Alle leden mogen wijzigen
TOP dossier staat voor Totaal Ontwikkel Plan. We gebruiken het als instrument bij het bepalen van wat een kind nodig heeft. Dit doen we samen met alle betrokkenen: leerling, ouders, leerkracht en eventueel intern begeleider, jeugd- en gezinscoach of andere partners. Het is een hulpmiddel voor het realiseren van passend onderwijs en passende zorg.
Alle scholen in het samenwerkingsverband maken gebruik van TOP dossier, wel zijn er verschillen tussen scholen hoe ze invulling geven aan het werken met TOP dossier.
Dit schooljaar hebben we kritisch gekeken naar de inhoudelijke kwaliteit van TOP dossier en hoe dit versterkt kan worden. De update van begin 2019-2020 van de samenwerkingsverbandomgeving wordt als positief ervaren en heeft ervoor gezorgd dat we hernieuwde keuzes maken in registratie, monitoring en analyses.
TOP dossier 2.0
TOP dossier bestaat uit twee verschillende omgevingen: de schoolomgeving die iedere school binnen ons samenwerkingsverband gebruikt en de samenwerkingsverbandomgeving die voornamelijk door de consulenten, de leden van de toewijzingscommissie, maar ook door andere medewerkers van het samenwerkingsverband worden gebruikt. Deze laatste omgeving (voor swv) is aan het begin van dit schooljaar geüpdatet.
Met deze nieuwe omgeving kunnen consulenten veel eenvoudiger en sneller meelezen in de gedeelde TOP dossiers en ook de ingediende arrangementen doorzetten. Dit laatste was voorheen een grote administratieve klus die nu verkleind is.
De route van toewijzing verloopt nu ook via TOP dossier. De toewijzingscommissie kan hierdoor sneller en eenvoudiger het proces van toewijzing doorlopen en ook is het proces eenduidiger geworden.
De update wordt door zowel de consulenten als de toewijzingscommissie als prettig ervaren.
Tevens bevat de nieuwe variant van de swv-omgeving een monitor, waarmee we analyses kunnen maken van ingediende arrangementen en toegekende toelaatbaarheidsverklaringen. De overstap van onze eigen administratie van arrangementen en toelaatbaarheidsverklaringen naar deze geautomatiseerde versie was een grote verandering. We hebben alle keuzes betreffende registratie, monitoring en analyses opnieuw inhoudelijk overwogen. Dit zal zichtbaar zijn en uitgelegd worden in verschillende onderdelen van deze trimesterrapportage.
Doorontwikkeling kwaliteit TOP dossier
Dit schooljaar is een analyse gemaakt van de top dossiers en gekeken waar deze inhoudelijk verbeterd kunnen worden. I.v.m. de verdere stijging van het aantal verwijzingen naar het SBO/SO is een verdere kwaliteitsslag van het TOP dossier gewenst. Ten aanzien van de wijze van analyseren en begrijpen zijn verbeteringen gewenst.
Deze verbetering een betreft meervoudige perspectiefname, een heldere en scherpe analyse, toeschrijven en oplossing vanuit de logica van een brede analyse (waarneming), concreet en specifiek plan.
In het schooljaar 2020-2021 zal dit verder opgepakt worden binnen het NRO-onderzoek en de daarbij horende trainingen en masterclasses voor schoolbesturen, IB-consulenten, consulenten en toewijzingscommissie. Het is onze verwachting dat het NRO-onderzoek bij zal dragen aan verhoging van de kwaliteit van het TOP dossier.
Ook in dit schooljaar was een speerpunt om de stem van het kind in TOP dossier te laten horen. Dit doen we door het belang van het kindgespreksformulier te bespreken met elkaar en ook door leerlingen steeds meer in een MDO te laten aansluiten. Hoe vaak dat de afgelopen periode gedaan is, lees je onder de kop 'Multidisciplinaire overleggen'. Het perspectief van de leerling is essentieel voor het realiseren van de juiste ondersteuning.