2. Multidisciplinaire overleggen

  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast nov 2020
  • 462
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel.

Als gevolg van de coronamaatregelen zijn in het schooljaar 2019-2020 minder mdo's gevoerd dan in voorgaande jaren. Veel mdo’s zijn in aangepaste vorm telefonisch of digitaal gehouden. In de werkgebieden met reguliere scholen wordt - zoals ook in voorgaande jaren - het meest gesproken over ondersteuning op de school door externen. Er hebben 67 leerlingen geparticipeerd in een mdo in het schooljaar 2019-2020.

Trend aantal mdo's

In het schooljaar 2019-2020 zijn 2269 mdo's gevoerd door al onze consulenten samen. Dit zijn er 61 minder dan het vorig schooljaar.

In onderstaande grafiek is het aantal mdo's te zien naar werkgebied over de periode 2016 - 2020. In zes gebieden zien we een daling van het aantal mdo's. Deze is het sterkst in Alkmaar-Noord en Langedijk. In Alkmaar-Noord is veel geld besteed aan professionalisering op de scholen (inzet groepsarrangementen en innovatieprojecten), waardoor de scholen mogelijk minder hulp nodig hebben gehad van de onderwijsconsulent. Ook zou de afname te verklaren kunnen zijn doordat het aantal kortdurende arrangementen voor een individuele leerling is omgezet naar langer lopende arrangementen, waardoor er minder vaak een evaluatie (mdo) hoeft te worden gevoerd. Tevens zou telefonische consultatie van de consulent in plaats van fysieke aanwezigheid ook een verklaring kunnen zijn voor de afname. De stijging in Heiloo en Alkmaar-Zuid is te verklaren door een toename in hulpvragen van de scholen. We blijven deze ontwikkeling monitoren.

Leerlingparticipatie in MDO

We hechten veel waarde aan het ‘hoorrecht’ van leerlingen; hun inbreng is van wezenlijk belang voor het bepalen van het juiste aanbod. Dit aspect maakt vast onderdeel uit van de structuur van het TOP dossier. Hierdoor nemen de consulenten dit aspect actief mee in hun gesprekken met de school, en tijdens mdo's. In schooljaar 2018-2019zijn we gestart met het registreren van het aantal aanwezige leerlingen in de mdo's. In dit verslagjaar hebben 67 leerlingen deelgenomen aan het mdo. De aantallen per werkgebied zijn hieronder terug te vinden.