Door middel van arrangementen bieden we extra ondersteuning aan leerlingen die niet voldoende profiteren van de basis- en lichte ondersteuning van de school. Deze arrangementen zetten we in voor een individuele leerling of voor een groep leerlingen (groepsarrangement). Wanneer een arrangement nieuw en innoverend is en antwoord geeft op behoeften van meerdere scholen uit een werkgebied, spreken we van een innovatieproject.
Naast dit onderscheid, maken we ook onderscheid in verschillende categorieën voor arrangementen. Ieder kind heeft andere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. We geven bij ieder arrangement aan om welk van de tien onderstaande ondersteuningscategorieën het gaat.
- Voorspelbare en gestructureerde leeromgeving.
- Eigen leerlijn.
- Verrijkende, verdiepende en verbrede leeromgeving.
- Taalrijke leeromgeving.
- Oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken.
- Passend leesonderwijs.
- Passend rekenonderwijs.
- Aangepaste, compenserende en toegankelijke omgeving.
- Executieve functies.
- Overig.
In school 2019-2020 zijn 805 arrangementen ingediend, hiervan waren 254 een 1e aanvraag en 565 een herhaling/verlenging. Regionaal zien we dat de meeste arrangementen nog steeds worden ingediend voor jongens, dit beeld wordt niet gedeeld in alle werkgebieden. Executieve functies is opnieuw de meest voorkomende ondersteuningscategorie.
Aantal arrangementen - Regionaal
In het schooljaar 2019-2020 zijn 805 arrangementen ingediend. Dit is een toename van bijna 168 aanvragen/verlengingen ten opzichte van het tweede trimester van 2019-2020. In de meeste gevallen betref het herhaal/verlengingsaanvragen.
Na een continue stijgende lijn in de afgelopen jaren, lijkt het aantal arrangementen voor het eerst te stabiliseren. Dit kan verklaard worden, doordat sommige arrangementen een langere looptijd hebben dan voorheen. Omdat we hier aantallen weergeven, wordt door een langere looptijd van de arrangementen het aantal arrangementen zichtbaar minder. Daarnaast kan de afname van arrangementen ook deels verklaard worden door de middelen voor werkdrukverlichting die iedere school naar eigen inzicht kan inzetten. Op sommige scholen worden die gelden gebruikt voor extra handen in de klas, waardoor de vraag naar arrangementen vanuit het samenwerkingsverband mogelijk afneemt. Net als in voorgaande jaren, wordt het overgrote deel van de arrangementen voor individuele leerlingen ingediend en een kleiner deel voor groepsarrangementen en innovatie.
Een vergelijking in nieuwe en verlengde arrangementen kunnen we helaas dit jaar niet geven, daarom wordt over totalen gesproken. De reden hiervan is dat we dit schooljaar in de overgangsperiode zitten van handmatige registratie naar registratie via TOP dossier. Volgend schooljaar zal deze vergelijking uiteraard weer meegenomen worden in de analyses.
Naar werkgebied
In de werkgebieden worden de arrangementen verschillend ingezet. Zo zien we dat in Alkmaar-Noord veel gebruik gemaakt wordt van groepsarrangementen en in Bergen veel gebruik wordt gemaakt van het innovatiebudget. In andere werkgebieden wordt voornamelijk ingezet op individuele arrangementen.
In werkgebied Langedijk was een deel van het budget voor innovatieprojecten al naar de betreffende scholen gezet, maar uiteindelijk zijn die vanuit het samenwerkingsverband betaald. Het uitgezette budget is teruggehaald, waardoor de post innovatie als negatief bedrag weergegeven wordt.
Budget voor arrangementen - Regionaal
Ieder schooljaar is er een budget voor de werkgebieden beschikbaar. Dit jaar bedroeg het budget € 1.800.000. Samen met de bedragen die resteerden uit de werkgebied-budgetten van vorig schooljaar, komen we op een totaalbudget voor 2019-2020 van € 1.986.182.
In bovenstaande grafiek is het totale budget van 2019-2020 in de eerste blauw-paarse kolom weergegeven. Met de kolom ernaast laten we zien welk percentage besteed is. Hiervan gaat het grootste deel naar individuele arrangementen.
In deze tweede kolom is een stukje opgenomen voor directe betalingen. Dit zijn facturen behorende bij arrangementen die direct betaald worden door het secretariaat, omdat anders het proces van betaling te lang loopt. Door deze werkwijze wordt het beeld van de type arrangementen licht vertekend, omdat bij directe betalingen niet wordt aangegeven of het om een individueel, groeps- of innovatie arrangement gaat. De werkelijke bedragen per categorie liggen dus in werkelijkheid hoger.
Dit schooljaar is gestart met betalingen van leerlingen op de Trimaran vanuit het werkgebied-budget. De Trimaran is een speciale voorziening voor hoogbegaafde leerlingen die in het regulier onderwijs vastgelopen zijn. Wanneer een werkgebied leerlingen heeft verwezen naar de Trimaran, betalen ze daar een vast bedrag voor. De besteding aan deze voorziening maakt onderdeel uit van de categorie individuele voorziening.
Naar werkgebied
In de werkgebieden ziet het budget versus de uitgaven er als volgt uit.
Procentueel gezien ziet het er als volgt uit:
Op grond van de gegevens zien we dat bijna alle werkgebieden binnen het beschikbare budget zijn gebleven. Alleen in Alkmaar-Noord heeft een overschrijding van 5% van het beschikbare budget.
Deze overschrijding kan worden verklaard doordat Alkmaar-Noord een gedeelte van de arrangementen voor het schooljaar 2020_2021 heeft voorgefinancierd. Het gaat om o.a. plezierige klastraining, interne plusklassen, interne groeiklas en de externe plusklas.
Verdeling van arrangementen naar geslacht - Regionaal
In onderstaande grafiek is de verdeling van de arrangementen naar geslacht zichtbaar gemaakt. In de eerste regel zien we het regionale beeld, gevolgd door het beeld per werkgebied.
Regionaal zien we dat 68% van de arrangementen ingediend wordt voor jongens. Dit was in het eerste en tweede trimester van dit schooljaar ook het geval.
Naar werkgebied
In de meeste werkgebieden is deze verhouding ook terug te vinden. De uitzonderingen zitten in de werkgebieden Alkmaar-Noord, Bergen en Langedijk. In Alkmaar-Noord wordt bijna 90% van de arrangementen ingediend voor jongens, in Bergen en Langedijk is het aandeel meisjes juist groter (resp. 40% en 47%).
Verdeling van arrangementen naar ondersteuningscategorieën - Regionaal
Waar afgelopen jaren met name arrangementen aangevraagd werden voor een voorspelbare en gestructureerde leeromgeving (categorie 1) en oplossingsgerichte gedragsinterventietechnieken (categorie 5), worden nu de meeste arrangementen aangevraagd voor het verbeteren van de executieve functies (categorie 9), gevolgd door structuur en gedrag. Mogelijk wordt de behoefte aan executieve functies extra gesignaleerd, doordat deze categorie in schooljaar 2017-2018 aan de lijst van categorieën is toegevoegd.
Verdeling van arrangementen naar leeftijd
De meeste arrangementen van het schooljaar 2019-2020 zijn afgegeven voor leerlingen in groep 6, gevolgd door de groepen 5, 7 en 4.