3.a Aangevraagde toelaatbaarheidsverklaringen

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast aug 2020
  • 876
PPO-NK - community beheer (online)
Samen voor kwaliteit 2019-2020

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOP dossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) aan bij de toewijzingscommissie.
We geven toelaatbaarheidsverklaringen af voor minstens één heel schooljaar en de einddatum van een toelaatbaarheidsverklaring valt altijd op 31 juli (einde schooljaar). De duur van een toelaatbaarheidsverklaring wordt met de betrokkenen bepaald op basis van het perspectief en ontwikkeldoelen.

In het schooljaar 2019-2020 zijn er in totaal 398 tlv's aangevraagd. Dit zijn er 30 meer dan in de jaren hiervoor. Hiervan heeft 85% van de afgegeven tlv's een categorie sbo of so laag (zie onderstaande afbeelding). Deze zijn met name aangevraagd door onze eigen basisscholen. In onderstaande grafiek zien we ook dat het aantal aanvragen voor tlv's op categorie SO midden en SO hoog in de loop der jaren toeneemt. Net als in voorgaande jaren ligt bij de aanvraag van toelaatbaarheidsverklaringen de verhouding jongens-meisjes op 70:30%.

In het schooljaar 2019-2020 heeft 85% van de afgegeven tlv's een categorie sbo of so laag (zie onderstaande afbeelding).

In deze grafiek zien we ook dat het aantal aanvragen voor tlv's op categorie So laag, SO midden en SO hoog in de loop der jaren toeneemt.

Herkomst van nieuwe tlv aanvragen

Hieronder zien we een overzicht door wie welke tlv-soort wordt aangevraagd. Er is een verbeterslag gemaakt in de registratie, waardoor we nu ook voorschoolse aanvragen beter inzichtelijk hebben. Daardoor kunnen we nu zien dat de voorschool een groot aandeel heeft in het aanvragen van de toelaatbaarheidsverklaringen.

Onze eigen basisscholen hebben 48% van alle nieuwe tlv's aangevraagd. We zien dat de voorschool vooral de categorie 'so laag' aanvraagt en het reguliere basisonderwijs vooral tlv's aanvraagt voor de categorieën 'sbo' en 'so laag'.

De toewijzingscommissie geeft aan dat er een verdieping gewenst is in de analyse van de scholen voor een toelaatbaarheidsverklaring. Nu lijkt soms de redenatie passend bij de gewenste plek en wordt er niet zozeer beschreven vanuit onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. Deze laatste worden nu vooral beschreven vanuit het kind zelf, we willen er naartoe werken om hierin ook de context meer mee te nemen.


Looptijd tlv's

De meeste afgegeven tlv's (42%) hebben een looptijd tussen de 1 en 2 jaar.

Dit betekent echter niet dat leerlingen ook maar 1 of 2 jaar op het speciaal (basis)onderwijs zitten. Ervaring leert dat veel toelaatbaarheidsverklaringen verlengd worden. Door een nieuwe manier van registreren kunnen we dit schooljaar de verlengingen niet duiden in cijfers, volgend jaar lukt dat wel. Er is dit schooljaar nog voor het SO hoog één TLV's afgegeven met een looptijd langer dan 6 jaar.

Verdeling jongens/meisjes - ouder of jonger dan 8

De afgelopen jaren was de verdeling van tlv's over jongens en meisjes in een verhouding rond de 80%-20%. We zien dit jaar dat het aandeel meisjes is toegenomen naar 27 %. Het is echter nog te vroeg om van een stijging te spreken mede omdat van 12 leerlingen het geslacht niet goed is geregistreerd.


In de afgelopen jaren is de verhouding van het aantal toelaatbaarheidsverklaringen dat afgegeven wordt voor kinderen jonger dan 8 jaar en kinderen ouder dan 8 jaar verschoven.

Waar in 2016-2017 nog 42% van de tlv's afgegeven werd voor kinderen jonger dan 8, is dat nu gestegen naar 45%

Ondanks dat leerlingen al op jonge leeftijd naar het s(b)o worden verwezen, zien we helaas nog weinig terugkeer van leerlingen naar de reguliere school. Komende jaren willen we kijken naar mogelijkheden om de terugkeer naar regulier onderwijs te stimuleren o.a. door het kind te versterken en ouders als sleutel te zien voor de oplossing.