden voldaan aan haar specifieke onderwijsbehoeften? Je hebt als het ware iemand die meekijkt en hele praktische tips geeft, waardoor leerkrachten zich zekerder voelen in de begeleiding van een leerling.
Met behulp van de pilot kunnen leerkrachten verder, ook al is aan het einde van het gelopen traject het probleem nog niet helemaal opgelost. Dit ligt niet aan de inzet, maar aan de problematiek. Het advies dat volgt is naast de tips voor in de klas het inzetten van extra logopedie. De ouders hebben het advies van Ingrid aangenomen, want ook zij willen graag hun dochter op de basisschool houden. Het is wel nodig dat het meisje wat langer in de kleuterklas blijft.
Qua spraak taal ontwikkeling heeft het meisje grote sprongen gemaakt. Ze is gegroeid in haar communicatie met zowel haar klasgenoten als de leerkracht. Haar onderwijsbehoeftes waren eerst te groot voor de leerkracht, maar mede dankzij het effect van de pilot kan ze nu het aan.
Passend onderwijs werkt echt
Voor Rian is het een fijne wetenschap dat je als school op een laagdrempelige manier advies van Viertaal cluster 2 in je school kan krijgen. Als dit er niet was geweest, hadden we het meisje minder kunnen bieden. Op dit moment kan ze haar kleuterperiode afmaken en in groep 3 gaat de school weer stap voor stap verder kijken wat er nodig is.
Ook Ingrid vindt het fijn dat ze op deze manier scholen veel sneller kan helpen. Ze mag sneller in actie komen, meekijken en hulp bieden. Dit meisje is een voorbeeld van hoe je in brede zin naar een leerling kan kijken. We doen het met elkaar, aldus Ingrid, zowel met het kind, de ouders, de school, de logopedist en het Samenwerkingsverband. Passend onderwijs werkt echt.