2. Samenwerking met de gemeente

  • nov 2019
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast sep 2020
  • 1
  • 1124
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2019-2020

Passend onderwijs en jeugdhulp gaan hand in hand, zodat elke leerling het onderwijs en zorg krijgt die nodig zijn. De afgelopen jaren is er veel overleg geweest tussen de samenwerkingsverbanden PO en VO, schoolbesturen en de gemeenten Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo en Langedijk. Het resultaat daarvan was de transformatieagenda passend onderwijs-jeugdhulp met een gezamenlijke visie. Kernwoorden: investeren in de samenwerking met ouders, meer preventie en meer eigen kracht.

De centrale gebeurtenis in de samenwerking met de gemeenten van het tweede kwartaal 2020 was het op overeenstemming gerichte overleg (OOGO) tussen de zeven gemeenten (Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen, Heiloo, Castricum en Uitgeest), de samenwerkingsverbanden po en vo Noord-Kennemerland, Midden-Kennemerland en IJmond, plus het MBO. Dit OGOO vond plaats op 10 juni.

De twee belangrijkste topics uit dit OGOO:

A. Als specificatie van op de in het vorige trimesterverslag besproken Uitvoeringsagenda 2020 Meer Dan De Som Der Delen, is dit OGGO de Planning van de Uitvoeringsagenda geaccordeerd. In deze ‘gespecificeerde uitvoeringsagenda’ staat een beperkt aantal onderwijs-zorgprojecten geselecteerd om in de komende tijd gemeenschappelijke capaciteit te verlenen. Dit gaat om lopende projecten, zoals Trimaran (zie Bijlage 1). Bovendien zijn in die Planning van de Uitvoeringsagenda van juni de volgende acties uit de Uitvoeringsagenda van jl. januari als prioriteit naar voren gehaald:

  • Preventie ziekteverzuim

  • (Dreigende) Thuiszitters een arrangement bieden

  • Ontwikkelen kader voor OZA’s

  • Ontwikkelen OZA’s voor MBO

  • Versterking MDO’s en vroegtijdige, preventieve inzet van specialisten.

  • Aanscherpen opdracht netwerkgroepen

  • Monitoring op outcome ontwikkelen

Deze acties zijn in Planning van de Uitvoeringsagenda gekoppeld aan personen uit de verschillende geledingen en voorzien van een gefaseerde stappenaanpak met richtdata (zie ook Bijlage 1).

B. Een fundamentele discussie tussen de bestuurders onderling over hoever het in onze regio zou moeten gaan met betrekking tot het inclusie-ideaal. Die discussie was afgesproken in deel B2 van de Uitvoeringsagenda van januari jl. Zij zou plaatsvinden aan de hand van het Project Samen naar School uit Bergen, als voorbeeld van hoe we ervoor willen zorgen dat jongeren meer in hun natuurlijke omgeving opgroeien en normalisatie weer gewoon wordt. Zo'n project vereist bijvoorbeeld het beantwoorden van de vraag hoe in zo'n onderwijszorgarrangement de jeugdhulp en zorg (in natura) die nu via pgb's beschikbaar komt, kan worden gebundeld zodat er niet met steeds wisselende jeugdhulpaanbieders hoeft te worden gewerkt.

Vastgesteld werd dat dit onderwerp uitermate complex. Met name vanwege de diversiteit aan financiële en organisatorische regelgeving en soorten betrokkenen - niet alleen onderwijs jeugdhulp en gemeenten, maar ook zorgkantoor, zorgverzekeraars en ouders. Besloten werd een werkgroep in te laten stellen om de eigenlijke discussie van komende oktober in het OOGO grondig voor te laten bereiden. Die commissie moet met gemeenten en onderwijs een bestuurlijke stip op de horizon bepalen en een aantal denkrichtingen bepalen om op die stip te koersen.

Vervolg op a.

Met het uitvoeren van de laatstgenoemde actie, monitoren op outcome, is meteen een begin gemaakt. Er liep namelijk al sinds driekwart jaar al vanuit onze status als inspiratieregio vanuit het landelijke beleid Met Andere Ogen, een toezegging dat het NJI onze regio bij het monitoren zou gaan faciliteren.

Meteen na het die OGOO van juni zijn daarvoor de nodige besprekingen gevoerd met Sara Steijn van het NJI in een voorbereidingscommissie met Jenny Falke vanuit de gemeenten, Sanne Kruijer vanuit het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs, en Edward van Aarle en Fred de Wildt vanuit ons eigen samenwerkingsverband. Afgesproken is dat aan een beperkt aantal projecten een aanbod zal worden gedaan om met ondersteuning van het NJI (Lieke Salomé en Marianne Hooisma) te komen tot het ontrafelen van de beoogde outcome in combinatie met de beoogde maatschappelijke resultaten, het expliciteren van het doel en geven van een aanzet om project data te verzamelen ten behoeve van de monitoring.

Die projecten worden meteen na de zomervakantie benaderd, en als zij instemmen met dit ondersteuningsplan, zouden zij all-in september het eerste faciliterende contact met het NJI tegemoet kunnen zien.

Die ondersteuning moet primair opleveren dat over een jaar de betrokken projecten outcome criteria hebben geformuleerd, hun maatschappelijke resultaten expliciet hebben gemaakt, waar mogelijk een eerste meting hebben gedaan, allemaal zodanig dat ook nieuwe projecten van dit leerproces meteen kunnen profiteren. Het secundaire doel is dat de bestuurders in het OGOO inzicht en overzicht krijgen over wat de projecten opleveren.

Vervolg op b.

Inmiddels is in het regisseursoverleg van eind juni een concrete opdrachtomschrijving opgesteld. Een werkgroep met daarin een vertegenwoordiging vanuit onderwijs (PO, VO, en MBO) en gemeenten zal een stuk voorbereiden, dit aan een aantal experts voorleggen en vervolgens verwerken tot een bespreekstuk voor het OGOO van oktober.