Alle leden mogen wijzigen
Om de overgang van Primair Onderwijs (PO) naar Voortgezet Onderwijs (VO) zo soepel mogelijk te laten verlopen, wordt de doorgaande lijn in de schoolloopbaan van kinderen besproken in de netwerkgroep. Het borgen van de doorgaande lijn is van belang, omdat het het risico op uitval verkleint en tevens bijdraagt aan het direct inzetten van passende begeleiding bij een overgang (voorschool, PO en VO).
Conferentie PO-VO
Elk jaar organiseert de netwerkgroep een conferentie om de PO en VO scholen te professionaliseren. Door de corona maatregelen is deze conferentie dit jaar verschoven naar begin van het nieuwe schooljaar
Netwerkgroep 10-14 jaar
De primaire opdracht voor de Netwerkgroep 10-14 is om de overgangsperiode tussen de leeftijd 10 en 14 jaar voor alle kinderen zo soepel mogelijk te laten verlopen, zeker voor kinderen in een kwetsbare positie. De overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs is daar uiteraard één van de belangrijke sleutelthema’s in. De opdracht van de netwerkgroep beperkt zich niet tot enkel de procedurele kant van deze overgang. Juist de pedagogische, didactische, sociaaleconomische en organisatie- en samenwerkingsvraagstukken rond de leeftijdsgroep 10 tot 14 jaar zijn bij uitstek het werkterrein van de Netwerkgroep.
De netwerkgroep houdt zicht op belangrijke initiatieven, ontwikkelingen, innovaties, kansen en bedreigingen die zich regionaal (en landelijk) voordoen binnen dit inhoudelijk kader. Op basis daarvan beschouwt zij, adviseert zij, innoveert zij en doet ze zo praktisch mogelijke voorstellen voor aanpak of verbetering.
De netwerkgroep is een overzichtsgroep: ze bewaakt samenhang en afstemming. Ze zet kleine groepjes aan het werk die eindverantwoordelijk zijn voor een eigen opdracht en die terugkoppelen in de Netwerkroep.
Focus schooljaar 2019-2020
De focus voor de netwerkgroep ligt in 2020 op het creëren van een inhoudelijk en procedureel ‘zwaluwstaartje’ tussen het primair en voortgezet onderwijs. Dat wil zeggen dat primair en voorgezet onderwijs door van elkaar te leren en samen te ontwikkelen inzicht krijgen in elkaars praktijken en mogelijkheden om die praktijken overlappend te laten zijn. Dat impliceert ook deels verantwoordelijkheid en eigenaarschap voelen op het werkterrein ‘van de ander’. Uiteindelijk moet dit leiden tot een vloeiende(r) overgang voor alle leerlingen van 10 tot 14 jaar. Binnen dat fluïde grensgebied bevindt zich een aantal concrete (procedurele en inhoudelijke) vraagstukken die opgepakt moeten worden.
Plannen 2020/2021
Op de agenda van schooljaar 2020/2021 zijn de volgende thema’s opgenomen: voorlichting & werving in het VO, (hoog)begaafdheid, Gelijke Kansen, werkgebied bijeenkomsten, referentieniveaus & DLE & PRO, lockdown en de werving.