Alle leden mogen wijzigen
Om het hoorrecht van kinderen te versterken stimuleren we de participatie van kinderen direct of indirect bij een MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de juiste ondersteuning voor het kind. Een verslag van het kind gesprek wordt dan ook standaard opgenomen in TOP dossier.
In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een groot deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd (26%).
In totaal zijn 177 kinderen (deels) aanwezig geweest bij het mdo.
Leerlingen participatie in het mdo
Begin 2024 heeft de Tweede Kamer gestemd over een nieuwe wet om het hoorrecht in het onderwijs uit te breiden: de Wet versterking positie ouders en leerlingen in het passend onderwijs. Met ingang van 1 januari 2025 krijgen ouders en leerlingen meer inspraak en rechten binnen het passend onderwijs. Zo moet ieders samenwerkingsverband een Jeugd- en Oudersteunpunt faciliteren waar kinderen en ouders terecht kunnen met hun vragen over passend onderwijs. En zijn scholen verplicht om de stem van de leerling op te nemen binnen het OPP vanaf augustus 2025 en ouders en kinderen in de schoolgids te informeren over het Jeugd en Oudersteunpunt.
PPO-NK hechten veel waarde aan het hoorrecht van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod.
De leerling participatie in het mdo was in 2024 als volgt per werkgebied:
Trainingsaanbod: Spreek- en hoorrecht van een leerling tijdens een MDO
In verschillende werkgebieden is de Masterclass Hoorrecht aangeboden.
Uitgangspunt was dat de aanwezigheid van de leerling tijdens het MDO ervoor zorgt dat hij/zij zich meer betrokken voelt bij zijn/haar ontwikkeling en meer eigenaarschap ervaart. Een prachtige missie, die door alle aanwezigen onderschreven werd en de basis vormde om hier praktisch mee aan de slag te gaan vanuit de volgende vragen:
- Wat is nieuw in jouw rol als deskundige?
- Wat verandert voor ouders en andere professionals, die aanwezig zijn tijdens het MDO?
- Hoe lang kan een leerling bij het MDO aanwezig zijn?
- Is het veilig genoeg voor de leerling om te spreken?
- Hoe bereiden we ouders voor op de vernieuwde opzet van het MDO?
- Wat kunnen we gebruiken van de dossiervorming van de leerling?
Vanuit deze dialoog is een gecombineerde aanpak vanuit TOP dossier en het MDO ontstaan.
In het TOP dossier staat informatie, die van meerwaarde is om te gebruiken in de kind gesprekken en het MDO. Aan de hand van het ‘stappenplan spreek- en hoorrecht, krijgen de deelnemers houvast voor de voorbereiding, het MDO en de nazorg van de leerling.
Veel intern begeleiders en gedragsdeskundigen van verschillende werkgebieden hebben de masterclasses Hoorrecht gevolgd. De inhoud van de training was gefocust op het ontwikkelde spreek- en hoorrecht-stappenplan in combinatie met enkele essentiële gesprekstechnieken en kindercoachvaardigheden. De deelnemers konden hiermee experimenteren in hun eigen werkomgeving en zo vanuit de eigen ervaring leren.
De casuïstiek en ook intervisie zal in de toekomstige masterclasses gebruikt worden. Hiermee is een basis gelegd om nog meer leerlingen te laten participeren.