1.2 Aantal leerlingen op het speciaal (basis)onderwijs
Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek n...
Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool.
Er is landelijk sprake van een daling van leerlingaantallen in het basisonderwijs. Dit zagen we ook in onze regio. Waar ons samenwerkingsverband in 2011-2012 nog 22.877 leerlingen in het basisonderwijs telde, zagen we het aantal leerlingen in 2021-2022 dalen naar 19.772 leerlingen.
Voor schooljaar 2022-2023 zien we weer een stijging van 20.549 leerlingen. Deze stijging lijkt o.a. het gevolg te zijn van de instroom van nieuwkomers uit Syrie en Oekraïne daarnaast leidt ook de nieuwe registratie binnen DUO/ROD tot mogelijke aanpassingen.
De ontwikkeling van het leerlingaantal vanaf 2011 tot heden is in onderstaande grafiek weergegeven.
Bron DUO/Dashbord Passend Onderwijs
De basisscholen zijn geografisch verdeeld over acht werkgebieden. Deze verschillen in veel opzichten van elkaar, ook qua aantal leerlingen, aantal scholen en gemiddelde grootte van de scholen. In onderstaande grafiek zien we de trend van het aantal leerlingen per werkgebied van de laatste vier jaar. De aantallen in deze grafiek geven het aantal leerlingen per werkgebied van 2022-2023 aan.
Het aantal scholen binnen een werkgebied verschilt van 8 scholen tot 18 scholen en het gemiddelde aantal leerlingen op een school per werkgebied verschilt van 144 tot 359.