2. TOP dossier

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast mei 2021
  • 754
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2019-2020

TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van passend onderwijs en passende zorg.

Alle scholen maken gebruik van TOP dossier, wel zijn er verschillen tussen scholen hoe ze invulling geven aan het werken met TOP dossier. Dit schooljaar zullen we steeds meer kijken naar de inhoudelijke kwaliteit van TOP dossier om op die manier te doen wat nodig is voor ieder kind.

Doorontwikkeling kwaliteit TOP dossier

In januari 2021 is een nieuwe release doorgevoerd in TOP dossier en SWV 2.0. Hierbij zijn de volgende aanpassingen aangebracht: automatische koppeling met ParnasSys en de mogelijkheid om TOP dossier digitaal over te dragen aan een andere school.

Voor het schooljaar 2020-2021 staan nog verschillende andere updates in de planning:

  • Inlogaccount voor ouders/verzorgers/leerling;

  • Doorontwikkeling monitor;

  • 2FA autorisatie;

  • Verbeterde inzage externe betrokkenen;

  • Aanpassingen kunnen doorvoeren in toegekende Ondersteuningsvragen;

  • Quickwins (release maart 2021).

TOP dossier 2.0

Er is een nieuwe module ontwikkeld voor de kinderopvang en IKC’s – Kindin. Het Kind-volgsysteem sluit aan bij het TOP dossier waardoor de doorgaande ontwikkeling van het kind kan worden gevolgd en achterstanden tijdig signaleert.

Doorontwikkeling monitor en rapportage functie TOP dossier

Vanuit de samenwerkingsverbanden IJmond en PPO-NK is de wens uitgesproken om de monitor functie verder te ontwikkelen. Geconstateerd is dat Topdossier weliswaar het dossierproces goed stuurt, maar dat er voor de gebruikers die rapportage data nodig hebben nog wel “ruimte voor verbetering” is. 

In het 3e trimester gaan we hierover met elkaar in gesprek.

TOP dossier trainingen

De afgelopen jaren zijn binnen het samenwerkingsverband afspraken gemaakt over het werken met TOP dossier en zijn alle IB-ers en directeuren getraind in en het begeleiden van docenten bij het werken met TOP dossier.

Jaarlijks worden er twee type trainingen georganiseerd:

  • De starttraining

  • Een opfristraining

Starttraining:

De starttrainingen wordt door het swv gratis aangeboden aan (nieuwe) ib-ers, leerkrachten met IB-taken en nieuwe directeuren aangesloten bij het samenwerkingsverband PPO-NK.

  • De training wordt tweemaal per jaar georganiseerd en bestaat uit 4 bijeenkomsten van 2 uur.

  • De training wordt in september/oktober georganiseerd en bij voldoende belangstelling nogmaals in februari/maart (bij voldoende deelnemers).

  • De trainingen worden verzorgd door Perspectief op onderwijs en Dotcomschool.nl.

De opfriscursus is bedoeld voor IB-er die al enige ervaring hebben met het gebruik van TOP dossier. Bij aanmelding wordt naar specifieke leervragen van de deelnemers gevraagd om een cursus opmaat te kunnen aanbieden.

In het 2e trimester zijn de volgende TOP dossier trainingen georganiseerd:

  • Een 2e start trainingen voor nieuwe IB-ers georganiseerd – deelnemers 9

  • Voor de opfriscursus hadden zich ruim 30 deelnemers aangemeld. De opfristrainingen zijn gegeven op 26 en 28 januari en 23 maart.

‘No-show’

Tot ons spijt hebben we moeten constateren dan er een grote discrepantie zat tussen aanmelding en daadwerkelijk deelname aan de trainingen. We zien steeds vaker dat deelnemers zonder geldige reden wegblijven van een training (no-show). Dit is voor zowel de trainers als het samenwerkingsverband erg jammer van de inzet en kosten.

Voor volgend schooljaar zijn wij daarom genoodzaakt om een symbolisch bedrag (€50,- per ‘no-show’) door te berekenen aan de betreffende school/ schoolbestuur. Dit zal bij de aanmelding duidelijk gecommuniceerd worden met de aanmelders. Tegelijk worden deelnemers na aanmelding gebeld door de trainer om hun persoonlijk leervraag te achterhalen. Dit verhoogt naar verwachting het commitment op de training.