1. Professionalisering

  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast nov 2020
  • 465
  • Fred de Wildt
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

In het schooljaar 2019-2020 lag de focus van professionalisering vooral op het versterken van leerkrachtvaardigheden en verder versterken van de basis- en lichte ondersteuning. We hebben een begin gemaakt met de beweging "Ik maak verschil voor ons" en de masterclasses die volgend schooljaar plaatsvinden, krijgen vorm.

Versterken leerkrachtvaardigheden

Consulenten zijn binnen de werkgebieden in gesprek met de scholen over het versterken van de leerkrachtvaardigheden en de transitie van de kennis en kunde uit de individuele begeleiding naar de leerkracht in de groep. Daarbij is het doel dat de arrangementen kortdurend worden ingezet, zodat zowel de leerling als de leerkracht op hun eigen kracht mogen vertrouwen en de regie houden over het traject.

Verwachtingen van basis- en lichte ondersteuning en extra ondersteuning

Consulenten en scholen bespreken doorlopend de wederzijdse verwachten van de basis- en lichte ondersteuning en extra ondersteuning op de school. We zien dat deze verwachtingen niet altijd overeenkomen en ook per werkgebied vinden we hierin verschillen. In het ene werkgebied zijn de grenzen tussen basis- en lichte ondersteuning en extra ondersteuning heel duidelijk voor zowel de consulent als de scholen en weten scholen precies waar ze wel en geen arrangement voor kunnen indienen. In andere werkgebieden blijft dit nog onderwerp van gesprek.

In kaart brengen van behoeften van de leerkracht, groep en school

In het TOP dossier van een leerling is ruimte om de behoeften van de leerling, leerkracht, groep, school en sociale context op te nemen. We zien dat vooral de behoeften van de leerling goed in kaart gebracht worden en zetten nu in op het beter in kaart brengen van de andere gerelateerde factoren. Bij dit NRO onderzoek wordt een training aangeboden. Met deze training leren leerkrachten om niet voornamelijk te kijken vanuit hun eigen perspectief, maar ook vanuit het perspectief van het kind zelf en de sociale context: perspectiefwisseling. Kijk hier voor meer informatie over het onderzoek en trainingsaanbod.

Na goedkeuring van het eerste onderzoeksvoorstel door NRO hebben we in de eerste helft van het schooljaar het definitieve onderzoeksvoorstel geformuleerd en verdedigd voor de NRO-commissie. In februari is dit voorstel door NRO goedgekeurd. De tweede helft van het schooljaar zijn diverse klankbordbijeenkomsten georganiseerd en vervolgens meetinstrumenten en trainingen voor leerkrachten, schoolleiders, IB-ers, consulenten en schoolbestuurders ontwikkeld. In het begin van het nieuwe schooljaar 2020-2021 zal de training "Wegwijs in het gedrag van kinderen" plaats vinden.

Masterclasses en deskundigheidsbevordering

Afgelopen schooljaar is gesproken over het ontwikkelen van Masterclasses, met als doel om een kwaliteitsslag te maken met betrekking tot het professionaliseren van de samenwerking op schoolniveau tussen intern begeleiders en consulenten en deskundigheidsbevordering van de IB-ers en consulenten door scholing, ontmoeting en kennisuitwisseling.

Vervolg:

  • In het nieuwe schooljaar zal geïnventariseerd worden aan welke onderwerpen behoefte is.

  • Voor de uitvoering van de Masterclasses zal per thema worden bekeken wie de geschikte professional hiervoor is.

  • Na de Masterclass zullen mensen uit het werkgebied gezamenlijk over het thema spreken, bijvoorbeeld tijdens het IB-overleg. De vraag die gesteld kan worden is: “Hoe gaan we deze inzichten uitzetten in ons werkgebied”.

Professionalisering binnen werkgebieden

Er worden continu meerdere innovatieprojecten/-plannen ingezet om de ondersteuningscapaciteit van scholen, het werkgebied en de regio te vergroten. Hierbij streven we naar een thuisnabij dekkend netwerk. Op het niveau van het werkgebied zien we dat steeds duidelijker wordt waar de gezamenlijke behoeften van de scholen liggen. Op basis van deze behoeften worden vervolgens groeps- en innovatieprojecten ingezet. Kijk hier voor meer informatie over de lopende innovatieprojecten.

Professionalisering in de regio

Ook regionaal werken we aan professionalisering. Op 11 november 2019 hebben we afgetrapt met de beweging "Ik maak verschil voor ons" tijdens de gelijknamige conferentie. Op de conferentie, maar ook in de hele beweging staat de eigen verantwoordelijkheid van eenieder centraal en hoe deze verantwoordelijkheid ingezet kan worden voor het bieden van perspectief voor ieder kind. Tijdens de conferentie hebben alle aanwezigen in social labs nagedacht over verschillende onderwerpen en de vraag beantwoord waarin zij het verschil kunnen maken. We geven vervolg aan de conferentie in de netwerkgroepen.

Professionalisering consulenten

Consulenten professionaliseren zich voortdurend. Om deze professionalisering nog extra te ondersteunen, zetten we teamtrainingen in. Tijdens de trainingen "Systemisch werken" hebben we de rollen binnen het samenwerkingsverband op een systemische manier bekeken en is er vanuit de toekomst naar die rol gekeken. Aan de hand hiervan zijn hernieuwde afspraken gemaakt over onze gezamenlijke manier van werken. We hebben bijvoorbeeld van elkaar geleerd hoe we vanuit de toekomst prioriteiten stellen in onze werkzaamheden en hoe we elkaar scherp houden tijdens teamvergaderingen. In de verdere loop van het schooljaar zullen we hier nog meer op inzetten.

Met de komst van nieuwe consulenten ontstond de behoefte aan inwerkprocedures. Hiervoor is collegiale coaching ingezet: de nieuwe consulenten werden wegwijs gemaakt in de organisatie en de routes door een geroutineerde consulent. Daarnaast zijn de nieuwe consulenten getraind in het gebruik van TOPdossier en het handelingsgericht arrangeren.