Streefdoelen 2023

  • jun 2023
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast jan 2024
  • 155
  • Jolanda Willemsen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2023
  • Jolanda Willemsen

Onze inspanningen zijn gericht op het realiseren en het levend houden van de volgende resultaten van het passend includerend onderwijs voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben met een daarmee samenhangende bekostiging.

‘We blijven knokken om iedere leerling passende ondersteuning te geven’ (minister Slob, OP blz. 22)

Om dit te bereiken zetten we in op de volgende streefdoelen en resultaten.

0 nog niet gestart2-3 net gestart (op sommige scholen)
0-1 eerste oriëntatie3-4 gestart (op de meeste scholen)
1-2 net gestart (op enkele scholen)4 gerealiseerd/standaard praktijk ( op alle scholen)

Een sterkere pedagogische-alliantie rondom kinderen, van ouders, leerkrachten en school.

Ons streven is dat:

  • alle ouders betrokken zijn bij de multidisciplinaire overleggen;
  • TOP dossier binnen ons samenwerkingsverband volledig geïmplementeerd is;
  • alle scholen een cjg-coach hebben of hier een beroep op kunnen doen;
  • ieder kind wordt gehoord en betrokken bij zijn eigen ontwikkeling;
  • ieder kind een voldoende mate van veerkracht kan tonen.

Meer regie voor leerkrachten (en pedagogisch medewerkers)

Ons streven is dat:

  • op iedere school minimaal één leerkracht geschoold is in Weg Wijs In Gedrag;
  • binnen alle werkgebieden ruimte is en middelen zijn voor intercollegiaal overleg, ook met collega’s van een s(b)o voorziening;
  • nieuwe leerkrachten binnen ons samenwerkingsverband structureel worden uitgenodigd om kennis te komen maken met de mogelijkheden en voorzieningen die we als samenwerkingsverband hebben te bieden.

Vergroten van het lerend vermogen van ons netwerk

Ons streven is dat:

  • de netwerkgroepen Samen Leren Leven, Nieuwkomers en Hoogbegaafdheid een platform-/ kennis- of expertisecentrum hebben;
  • het Oudersteunpunt een jeugd- en Oudersteunpunt is.

Verder ontwikkelen van onze vaardigheden om samen te werken (en leven)

Ons streven is dat:

  • reflecteren en evalueren leidende principes zijn in alle (netwerk)overleggen om zo tot een goede doorontwikkeling te komen (ontwerpcyclus);
  • alle netwerkgroepen breed vertegenwoordigd zijn, met ook minimaal een ouder en een leerkracht.

Meer Inclusief en adaptief werken in de werkgebieden

Ons streven is dat:

  • scholen structureel bestuur overstijgend samenwerken in een werkgebied;
  • budget van het werkgebied toereikend en passend is bij de vraag van het werkgebied naar extra ondersteuning en ontwikkeling;
  • aan ieder werkgebied minimaal één s(b)o gekoppeld is en medewerkers van een s(b)o school structureel participeren in het trimesteroverleg (met extra inzet middelen);
  • elk werkgebied een plan heeft om vorm te geven aan inclusief onderwijs;
  • elk werkgebied zijn populatie in beeld heeft en voor lokale oplossingen durft te gaan;
  • geen kind meer de wijk uit hoeft en ieder werkgebied een werkgebied-ondersteuningsprofiel heeft.

Trefwoorden