Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland is opgedeeld in acht werkgebieden. Ieder werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoelt voor innovatieprojecten. Middels deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied. De ambitie is gesteld om aan het eind van 2021 15% van het budget in te zetten voor innovatie.
In het schooljaar 2019-2020 is in totaal € 46.779 euro uitgegeven aan innovatieprojecten. Dit bedrag geeft een ietwat vertekend beeld, omdat werkgebieden ook directe betalingen doen onder de noemer 'innovatieproject'. Het daadwerkelijke bedrag is daardoor hoger. De acht werkgebieden verschillen veel van elkaar rondom het thema innovatie. Waar bij het ene werkgebied de focus ligt op innovatieprojecten, is het andere werkgebied vooral bezig met individuele arrangementen.
Enkele arrangementen die we vorig jaar nog noemden bij innovatie, zijn nu verhuisd naar het label groepsarrangement. Reden hiervan is, dat het (groeps)arrangement al een aantal jaren liep en we het daarom niet meer bij de term innovatie vinden passen. Deze verplaatsing biedt dan weer ruimte voor nieuwe projecten.
Innovatieprojecten schooljaar 2019-2020
Hieronder wordt per werkgebied aangegeven welke innovatieprojecten er lopen.
Alkmaar-Noord
Time-outvoorziening
Deze interventie is ingezet vanwege een thuiszittende leerling van groep 8. De ondersteuning wordt gegeven door een reguliere leerkracht en een docent omgangskunde die de leerling een uur per week training geeft. De leerling krijgt twee dagdelen individueel les/begeleiding. Eén dagdeel neemt hij deel aan de interne plusklas van de faciliterende school.
Doel: De leerling behoudt een zekere schoolroutine en contact met de docent en medeleerlingen.
Opbrengst: de leerling kan in de interne plusklas functioneren waardoor doorverwijzing wordt voorkomen.
Interne en externe plusklassen
Doel: De plusklassen geven de leerlingen een verrijkingsaanbod. De leerlingen gaan filosoferen, leren leren en leren samenwerken.
Opbrengst: Het leerplezier neemt toe, het passend ontwikkelingsaanbod wordt geboden. Leerlingen ontmoeten peers. Hogere denkvaardigheden worden geactiveerd.
Groeiklassen
In leerjaar 4 of 5 worden klassikale competentietrainingen aangeboden waarbij zowel de leerlingen, de ouders en school zijn betrokken. Doel is om storend gedrag bespreekbaar te maken en de omgang met elkaar te verbeteren. De groep wordt versterkt op sociaal-emotioneel niveau en de basisstructuur van de groep wordt versterkt.
Opbrengst: De leerlingen worden zelfbewuster, zelfverzekerder en doen succeservaringen op waardoor het leerrendement verbetert.
Alkmaar Oost
Kleutercompetentietraining
Doel: Kinderen leren voor zichzelf op te komen zonder anderen te kwetsen.
Opbrengst: eerste ronde was succesvol. Bleek wel dat de verhouding tussen leerlingen met externaliseren en internaliserend gedrag niet gelijk was. Hier is op gelet bij de tweede ronde. Deze is uitgesteld i.v.m. de coronamaatregelen.
Logopedische screening
Doel: zicht krijgen op leerlingen met een specifieke hulpvraag op taal.
Opbrengst: De screening zou gestart worden in maart. Door Corona zal dit nu in het begin van het nieuwe schooljaar zijn. Daarna zullen m.b.v. Melior behandeltrajecten opgestart worden per doelgroep
Nieuwe innovatieve ontwikkelingen
Onderzocht wordt of er een Samen-naar-School-klas binnen een reguliere groep gestart kan worden op De Bonte Mol (Schermerhorn). Volgend schooljaar volgt hierover meer informatie.
Alkmaar Zuid
Skill8
Het laatste deel van SKILL8 is niet doorgegaan omdat de VOschool sloot. Er is na de heropening van de basisschool een leuke afsluiting voor deze leerlingen georganiseerd. De verdere uitwerking van het innovatieproject is wel doorgegaan en kan in het najaar starten.
Evaluatie Impulsklas
In het najaar van 2019 hebben we als werkgebied de Impulsklas geëvalueerd. Dit traject is in schooljaar 2018 – 2019 uitgevoerd in ons werkgebied. Er konden 6 lln. met hun ouders aan deelnemen en de kosten bedragen bijna 5.000 euro per gezin. Er zijn evaluatieformulieren ingevuld door de deelnemende ouders en leerkrachten.
Conclusie: Op basis van de ingevulde formulieren is sprake van wisselende ervaringen van ouders en leerkrachten. De werkgroep innovatie bekijkt of sprake was van de juiste doelgroep en of er een vervolg komt op het project.
Nieuwe innovatieve ontwikkelingen:
Door de maatregelen omtrent Corona is het project om kinderen deel te laten nemen aan het MDO niet verder uitgewerkt. Dit schooljaar is er door het innovatiegroepje een voorstel gemaakt om dit structureel te gaan opstarten in ons werkgebied. Op het Trimesteroverleg in september zal het voorstel gepresenteerd worden.
Dit schooljaar zal ook het beleid t.a.v. hoogbegaafdheid verder worden vormgegeven. Op het Trimesteroverleg in september zal de projectcoördinator worden uitgenodigd.
Bergen
Hoogbegaafdheid
Talentontwikkelaars ontwerpen en /of bewaken de doorgaande lijn. Signaleren op tijd m.b.v. SIDI 3.
Doelen 2019-2020:
Scholen hebben verrijkingsmateriaal aangeschaft en structureel ingezet in de school.
Scholen kunnen hoogbegaafde kinderen vroegtijdig signaleren a.d.h.v. SiDi-3 en deze signalering ook analyseren en interpreteren.
Scholen hebben een doorgaande lijn in de school m.b.t. het structureel verrijken en begeleiden van hoogbegaafde kinderen. De talentontwikkelaars geven vorm aan deze doorgaande lijn.
De talentontwikkelaars kunnen leerkrachten begeleiden bij de eerste te zetten stappen bij vastgelopen hoogbegaafde kinderen. Talentontwikkelaars weten wanneer welke verrijking aan te bieden.
Leerkrachten blijven eigenaar bij het begeleiden van hoogbegaafde kinderen.
Status: in uitvoering.
Het vervolg wordt in de werkgroep besproken en daarna wordt het voorstel besproken tijdens de trimesterbijeenkomst. Zwangerschapsverlof van coördinator Lonneke Heine wordt nu vervangen door Susan den Otter.
Voor het schooljaar 20220-2021 heeft elke school voor de laatste keer 1 uur bekostiging gekregen voor de Talentontwikkelaar. Er is een plan van aanpak gemaakt en het HB-beleid moet op orde zijn. Tijdens de MESO-gesprekken en trimesterbijeenkomst wordt daarop teruggekomen door de consulent.
Professionalisering - Gedrag
Basisondersteuning verstevigen t.a.v. gedrag d.m.v. o.a. QuickScan door ambulant begeleider.
Doelen:
Scholen signaleren in een vroeg stadium gedragsproblemen.
Scholen inzicht laten krijgen in het belang van het aanleren van basisgedrag en vooral in het feit dat dit een continu proces moet zijn.
Een zichtbare lijn ontwikkelen die door de hele school terug te vinden is.
Leerkrachten, IB en directie kennen hun rol en zijn daardoor goed in staat om tijdig grenzen aan te geven
Er is kennis aanwezig om gedrag-problematische leerlingen extra te ondersteunen en op tijd door te verwijzen naar verdergaande hulp.
Status: de werkgroep (bestaande uit 2 intern begeleiders, leerkracht, ab-er en consulent) is bezig om een verdiepingsslag te maken om zo aan te sluiten bij de vragen van de scholen. Aangevuld met competentietrainingen van ambulant begeleiders van Aloysius.
Samenwerking met jeugdconsulenten verstevigen en uitbreiden; regionaal gemeente/zorg en onderwijs verbinden
Doel: Met elkaar zorgen dat we de onderwijszorgarrangementen op elkaar afstemmen om zo te zorgen dat zorg en onderwijs één vloeiend geheel is t.a.v. de leerlingen die dat nodig hebben.
Status: de werkgroep (bestaande uit beleidsmedewerker van de gemeente, twee jeugdwerkers en consulent) wil weer een middag organiseren met alle betrokkenen met als onderwerp: Nieuwkomers. De sociale kaart krijgt momenteel een update, zodat betrokkenen elkaar snel weten te vinden.
Inclusief onderwijs: Samen-naar-school-klas
Leerlingen met meervoudige beperking o.a. het syndroom van Down krijgen les in een eigen klaslokaal in de school.
Doel: Kinderen met een meervoudige beperking alle kansen bieden t.a.v. de mogelijkheden van de leerlingen en niet van hun beperkingen. Zoveel mogelijk volgens het ritme van de Vrije School.
Status: Start met 4 leerlingen is gerealiseerd. De leerlingen hebben een TLV (geen bekostiging vanuit de arrangementen). Intakes voor meer aanmeldingen worden nu gevoerd. Aandachtspunten zijn: Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in kaart brengen, doelen opstellen m.b.v. de leerlijnen, ondersteuning van Heliomare en gesprekken met de gemeente t.a.v. de bundeling van Pgb’s. De officiële opening is na de zomervakantie.
Klusklas (werktitel)
Doel: De Klusklas speelt in op de ondersteuningsbehoeften van bovenbouwleerlingen die meer leren door te doen in plaats van de lesstof aan te leren uit de boeken. Deze leerlingen hebben behoeften aan meer praktische aanpak van de lesstof, ze leren door dingen te ervaren of door toe te passen. Door een meer praktische benadering is de verwachting dat de deelnemers zich competenter voelen over hun eigen kunnen en kennis, een beter zelfbeeld krijgen en meer profiteren van het lesaanbod/-tijd. De gedachte is: Een dagdeel per week of meerdere dagdelen per week ‘scholing’ aan te bieden voor leerlingen die moeite hebben met leren op aan aantal vakgebieden maar die wel goed zijn met hun handen. We gaan uit van leerlingen die een VMBO-BB of Praktijkonderwijs uitstroomprofiel hebben.
Status: Werkgroep moet nog worden samengesteld. Eerst de meningen uitwisselen tijdens de 3de trimesterbijeenkomst.
Nieuwe innovatieve ontwikkelingen
Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van extra ondersteuning aan leerlingen die meer met hun handen kunnen doen dan met hun hoofd. Volgend schooljaar volgt hierover meer informatie.
Heiloo
In dit werkgebied lopen op dit moment geen innovatieprojecten.
Langedijk
Er lopen in Langedijk op dit moment geen nieuwe innovatieprojecten, alleen een verdere uitwerking van bestaande initiatieven. Hands-On gaat in 2020-2021 van start als groepsarrangement. Daarnaast zal een vacature uitgezet worden voor het aanstellen van een talentontwikkelaar in het werkgebied, passend bij het regionale project hoogbegaafdheid waarvoor subsidie is afgegeven. We hopen dat de vacature in oktober 2020 vervuld zal zijn.
Nieuwe innovatieve ontwikkelingen
Voor het nieuwe schooljaar 2020-2021 zal na de herfstvakantie gestart worden met een Kanz-klas in IKC Oudkarspel.
Heerhugowaard Zuid
Er lopen in Heerhugowaard-Zuid op dit moment geen innovatieprojecten.
Heerhugowaard Noord
Praktijkklas Heerhugowaard Noord
Er zijn plannen om te komen tot de ontwikkeling van een praktijkklas in Heerhugowaard-Noord. In eerste instantie wordt gestreefd naar bekostiging vanuit de onderwijsachterstandenmiddelen van gemeente Heerhugowaard. Hierover zijn nog geen definitieve toezeggingen gedaan. De voorziening zal in eerste instantie bedoeld zijn voor leerlingen uit groep 8 met een PrO/BB uitstroomadvies. Hiermee kunnen de leerlingen meer praktisch bezig zijn en leren en ook al kennis te maken met verschillende VO-scholen wat de zoektocht/keuze voor een vervolgschool ook positief moet gaan stimuleren.
Voortgang innovatieproject Het Jonge Kind.
Gemeente, voorschoolse voorzieningen en scholen/besturen zijn betrokken bij de realisatie van een betere doorgaande lijn voorschools-basisonderwijs. Inmiddels is met medewerking/input van alle betrokkenen door leden van een werkgroep een stroomschema ontwikkeld waarin de routes en belangrijke momenten aangaande de overstap naar de basisschool op een rijtje gezet zijn. Ook is er ter vervanging van het 'estafetteformulier' een nieuw 'kind in beeld' formulier ontwikkeld.