We delen kennis, inspireren elkaar en werken samen via ons online samenwerkingsplatform (community). Het voortbouwen op bepaalde thema's in de vorm van netwerkgroepen gebeurt op deze centrale ontmoetings- en werkplaats. De community wordt continu bijgewerkt door de medewerkers van het swv. De community is flexibel, zodat elke netwerkgroep zijn eigen indeling kan maken.
"It takes a community to raise a child."
In netwerkgroepen wordt actief samengewerkt aan thema's voor uitvoering, beleidsontwikkeling en evaluatie. Het samenwerkingsverband telt zo'n 14 netwerkgroepen. Er zijn netwerkgroepen voor werkgebieden, ouders, kwaliteitszorg, thuiszitters en nieuwkomers. Deelnemers van de netwerkgroepen brengen inzichten en perspectieven in. Op die manier werken we samen als een community.
Online community
In schooljaar 2015-2016 is gestart met de online community om informatie en kennis met elkaar te delen en elkaar te inspireren. De groei van de community sinds dat moment ziet er als volgt uit:
We zien een snelle groei in het eerste trimester van 2016-2017, relatief snel na de start van de community. Daarna groeit het ledenaantal gestaag door tot een totaal van 568 leden in het derde trimester van 2019-2020.
Ontwikkelingen binnen de netwerkgroepen
2,5 - 7-jarigen
De netwerkgroep heeft als opdracht de onderwijszorgarrangementen (OZA’s) voor jonge kinderen in samenwerking door te ontwikkelen zodat uiteindelijk voor zoveel mogelijk jonge kinderen een perspectief wordt gerealiseerd binnen het reguliere onderwijs.
In het eerste deel van dit schooljaar is hard gewerkt aan het beschrijven van de onderwijszorggroep en het opstellen van de verdere ontwikkelagenda. Deze zijn besproken. Vanuit deze stappen kan nu de verbreding van de netwerkgroep met het (reguliere-)onderwijs worden gezocht. De komende periode zal de netwerkgroep werken aan de ontwikkeldoelen voor schooljaar 2020-2021.
De netwerkgroep is in dit trimester twee keer online georganiseerd. We hebben de ervaringen tijdens de coronacrisis besproken aan de hand van de vraag ‘Wat willen we, ook na de coronacrisis, behouden’.
De maatschappelijke Business case is in concept opgesteld en we hebben gezamenlijk een aantal concrete doelen gesteld voor het schooljaar 2020-2021.
Beleidsmedewerkers
In de netwerkgroep Beleidsmedewerkers denken we samen vooral na over hoe we de kwaliteit van de ondersteuningsstructuur van de scholen kunnen optimaliseren. Vanuit deze netwerkgroep is een pilot begeleide zelfevaluatie gestart, om te onderzoeken of dit hiervoor een passende manier is.
Inmiddels is de pilot op één basisschool afgerond. We hebben geconstateerd dat het een prima middel is maar nogal arbeidsintensief. De pilot krijgt, mede gezien de ontwikkelingen richting het nieuwe ondersteuningsplan, voorlopig geen vervolg.
Op de laatste bijeenkomst is het doel van deze netwerkgroep kritisch bekeken. Deze netwerkgroep vervulde een verbindende rol tussen de verschillende netwerkgroepen en met de besturen. We zien echter steeds meer dat onderwerpen via de deelnemersraad intern besproken worden met de beleidsmedewerkers en bespreking in deze netwerkgroep een herhaling van zetten is. Afgesproken is dat de leden van deze netwerkgroep op afroep beschikbaar zijn. Daarnaast sluiten de leden graag aan op onderwerp in de Denktank. Hiervoor worden ze specifiek uitgenodigd.
Club Dynamiek
De netwerkgroep Club Dynamiek is oorspronkelijk opgericht als klankbordgroep voor de verdere ontwikkeling van het SWV. In deze netwerkgroep wordt met intern begeleiders, schoolleiders, beleidsmedewerkers en consulenten van het samenwerkingsverband nagedacht over hoe we individueel nog meer het verschil kunnen maken, zodat ieder kind passend onderwijs krijgt. In het eerste trimester stonden de bijeenkomsten van deze netwerkgroep in het teken van de conferentie "Ik maak verschil voor ons". Inmiddels kijkt de netwerkgroep kijkt terug op een geslaagde conferentie en denkt na over manieren om de boodschap van de conferentie breder te laten horen.
De volgende stap is om netwerkgroepen meer in de positie te brengen als dragers van de ontwikkeling. Er is geconstateerd dat er meer verbinding en kruisbestuiving nodig is tussen de Netwerkgroepen.
Dit schooljaar is met name gewerkt aan het verhelderen van de governance, de positie van schoolbesturen, OPR en het SWV.
Club Dynamiek wordt na de zomervakantie nauw betrokken bij de doorontwikkeling van het samenwerkingsverband. Dit zal moeten leiden tot een breed gedragen ondersteuningsplan.
Hoogbegaafdheid
In maart 2019 heeft het samenwerkingsverband een aanvraag ingediend bij het ministerie van OCW voor de subsidie begaafde leerlingen. Het projectplan ‘Perspectief voor ieder kind’, dat onderdeel uitmaakte van deze aanvraag, is vormgegeven in nauwe samenwerking met de netwerkgroep HB. In deze netwerkgroep zijn experts, mensen uit het veld en bestuurders betrokken, waardoor het een breed gedragen inhoudelijk plan is geworden.
In de jaren 2019 – 2022 wordt er daarmee een inhoudelijke en procesmatige impuls gegeven aan ons passend aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen.
Met als einddoelen:
In de regio hebben wij ‘good practice’ opgebouwde ervaring ruim ingezet.
We hebben alle ondersteuningsvragen in beeld en kunnen met alle expertise in huis preventief en passend maatwerk bieden voor onze leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen vindt zoveel mogelijk plaats op de eigen school.
Samenstelling netwerkgroep
Na de zomer van 2019 is er een kleine stuurgroep geformeerd om het projectplan tot uitvoering te brengen. We gaan deze stuurgroep na de zomervakantie 2020 'ombouwen' tot de netwerkgroep hoogbegaafd en een bredere samenstelling geven. Belangstellenden hebben hun interesse in deelname kenbaar gemaakt en zijn toegevoegd aan de brede netwerkgroep hoogbegaafdheid.
In deze netwerkgroep gaan we gezamenlijk de doelstellingen en activiteiten uit het projectplan HB verder vormgeven en uitvoeren.
Bijeenkomst HB-specialisten en talentcoaches
Op woensdagmiddag 17 juni was de eerste bijeenkomst gepland voor de HB-specialisten en talentontwikkelaars op alle scholen van het swv Noord-Kennemerland. Het is een digitale ontmoeting geworden, omdat we met te veel mensen zouden zijn om, volgens de richtlijnen van het RIVM, fysiek bij elkaar te mogen komen. Tijdens deze bijeenkomst is kennis gemaakt met elkaar, is het projectplan gepresenteerd en zijn de HB-specialisten en talentcoaches in kleine groepjes met elkaar in gesprek gegaan over het onderwerp.Er kwamen práchtige voorbeelden langs die mensen deelden vanuit het werkveld.
Communicatie
Op de community van het samenwerkingsverband is er een pagina voor hoogbegaafdheid opgezet. Op deze plek is al het één en ander te vinden over hoogbegaafdheid, zoals bijvoorbeeld de data van de studiemiddagen, een korte presentatie over hoogbegaafdheid en een aantal linkjes naar ‘verrijking in thuisonderwijs’. Ook het projectplan is er te vinden. De komende periode zal deze pagina verder worden aangevuld en ingevuld.
Er zijn in de afgelopen periode twee nieuwsbrieven uitgebracht. Tevens zijn er door de coördinator specialist HB in de periode van het thuisonderwijs documenten onder de scholen verspreidt getiteld ‘verrijking in thuisonderwijs’. Deze documenten staan vol met lesideeën voor kinderen, ze zijn zoals vermeld gemaakt in de tijd van het thuisonderwijs, maar zijn uiteraard ook in te zetten in de eigen klas.
Draagvlak
Om het draagvlak voor en kennis van de doelstellingen vanuit het projectplan te vergroten, zijn in de afgelopen periode in verschillende gremia presentaties gegeven en is overleg gevoerd. Bijvoorbeeld in de IB-bijeenkomsten van de werkgebieden. Een aantal van deze bijeenkomsten is helaas door corona verschoven naar september 2020, een aantal anderen is digitaal georganiseerd of heeft aan het einde van het schooljaar in kleine omvang doorgang gevonden.
Inventarisatie HB
In februari 2020 is via de consulenten bij de scholen een vragenlijst HB uitgezet. Doel van deze inventarisatie is een beeld te krijgen wat er allemaal al wordt gedaan op het gebied van hoogbegaafdheid en waar de groeiwensen liggen. We willen namelijk zoveel mogelijk vanuit de kracht en de wens van de scholen werken.
Op dit moment is door ongeveer de helft van de scholen de inventarisatie ingevuld. Ons streven is om in september 2020 het overzicht compleet te hebben. Op basis van deze uitkomsten kan vervolgens de inhoud van de studiedagen worden vastgesteld.
Vooruitblik
In het schooljaar 2020/2021 gaan we ons, naast de vaste aandachtspunten, focussen op:
Verstevigen draagvlak
Vormgeven studiemiddagen HB
Opzetten van een kennisbank
Overgang po-vo voor onze doelgroep
Pilotprojecten (bv kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong, overgang voorschool-po)
Aanhalen contact met de werkgebieden/ talentcoördinatoren
Virtueel Expertise Cluster
Het ontwikkelen van een samenhangend geheel van onderwijsvoorzieningen, veelal gericht op complexe en zware ondersteuning speelt een belangrijke rol binnen het virtueel expertise cluster. De ondersteuning vindt plaats binnen de eigen instelling of basisschool. Het doel is om een samenhangend geheel van voorzieningen te realiseren, passend bij specifieke onderwijsbehoeften en ondersteuningsvragen. Er mag geen kind tussen wal en schip vallen.
Voortgang schooljaar 2019-2020:
De netwerkgroep is het afgelopen jaar zes keer bij elkaar geweest, waarvan de laatste twee keer digitaal in verband met de situatie rondom Covid-19. Aanwezig waren: directieleden/teammanagers SO en SBO, hulpverleningspartners, vertegenwoordigers van gemeenten en andere speciale voorzieningen, consulent SO/SBO en directeur-bestuurder SWV PPO-NK.
De onderwerpen die tot half maart 2020 hoog op de agenda stonden waren:
Versterking van de gezamenlijke ambitie tot een dekkend netwerk (voorkomen van thuiszitters);
Stand van zaken omtrent nieuwe initiatieven en lopende succesvolle arrangementen, zoals Buitengewoon Leren, de Kanzklas en de Doorstroomgroep;
Het onverwachts sluiten van een behandel-onderwijs groep, OZG de Krekels (juli 2020; nevenvestiging van Wijdenes);
De volle of bijna volle voorzieningen SO en SBO, met name SO Heliomare en OZG de Stip/Alkmaar en de huisvestingsproblematiek (de twee SBO’s Alkmaar);
Hoe kunnen we meer leerlingen vanuit S(B)O) terug begeleiden naar het regulier basisonderwijs;
Inclusief onderwijs; vanuit alle geledingen zijn verhalen gedeeld van ‘good practice”. Voorbeeld: Basisschool De Regenboog/ Sterrenwachter is met SBO de Vlindertuin/ SBO de Piramide in gesprek gegaan rondom het thema “Hoe kunnen we passend onderwijs arrangeren op de eigen school”.
Op veel locaties zijn er leerlingen, die met extra, vaak specialistische inzet geïntegreerd onderwijs volgen.
Er is actie nodig/wenselijk op een OZG binnen een basisschool is te realiseren;
Acties ter voorkoming van wachttijden plaatsing binnen het SO, onder andere zijn er nieuwe groepen gestart en nieuwe leerkrachten geworven.
Inzetten op het meer delen van expertise met de basisscholen; AB speelt al duidelijke rol.
Noodzaak: Er moet een drieluik ontstaan voor jeugdhulp/onderwijs/gemeente om helder te krijgen welke stappen genomen moeten worden.
Ontschotting wordt vaak benoemd als zeer wenselijk, hoe systemen doorbreken?
Versterking samenwerking met jeugdhulp.
Dialoog gaan voeren met de Deelnemersraad.
In nauwe samenwerking met alle scholen, is er een volledig en recent overzicht van alle plaatsen binnen het SO en SBO opgesteld en tussentijds bijgewerkt. Tevens zijn de knelpunten en de acties die zijn ondernomen voor uitbreiding plaatsen en opvang leerlingen en (dreigend) leerkrachten te kort geïnventariseerd. De instroom en uitstroom van leerlingen is in kaart gebracht vanuit alle voorzieningen.
Vanuit de grote zorg om de enorme druk die ligt op het realiseren van een dekkend netwerk, zijn de vier besturen uitgenodigd bij de bijeenkomst van 27 februari 2020. Er is grote behoefte aan structurele en duurzame oplossingen.
In een co-creatie “dekkend netwerk” is er samen gewerkt aan de thema’s
het voorkomen van thuiszitters, ruimten/lokalen, personeels (tekort), kwaliteitsbehoud, terugdringen wachtlijsten, communicatie;
Vervolgens zijn er voor de korte en lange termijn doelen besproken;
De vragen die leidend waren: welke samenwerkingen zijn noodzakelijk; hoe verbinden, aansluiten, analyseren en oplossen?
In de tweede week van het nieuwe schooljaar worden de onderwerpen, zoals hierboven beschreven, weer opgepakt.
Werkgebieden
In de netwerkgroep werkgebieden denken we gezamenlijk na over de inzet van arrangementen in de werkgebieden en als werkgebieden niet uitkomen met hun budget. Dit schooljaar gaan de verschillende werkgebieden meer samenwerken om expertise te delen en ervaringen uit te wisselen aan de hand van casuïstiek en intervisie.
Tijdens de laatste bijeenkomst van deze netwerkgroep is besloten om de geplande financiële middelen door te schuiven naar het volgende schooljaar. Als gevolg van de corona-maatregelen zijn deze middelen (nog) niet besteed.
Netwerkgroep Oudersteunpunt
Voor een beschrijving van de netwerkgroep oudersteunpunt verwijzen we graag naar de volgende pagina link oudersteunpunt
Netwerkgroep Samen Leren Leven
- Deze Netwerkgroep is in de opstartende fase.
- Er is een procesplan geschreven waarin kaders zijn geschetst om richting te geven aan de discussie "inclusieve scholen". Afgelopen trimester is er een overdracht geweest van werkzaamheden en is er overleg geweest met NSGK. Daaruit is een notitie gekomen die richting kan gaan geven aan het vormen van een visie.
- Voor de komende periode zal gewerkt worden aan het uitwerken van de visie en missie zodat deze op de Netwerkgroepenmarkt gepresenteerd kan worden. Vervolgens zal bij de scholen geïnventariseerd worden welke scholen inclusief willen worden.
Netwerkgroepenmarkt
Aan het einde van het 3e trimester zijn voorbereidingen getroffen voor de Netwerkgroepenmarkt ten behoeve van het nieuwe schooljaar. Deze netwerkmarkt staat gepland voor 6 oktober 2020.