Alle leden mogen wijzigen
Samen met de gemeenten doen we er alles aan om thuiszitters te voorkomen. Mocht er toch sprake zijn van een (dreigende) thuiszitter, dan zetten we maatwerktrajecten in. We zetten in op leerrecht en het voorkomen van macht & drang trajecten. Macht & drang is o.i. niet de pedagogische voedingsbodem die voor deze kinderen essentieel is. In goed overleg met de gemeenten en de netwerkgroep Thuiszitters wordt onderzocht welke (on)mogelijkheden er zijn binnen de landelijke wet & regelgeving.
Op basis van gegevens van scholen, verzamelen consulenten informatie over het aantal (dreigende) thuiszitters. De netwerkgroep thuiszitters bespreekt deze informatie en signaleert mogelijke trends. Het is van betekenis dat scholen en besturen het belang inzien van een goede thuiszittersregistratie. Immers, zo ontstaat meer eigenaarschap.
- Het afgelopen jaar stond in het teken van leren van onze ervaringen rondom thuiszitten en deze te vergelijken met wetenschappelijke inzichten. Preventie speelt hierin een belangrijke rol. Bij thuiszitten en bij daadwerkelijk thuiszitten is het cruciaal om te zorgen voor een reëel perspectief en plan binnen een maand om langdurig thuiszitten in de toekomst te voorkomen. Hierbij is het van essentieel belang dat ouders en school onderling een constructief en goed contact onderhouden en voorkomen dat zij tegenover elkaar komen te staan. Ook hierin speelt de meervoudige perspectief name van de school een belangrijke rol.
- Eind schooljaar 2019-2020 is er sprake van 4 thuiszitters en 37 leerlingen met een leertraject op maat.
- In juni 2020 is de definitieve versie van het verzuimprotocol vastgesteld en verzonden naar alle scholen en besturen van onze regio. Dit is gerealiseerd met de hele netwerkgroep en met name door de grote inzet van de leerplichtambtenaren.
Thuiszitters tijdens corona
Als gevolg van de coronamaatregelen dreigde de situatie dat meer kinderen thuis zouden zitten. Scholen en leerplichtambtenaren hebben hier extra aandacht aan besteed door in contact te blijven met de ouders. In juni 2020 werd geschat dat er minder dan 2% van de leerlingen nog niet naar school ging. Deels omdat een groep(je) ouders hun kinderen nog niet naar school lieten gaan vanuit angst. Er zijn ook kinderen die door fysieke redenen te kwetsbaar waren om naar school te gaan.