• mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 526

De toestroom van nieuwkomers blijft onvoorspelbaar. Het is een uitdaging om hierop tijdig te anticiperen. De netwerkgroep nieuwkomers heeft een dekkend onderwijsaanbod voor nieuwkomers in de regio als hoofddoelstelling. Hiervoor is vier à vijf keer per jaar overleg tussen gemeenten, taalvoorzieningen, schoolbesturen, jeugdhulp, Vluchtelingenwerk en het samenwerkingsverband. Ondanks de coronabeperkingen zijn de meeste overleggen doorgegaan. He...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 483

Samen met de gemeenten doen we er alles aan om thuiszitters te voorkomen. Mocht er toch sprake zijn van een (dreigende) thuiszitter, dan zetten we maatwerktrajecten in. We zetten in op leerrecht en het voorkomen van macht & drang trajecten. Macht & drang is o.i. niet de pedagogische voedingsbodem die voor deze kinderen essentieel is. In goed overleg met de gemeenten en de netwerkgroep Thuiszitters wordt onderzocht welke (on)mogelijkheden er zi...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 512

Om de overgang van Primair Onderwijs (PO) naar Voortgezet Onderwijs (VO) zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt de doorgaande lijn in de schoolloopbaan van kinderen besproken in de netwerkgroep. Het borgen van de doorgaande lijn is van belang, omdat het het risico op uitval verkleint en tevens bijdraagt aan het direct inzetten van passende begeleiding bij een overgang (voorschool, PO en VO). Conferentie PO-VO Elk jaar organiseert de net...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 496

Ambulante begeleiding kan ingezet worden als een school een ondersteuningsvraag heeft. Wij werken samen met de ambulant begeleiders van Aloysius en Heliomare. Eerstgenoemde organisatie is deskundig op het gebied van gedrag en leren leren. Heliomare biedt ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. Tevens is er een ambulant begeleider nieuwkomers. In het afgelopen schooljaar zijn de am...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 497

Vrijwel ieder kind maakt in zijn of haar ontwikkeling weleens iets mee waardoor het even wat minder gaat. Dat kan ertoe leiden dat het kind niet tot leren komt. De school kijkt in dat geval samen met de leerling en zijn ouders wat er nodig is om weer verder te gaan. Dit doen we door middel van individuele arrangementen, groepsarrangementen en innovatieprojecten. Een arrangement is een periode waarin het kind extra ondersteuning krijgt binnen d...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 519

Als een kind onvoldoende baat heeft bij de geboden basis- en lichte ondersteuning, dan wordt op verzoek van school en/of ouders een multidisciplinair overleg (mdo) gevoerd. Tijdens een mdo wordt er gekeken naar de totale situatie van het kind en op basis van een gezamenlijke analyse een plan gemaakt. TOP dossier gebruiken we hierbij als hulpmiddel. Als gevolg van de coronamaatregelen zijn in het schooljaar 2019-2020 minder mdo's gevoerd dan in...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 491

Binnen het samenwerkingsverband zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis) scholen. Om meer uitwisseling van kennis en samenwerking te stimuleren tussen de werkgebieden, werken de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen samen in 3 clusters: Alkmaar Bergen-Heiloo Heerhugowaard-Langedijk Alkmaar-Noord Bergen Langedijk Alkmaar-Oost Heiloo Heerhugowaard-Zuid...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 503

Elk werkgebied heeft zijn eigen budget voor arrangementen. Een deel van dit budget is bedoeld voor innovatieprojecten. Middels deze projecten willen wij inspelen op gezamenlijke behoeften en belangrijke thema's die spelen binnen het werkgebied. De ambitie is gesteld om aan het eind van 2021 15% van het budget in te zetten voor innovatie. In het schooljaar 2019-2020 is in totaal € 46.779 euro uitgegeven aan innovatieprojecten. Dit bedrag geeft...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 555

Innovatie en ontwikkeling zijn nodig om een antwoord te blijven geven op alle toekomstige vragen en om een blijvend dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te realiseren. Het samenspel van professionals onderwijs en zorg en het samenspel tussen regulier, speciaal onderwijs en andere voorzieningen bepaalt of we op elke ondersteuningsvraag een passend antwoord hebben. De kern van passend onderwijs is dat we los van regels en protocollen z...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 521

TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van passend onderwijs en passende zorg. Alle scholen in het samenwerkingsverband maken gebruik van TOP dossier, wel zijn er verschillen tu...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 528

In het schooljaar 2019-2020 lag de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden en verder versterken van de basis- en lichte ondersteuning. We hebben een begin gemaakt met de beweging "Ik maak verschil voor ons" en de masterclasses die volgend schooljaar plaatsvinden, krijgen vorm. Versterken leerkrachtvaardigheden Consulenten zijn binnen de werkgebieden in gesprek met de scholen over het versterken van ...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • 510

In het schooljaar 2019-2020 volgden in totaal 20.922 leerlingen tussen de 4 en 13 jaar onderwijs in onze regio. Hiervan volgde 95.99 % (20.082 leerlingen) regulier onderwijs en 4.01 % (840 leerlingen) speciaal (basis)onderwijs (sbo): 421 leerlingen op het sbo en 419 leerlingen op het so. Aantal leerlingen basisonderwijs We zien dat het leerlingenaantal de afgelopen jaren gemiddeld jaarlijks met 0.5 % daalt ten opzichte van het jaar ervoor. Dez...

PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst

Jaarverslag 19|20 - Toekomst

Jaarverslag 19|20 - Toekomst

Zoek

Recent actief

PPO-NK - community beheer
secretariaat PPO-NK
Astrid Ottenheym MLE/ME

Over deze groep

Deze groep gaat over...

  • status: publiek
  • gestart op: mei 2020
  • 3 leden
  • 12 bijdragen