'Aanmelden is aanpakken' biedt snelle ondersteuning
jul 2018 | in Praktijkverhalen
Als peuter zit het meisje huilend en krijsend op de peuterspeelzaal op het Kindcentrum de Vaart. Ze kan naar een medisch kinderdagverblijf, maar dat willen de ouders niet. Uit onderzoek blijkt dat er problemen zijn op het gebied van spraakontwikkeling en taalbegrip. De ouders, beide anderstalig, vinden dat hun dochter recht heeft op wat extra tijd om de taal te leren. Ze begrijpen niet dat problemen op het gebied van taalspraak iets anders zijn dan een taal leren. De hulp van het Samenwerkingsverband wordt ingeroepen.
Van een ongelukkige klas naar een klas in verbinding
jun 2018 | in Praktijkverhalen
Wat doe je als directrice van een basisschool als het niet goed gaat met groep vijf en de twee leerkrachten? Directrice Susanne de Boer van De Rank in Alkmaar heeft hulp gevraagd aan het Samenwerkingsverband, omdat ze weet dat er mensen zijn die voor dergelijke situaties geleerd hebben. Waar het tot voor kort onmogelijk was om een invaller voor groep vijf te zetten, is de klas binnen drie maanden volledig getransformeerd. Pesten? Dat behoort tot de verleden tijd.
Van stille jongen met taalachterstand naar blij kind dat praat en actief meedoet
jun 2018 | in Praktijkverhalen | 1 reactie
De Sint Josephschool in Heerhugowaard valt binnen een regio waar taalproblematiek steeds vaker voorkomt. Zo ook in groep twee, waar een leerling die tweetalig wordt opgevoed, een duidelijke achterstand in zijn taalontwikkeling heeft. Als hij zonder ondersteuning naar groep drie zou gaan, loopt hij zeker vast, aldus zijn juf Inge. Wat doe je als school als een kind geen taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft, maar wel degelijk hulp nodig heeft? Intern begeleider Mirjam en juf Inge doen hun verhaal over hoe de consulent van het Samenwerkingsverband op een kritische en creatieve manier met hen meedacht.
Gedrag veranderen doe je samen
dec 2018 | in Praktijkverhalen | 1 reactie
Op een aantal basisscholen in Bergen hadden leerkrachten te maken met kinderen met gedragsproblemen. Ondanks alle interventies van de leerkrachten kwamen de kinderen nog onvoldoende tot ontplooiing. De sfeer in de klas was niet optimaal. Onze consulent Saapke Wakker ging met de scholen in gesprek.
Sara (8) ‘Van een rups naar een vlinder’
jan 2018 | in Praktijkverhalen
De ouders van Sara (8) hebben lange tijd gedacht: waar gaat dit naartoe? Komt het ooit goed met Sara, met alle zorgen die er zijn? En zal ze ooit op een reguliere school haar draai kunnen vinden? Dit is het succesverhaal van Sara, maar eigenlijk is dit het verhaal over wat de impact is als we met elkaar, ouders, school, juf en passend onderwijs om een kind heen gaan staan.
40 jaar voor de klas: het onderwijs van toen en nu
feb 2018 | in Praktijkverhalen | 1 reactie
Ze was nummer negentien van de familie die het onderwijs in ging, met haar opa als grote voorbeeld. Dit jaar is Marieke Prein veertig jaar werkzaam als lerares en gaat ze met pensioen. “Ik ga niet achter de geraniums zitten, wat denk jij? Ik kom vrijwillig terug om een dagdeel per week remedial teaching te geven.” Dit is het succesverhaal van Marieke Prein, lerares op de Willibrord in Heiloo.