1. Ambulante begeleiding

  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast feb 2021
  • 434
  • Fred de Wildt
  • secretariaat PPO-NK
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Ambulante begeleiding kan ingezet worden als een school een ondersteuningsvraag heeft. Wij werken samen met de ambulant begeleiders van Aloysius en Heliomare. Eerstgenoemde organisatie is deskundig op het gebied van gedrag en leren leren. Heliomare biedt ondersteuning aan kinderen met een lichamelijke beperking en met ernstige leer- en ontwikkelproblemen. Tevens is er een ambulant begeleider nieuwkomers.

In het afgelopen schooljaar zijn de ambulante begeleiders ingezet bij de reguliere ondersteuningsvragen van de scholen. De school vraagt uren van een ambulante begeleider aan via TOP dossier. Ambulant begeleiders die ingezet zijn, nemen deel aan mdo's, voeren observaties uit en geven handelingsgericht advies. Tijdens de coronaperiode hebben zij de coronahulplijn opgezet waarbij zij de scholen bijstonden om in contact te blijven met kinderen en ouders.

Afhankelijk van het type hulpvraag zijn er drie type AB-ers inzetbaar:

  • Als het gaat over vragen rondom een lichamelijke beperking of ernstige leer- en ontwikkelingsproblemen kan een AB-er vanuit Heliomare meedenken.

  • Op het gebied van gedrag en leren leren kunnen AB-ers van Aloysius uitkomst bieden.

  • Ook is er een AB-er nieuwkomers die meedenkt op scholen over vragen gerelateerd aan nieuwkomers.

Jaarlijks wordt de inzet van de ambulante begeleiding geëvalueerd en wordt aan de hand van deze evaluatie vastgelegd hoeveel ambulante begeleiding in het komende schooljaar beschikbaar gesteld wordt.

In bovenstaande tabel is het percentage leerlingen afgezet tegen percentage inzet van de AB-er.

Ambulante begeleiding tijdens corona

Als reactie op de coronamaatregelen is een hulplijn voor ouders en scholen opgezet door de ambulant begeleiders van Aloysius en SWV. Er zijn diverse digitale bijeenkomsten georganiseerd om gezamenlijk de vragen en het werk te bespreken in de nieuwe situatie voor het werk van AB en de scholen. Er is regelmatig contact geweest met de scholen en er zijn oplossingen gevonden om zoveel mogelijk de begeleiding van de leerlingen en de leerkrachten door te laten gaan.