1. Hoorrecht van het kind

  • 20 sep
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast 7 okt
  • 34
  • Eva Schmidt-Cnossen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit - 2024
  • Alle leden mogen wijzigen

Om het hoorrecht van kinderen te versterken stimuleren we de participatie van kinderen direct of indirect bij een MDO. Dit is essentieel voor het succesvol realiseren van de juiste ondersteuning voor het kind. Een verslag van het kind gesprek wordt dan ook standaard opgenomen in TOP dossier.

Spreek- en hoorrecht van een leerling tijdens een MDO

In verschillende werkgebieden is de Masterclass Hoorrecht aangeboden. Uitgangspunt was dat de aanwezigheid van de leerling tijdens het MDO ervoor zorgt dat hij/zij zich meer betrokken voelt bij zijn/haar ontwikkeling en meer eigenaarschap ervaart.

Een prachtige missie, die door alle aanwezigen onderschreven werd en de basis vormde om hier praktisch mee aan de slag te gaan vanuit de volgende vragen:

  • Wat is nieuw in jouw rol als deskundige?
  • Wat verandert voor ouders en andere professionals, die aanwezig zijn tijdens het MDO?
  • Hoe lang kan een leerling bij het MDO aanwezig zijn?
  • Is het veilig genoeg voor de leerling om te spreken?
  • Hoe bereiden we ouders voor op de vernieuwde opzet van het MDO?
  • Wat kunnen we gebruiken van de dossiervorming van de leerling?

Vanuit deze dialoog is een gecombineerde aanpak vanuit TOP dossier en het MDO ontstaan.

In het TOP dossier staat informatie, die van meerwaarde is om te gebruiken in de kind gesprekken en het MDO. Aan de hand van het ‘stappenplan spreek- en hoorrecht, krijgen de deelnemers houvast voor de voorbereiding, het MDO en de nazorg van de leerling.

Veel intern begeleiders en gedragsdeskundigen van verschillende werkgebieden hebben de masterclasses Hoorrecht gevolgd. De inhoud van de training was gefocust op het ontwikkelde spreek- en hoorrecht-stappenplan in combinatie met enkele essentiële gesprekstechnieken en kindercoachvaardigheden. De deelnemers konden hiermee experimenteren in hun eigen werkomgeving en zo vanuit de eigen ervaring leren.

De casuïstiek en ook intervisie zal in de toekomstige masterclasses gebruikt worden. Hiermee is een basis gelegd om nog meer leerlingen te laten participeren.

Leerlingen participatie in het mdo

We hechten veel waarde aan het hoorrecht van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod. Met ingang van 1 juli 2025 zijn scholen verplicht om de stem van de leerling op te nemen binnen het OPP.

In bijna alle TOP dossiers wordt nu het onderdeel: kind gesprek standaard ingevuld. Voorafgaand aan het mdo is met een groot deel van de kinderen ook een kind gesprek gevoerd (20%). In totaal zijn 120 kinderen aanwezig geweest bij het mdo.

De leerling participatie in het mdo was in 2024 als volgt

Trefwoorden