1. Dekkend netwerk

  • mei 2020
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast dec 2020
  • 548
  • Astrid Ottenheym MLE/ME
PPO-NK - community beheer
Jaarverslag 19|20 - Toekomst
  • Alle leden mogen wijzigen

Innovatie en ontwikkeling zijn nodig om een antwoord te blijven geven op alle toekomstige vragen en om een blijvend dekkend netwerk in onderwijs en ondersteuning te realiseren. Het samenspel van professionals onderwijs en zorg en het samenspel tussen regulier, speciaal onderwijs en andere voorzieningen bepaalt of we op elke ondersteuningsvraag een passend antwoord hebben. De kern van passend onderwijs is dat we los van regels en protocollen zoeken naar de beste oplossingen voor leerlingen. We streven ernaar om innovatie op basis van specifieke onderwijsbehoeften te stimuleren, passend bij het werkgebied.

Binnen het samenwerkingsverband zijn de scholen geografisch verdeeld over 8 werkgebieden. Een negende werkgebied is het werkgebied van de speciale (basis) scholen. Om meer uitwisseling van kennis en samenwerking te stimuleren tussen de werkgebieden werken de werkgebieden die onder dezelfde gemeente(n) vallen samen in 3 clusters.

Tijdelijke observatie- en interventieplaatsen
In sommige situaties is het niet direct duidelijk welke ondersteuning het beste is voor een kind of is een situatie vastgelopen en is er geen directe oplossing voor handen. In deze gevallen is het wenselijk dat er een tijdelijke observatie- en interventieplaatsing in het speciaal (basis) onderwijs (S(B)O) mogelijk is, zodat zorgvuldig kan worden bepaald wat de beste vervolgstap is voor het kind.

In het schooljaar 2019-2020 hebben 16 leerlingen gebruik gemaakt van een observatie- en interventieplaats (OIP). 14 hiervan deden dit op een sbo-school, de andere 2 op een so school. Wanneer we hierop inzoomen ontstaat het volgende beeld:

We zien dat vooral SBO de Vlindertuin de meeste observatie- en interventieplaatsen heeft gerealiseerd.

Jaarlijks wordt samen met de S(B)O scholen geëvalueerd of het aanbod van elke school aansluit bij de behoeften van de kinderen en worden indien nodig afspraken gemaakt over de verdeling van de middelen.

Toelaatbaarheidsverklaringen

Als aan de onderwijsbehoeften en ontwikkeldoelen van een kind het best tegemoet wordt gekomen in het speciaal (basis) onderwijs of op een speciale voorziening, dan wordt de route van toewijzing gevolgd. Tijdens deze route stelt het multidisciplinair overleg (mdo) de noodzaak van toewijzing vast in het TOP dossier van het kind. De toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband bekijkt of het kind toelaatbaar is door de kwaliteit en onderbouwing van het ontwikkelingsperspectiefplan in TOP dossier te beoordelen. De school waar de leerling is aangemeld of ingeschreven, vraagt hiervoor een toelaatbaarheidsverklaring (tlv) aan bij de toewijzingscommissie. De duur van de tlv wordt bepaald op basis van het perspectief en de ontwikkeldoelen waarbij uitgangspunt is dat de tlv tijdelijk is.

De afgelopen jaren zien we een toenemende trend in het aantal afgegeven toelaatbaarheidsverklaringen.

In het schooljaar 2019-2020 zijn er in totaal 398 tlv's aangevraagd. Dit zijn er 30 meer dan in de jaren hiervoor.

Ruim 85% van de afgegeven tlv's een categorie sbo of so laag (zie onderstaande afbeelding). Deze worden met name aangevraagd door onze eigen basisscholen. In onderstaande grafiek zien we ook dat het aantal aanvragen voor tlv's op categorie SO midden en SO hoog in de loop der jaren toeneemt.

De meeste aanvragen voor nieuwe tlv’s kwamen van het basisonderwijs (48%), daarna volgde het speciaal onderwijs (20.85%) en de minste aanvragen waren afkomstig van het speciaal basisonderwijs (19.79%). Vanuit de voorschool wordt 10,95% een tlv aangevraagd.

Speciale voorzieningen met samenwerking tussen onderwijs en zorg

Om een dekkend netwerk te bieden, zijn er binnen onze regio verschillende speciale voorzieningen opgezet, waarin onderwijs en zorg samenwerken. Deze speciale voorzieningen zijn vaak als pilot gestart vanuit de innovatie middelen. Bij succes kunnen ze uitgroeien tot volwaardige programma's en in de reguliere bekostiging van de scholen worden ondergebracht.

Met deze speciale voorzieningen willen we zoveel mogelijk leerlingen thuisnabij onderwijs bieden en zoveel mogelijk op de reguliere school in de eigen wijk of plaats. Daarom hebben veel van deze speciale voorzieningen als doel dat ze van tijdelijke aard zijn. We doen wat nodig is, zolang dat nodig is.

Hieronder een overzicht van de speciale voorzieningen per doelgroep:

Hoogbegaafdheid

In maart 2019 heeft het samenwerkingsverband subsidie ontvangen van het ministerie van OCW voor het projectplan ‘Perspectief voor ieder kind’. In de netwerkgroep HB zijn experts, mensen uit het veld en bestuurders betrokken, waardoor het een breed gedragen inhoudelijk plan is ontstaan. In de jaren 2019 – 2022 wordt er daarmee een inhoudelijke en procesmatige impuls gegeven aan ons passend aanbod voor (hoog)begaafde leerlingen.

In 2017 is vanuit netwerkgroep hoogbegaafdheid gestart met de Trimaran: een plek waar hoogbegaafde leerlingen die zijn vastgelopen in het reguliere onderwijs naartoe kunnen. Naast uitdagend onderwijs ontvangen de leerlingen hier de intensieve zorg die ze op dat moment nodig hebben. De ambitie voor de Trimaran is dat deze speciale voorziening over 5 jaar overbodig blijkt en niet meer nodig is.
Op dit moment volgen 17 kinderen een aanbod van HB-onderwijs en zorg op de Trimaran.

Autisme

De Boog is een samenwerking tussen Heliomare Onderwijs en Esdégé Reigersdaal. Dit is in maart 2018 gestart vanuit een initiatief van ouders voor kinderen met autisme.
Er maken momenteel 6 leerlingen gebruik van het aanbod van de Boog op dit moment.

Buitengewoon Leren

In samenwerking met Ronduit Onderwijs en Stichting Landzijde worden kinderen sinds maart 2018 geplaatst op een zorgboerderij waar een vaste leerkracht digitaal onderwijs verzorgt. Hier verblijven de leerlingen gemiddeld een half jaar tot een jaar. Op dit moment zitten er 9 kinderen bij Buitengewoon Leren.

Samen naar school-klassen

Binnen het samenwerkingsverband bestaan verschillende initiatieven waar onderwijs en/of zorg gecombineerd worden:

  • Samen naar Schoolklas Bergen - combinatie onderwijs en zorg - biedt kinderen met een meervoudige beperking alle kansen t.a.v. de mogelijkheden van de leerlingen en niet van hun beperkingen. Zoveel mogelijk volgens het ritme van de Vrije School. De officiële opening staat gepland na de zomervakantie. Momenteel staan 5 leerlingen ingeschreven voor de Samen naar school-klas.

  • KanZ-klas - combinatie onderwijs en zorg - is een klas bedoeld voor ernstig meervoudig beperkte kinderen en is in het eerste trimester van schooljaar 2017-2018 gestart. In deze klas volgen leerlingen met een ernstig meervoudige beperking onderwijs binnen een reguliere school. Momenteel volgen 7 leerlingen (1 leerling is ingeschreven maar bezoekt andere plek) onderwijs in de KanZ-klas. Deze voorziening wordt per 1-8-2020 verplaatst naar IKC Oudkarspel.

  • Klas op wielen Alkmaar - biedt alleen zorg - De kinderen in deze klas hebben nu nog een vrijstelling voor onderwijs. We onderzoeken hoe deze leerlingen ook ingeschreven kunnen staan op de reguliere school.