2. Extra ondersteuning op de basisschool door ambulant begeleider

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2020
  • 873
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2019-2020

Ondersteuningsvragen die gesteld worden door een school, kunnen onder andere worden beantwoord door inzet van een ambulante begeleider. De school vraagt dan uren van een ambulante begeleider aan via TOP dossier. Ambulant begeleiders die ingezet zijn, schuiven aan bij mdo's, doen observaties en geven handelingsgericht advies.

Afhankelijk van het type hulpvraag zijn er drie type AB-ers inzetbaar.

  • Als het gaat over vragen rondom een lichamelijke beperking of ernstige leer- en ontwikkelingsproblemen kan een AB-er vanuit Heliomare meedenken.

  • Op het gebied van gedrag en leren leren kunnen AB-ers van Aloysius uitkomst bieden.

  • Ook is er een AB-er nieuwkomers die meedenkt op scholen over vragen gerelateerd aan nieuwkomers.

Jaarlijks wordt de inzet van de ambulante begeleiding geëvalueerd en wordt aan de hand van deze evaluatie vastgelegd hoeveel ambulante begeleiding in het komende schooljaar beschikbaar gesteld wordt.

Ontwikkelingen AB-ers overleg

In het afgelopen schooljaar zijn er twee inhoudelijke bijeenkomsten geweest.

De ambities en doelen zijn opnieuw besproken met de ambulant begeleiders en de consulenten van de werkgebieden.

Er is dit schooljaar gewerkt aan vier thema’s:

  • De Leerkracht centraal – professionaliseringsmodel
  • Preventie - preventiekracht
  • Terugkeer vanuit het S(B)O naar het regulier onderwijs – S(B)O als tijdelijk arrangement
  • Thuiszitters – leerlingen met een maatwerkplan, aangepaste schooltijden, andere omgeving

Daarnaast is er ruimte geweest voor regulier collegiaal overleg.

Impact corona:

  • Als reactie op de coronamaatregelen is een hulplijn voor ouders en scholen opgezet door AB Aloysius en SWV.

  • Tussen maart en juli 2020 zijn er diverse digitale bijeenkomsten georganiseerd om gezamenlijk de vragen en het werk te bespreken in de nieuwe situatie voor het werk van AB en de scholen. Er is regelmatig contact geweest met de scholen en er zijn oplossingen gevonden om zoveel mogelijk de begeleiding van de leerlingen en de leerkrachten door te laten gaan.

  • Vanaf mei zijn de AB ‘ers langzaam weer de scholen in gegaan en hebben zij het nieuwe schooljaar voorbereid.

  • De laatste bijeenkomst van het schooljaar met informatiemarkt, kon niet worden georganiseerd en is gecanceld. Dit zal het komende schooljaar op 8 september worden georganiseerd.

  • DE AB ‘ers van Aloysius en Heliomare hebben hun visitekaartje geactualiseerd en is te vinden in werkplaats in de groep AB.

  • In het nieuwe schooljaar zijn weer drie werkbijeenkomsten gepland en de drie werklunches. De AB’ers en consulenten hebben wederzijds geëvalueerd en er zijn nieuwe werkafspraken gemaakt.

Bevindingen:

  • Over het algemeen wordt een positieve samenwerking ervaren. Met de meeste consulenten en AB ‘ers zijn de lijntjes kort, helder en concreet.

  • Er zijn de afgelopen jaren een aantal wisselingen geweest bij de consulenten en dat maakt dat regelmatig opnieuw uitgelegd moest worden welke arrangementen er mogelijk zijn vanuit de onderwijsbehoeften van de leerling.

  • In de samenwerking wordt het belangrijk gevonden dat we elkaar ontmoeten, samen afstemmen/kunnen sparren over een casus.

In het schooljaar 2019-2020 wordt net als in voorgaande jaren het meest gevraagd naar begeleiding in gedrag en leren leren (Aloysius). Deze grote vraag naar ambulante begeleiding is in verschillende werkgebieden voelbaar.

In het schooljaar 2019-2020 is 7893 uur aan ambulante begeleiding besteed.
De meeste ambulante begeleiding wordt gegeven door Aloysius, waarbij ingegaan wordt op gedrag en leren leren.

Hieronder is per werkgebied aangegeven hoeveel procent het werkgebied besteed aan ambulante begeleiding van de verschillende aanbieders. Hier zien we dat het regionale beeld - dat de meeste begeleiding gevraagd wordt van Aloysius - niet geldt voor ieder individueel werkgebied.

Wanneer we het percentage leerlingen van ieder werkgebied vergelijken met het percentage van de inzet ambulante begeleiding, krijgen we onderstaand beeld.
We zien dat de scholen in Alkmaar-Noord, Alkmaar-Oost en Heerhugowaard-Zuid meer ambulante begeleiding vragen van Aloysius dan verwacht volgens het percentage leerlingen. In alle andere werkgebieden is de inzet van Aloysius in verhouding minder. Vooral in Langedijk wordt ambulante begeleiding vanuit Aloysius minder ingezet.

In Bergen en Heiloo wordt meer ambulante begeleiding gevraagd van Heliomare dan verwacht zou worden gezien het percentage leerlingen.
In Bergen en Langedijk is de ambulante begeleider Nieuwkomers actiever dan verwacht gezien het percentage leerlingen.

Deze verschillen tussen de werkgebieden en de volle bezetting van de ambulante begeleiders worden gevoeld. Consulenten merken dat ze niet altijd de ambulant begeleider in kunnen zetten waar ze willen, omdat in sommige gevallen het urenplafond van de betreffende ambulante begeleider bereikt is.

In het 3e trimester zijn bij de AB-registratie niet alle gegevens correct ingevuld. Hierdoor is het niet mogelijk om voor het hele jaar correcte uitspraken te doen over de verhouding ambulante begeleiding aan jongens en meisjes en verhouding ambulante begeleiding naar leeftijdscategorie.

De onderstaande gegevens zijn gebaseerd op de gegevens van het 2e trimester.

Ambulante begeleiding wordt vooral ingezet voor individuele leerlingen. De ambulante begeleiders van Aloysius en de ambulante begeleider Nieuwkomers werken in ongeveer een kwart van de gevallen ook groepsgebonden.