1. Multidisciplinaire overleggen

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2020
  • 787
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2019-2020

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.

Als gevolg van de coronamaatregelen zijn in het schooljaar 2019-2020 minder mdo's gevoerd dan in voorgaande jaren. Veel mdo’s zijn in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden. In de werkgebieden met reguliere scholen wordt - zoals ook in voorgaande jaren - het meest gesproken over ondersteuning op de school door externen. Er hebben 67 leerlingen geparticipeerd in een mdo in het schooljaar 2019-2020.

Trend aantal mdo's

In het schooljaar 2019-2020 zijn 2269 mdo's gevoerd door al onze consulenten samen. Dit zijn er 61 minder dan het vorig schooljaar.

Een deel van deze daling kan verklaard worden door de Corona-crisis. Van 16 maart t/m 31 maart zijn veel mdo's niet doorgegaan, omdat we in de eerste weken nog op zoek waren naar een passende manier om de mdo's doorgang te laten vinden. De gesprekken die gevoerd moesten worden, zijn telefonisch gedaan met intern begeleiders en ouders apart, daarom zijn ze niet geregistreerd als mdo.

Daarnaast kan een deel van de daling ook verklaard worden doordat arrangementen een langere looptijd hebben gekregen, waardoor er minder frequent een mdo plaatsvindt.

In Heerhugowaard-Zuid is het gevoel dat er minder mdo's zijn, doordat er veel wisselingen in consulenten zijn geweest en de scholen weer opnieuw even hun weg moeten vinden richting de consulent.

In Alkmaar-Oost en Langedijk waren er juist meer mdo's dan anders.
In Alkmaar-Oost kan dat deels verklaard worden doordat het een groot werkgebied betreft, waarin een aantal scholen zitten met veel zorgleerlingen. Een andere verklaring is dat een aantal spar-gesprekken en telefoongesprekken ten onrechte als mdo geregistreerd zijn.
In Langedijk is de eigen consulent weer terug na haar verlof, wellicht hebben scholen gewacht met een mdo tot dat moment en is daardoor het aantal mdo's hoger.

Mdo's per ondersteuningniveau

Regionaal

Hieronder zijn de mdo's in het eerste en tweede trimester van 2019-2020 uitgesplitst in de verschillende ondersteuningsniveaus. Meer informatie over de verschillende ondersteuningsniveaus is te vinden op de infographic over de routes van PPO-NK. Zichtbaar is dat met name gebruik wordt gemaakt van extra ondersteuning op de basisschool door externen. In voorgaande jaren was dit ook het geval.
Ook geven we in deze grafiek aan hoeveel mdo's zijn gevoerd in verband met advies richting voortgezet onderwijs, bij hoeveel mdo's het een voorschoolse situatie betrof en het aantal mdo's waarin onderwijszorgarrangementen besproken werden.

Afbeelding invoegen...

Per werkgebied

In onderstaande grafiek is het aantal mdo's per ondersteuningsniveau per werkgebied weergegeven.

In deze grafiek is duidelijk te zien dat in alle werkgebieden met reguliere basisscholen de meeste mdo's gevoerd worden over extra ondersteuning op de basisschool door externen.
In het werkgebied met alle s(b)o-scholen worden logischerwijs alleen gesprekken gevoerd over extra ondersteuning op de voorziening.

Verschillen tussen reguliere werkgebieden

Om iets te kunnen zeggen over verschillen in de werkgebieden, is het waardevol om het percentage leerlingen af te zetten tegen het percentage multidisciplinaire overleggen. Dit hebben we gedaan in onderstaande grafiek.

In Alkmaar-Zuid, Heiloo, Langedijk en Heerhugowaard-Zuid worden in verhouding minder mdo's gevoerd. In Alkmaar-Oost, Bergen en Heerhugowaard-Noord worden verhoudingsgewijs meer mdo's gevoerd.

Waar scholen binnen een werkgebied soms sneller contact opnemen met de consulent, zoekt een andere school juist meer professionele ruimte alvorens een consulent in te schakelen. Daarnaast is ook de leerlingpopulatie van invloed op het aantal mdo's.

Leerlingparticipatie in MDO

We hechten veel waarde aan het hoorrecht van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod. Daarom zijn we in schooljaar 2018-2019 begonnen met het registreren van het aantal aanwezige leerlingen in de mdo's. In totaal hebben  67 leerlingen deelgenomen aan het mdo in het schooljaar 2019-2020. De aantallen per werkgebied zijn hieronder terug te vinden.

Kwalitatieve analyse

Uit gesprekken met de schoolbestuurders komt naar voren dat scholen zeer tevreden zijn over de consulenten. Ze zijn goed bereikbaar, flexibel en ze denken constructief mee in het gesprek waardoor steun gevoeld wordt. Ook gedurende de corona periode wisten de consulenten, scholen en ambulante begeleiders elkaar ondanks de beperkingen goed te vinden.