3. Samen leren leven
Elk kind heeft recht op onderwijs, een plek waar het zich kan ontwikkelen. Om dat voor elkaar te krijg...
Alle leden mogen wijzigen
In 2020 is de NWG Samen Leren Leven van start gegaan. Met elkaar willen we van gedachten wisselen hoe wij Inclusief Onderwijs kunnen vormgeven in het hedendaagse onderwijs. De netwerkgroep is doorontwikkeld vanuit de PPO-NK conferentie 'Ik maak verschil voor ons' uit 2019. Hier kun je deze conferentie terugkijken.
Inmiddels hebben we onze missie en visie uitgewerkt. Hierin dragen wij uit dat wij vinden dat elk kind moet kunnen opgroeien in zijn natuurlijke omgeving. Bij voorkeur in hun wijk. In deze nabije omgeving kunnen kinderen zich veilig ontwikkelen en leren. Zij voelen zich daar gezien en gehoord, waardoor zij zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen ongeacht hun achtergrond, aanleg of hun beperking. Dit vraagt een inclusieve werkcultuur waarvan kind en professionals profiteren.
In de netwerkgroep denken wij na over wat er nodig is om inclusief onderwijs in ons samenwerkingsverband te realiseren. Samen willen we in kaart brengen welke behoeften er kunnen zijn voor de kinderen, ouders, leerkrachten en de school en wat dit dan betekent voor de faciliteiten.
Daarnaast willen we scholen inspireren en ondersteunen bij het omarmen van de inclusieve beweging en steunen we de onderlinge interactie en intervisie.
In onze bijeenkomsten zijn de volgende onderwerpen aan de orde gekomen:
Dat de beweging leeft is goed merkbaar, want de netwerkgroep groeit enorm. In het schooljaar 2020-2021 is het aantal leden verdubbeld. Daardoor kunnen we wel concluderen dat de beweging leeft en volop onder de aandacht is.
De grote diversiteit van leden (bestuurders, gemeenten, leerkrachten BAO/S(B)O, IB-ers, consulenten, experts, J&G-coaches etc.) maakt dat we brede discussies voeren en dat de gesprekken praktische en beleidsmatige opbrengsten hebben.
Om deze opbrengsten niet verloren te laten gaan, maar dat we ook recht willen doen aan de dialogen, intervisies en praktische uitwerkingen hebben we besloten om de netwerkgroep voortaan op te splitsen in een binnenkring en een buitenkring.
De buitenkring zal voortaan op basis van thema's ideeën en oplossingen met elkaar uitwisselen. Deze zullen dan de input vormen voor de binnenkring, zodat zij kunnen gaan nadenken hoe welke ondersteuning, acties en plannen van aanpak nodig zijn.
Daarnaast gaan we in de komende periode gaan verder onderzoeken welke scholen we bij elkaar kunnen brengen om met elkaar een plan te maken hoe zij tot een inclusievere woonwijk/-wijken kunnen komen.
Elke dinsdagochtend ontmoeten de consulenten elkaar. Enerzijds om informatie uit te wisselen die relevant is voor de uitvoering van het primair proces. Het gaat het delen van vorderingen van projecten en dat wat besproken is in netwerkgroepen, het vragen om ondersteuning bij casuïstiek, het delen en bespreken van gegevens ter monitoring van de voortgang in het werk.
Anderzijds bieden deze ochtenden de kans om te vertragen en met elkaar thema’s te verdiepen. Vanuit de gedachte: ik maak verschil voor ons en we werken vanuit meervoudig perspectief. Het gaat dan om vragen als: welke ontwikkelingen nemen we waar in het netwerk? Wat kunnen we bedenken om deze ontwikkeling te versnellen? Waar lopen we tegenaan als team, als consulenten? Waar lukt het om onze ambities te realiseren en waar is dit nog wel eens moeilijk?
Omdat dit tweede doel van het consulentenoverleg wel eens ondergesneeuwd raakte in de drukte van alledag, was tot april 2021 een denktank actief. In deze denktank zat een aantal consulenten die graag meedachten over ontwikkelingen in ons netwerk. Omdat andere consulenten aangaven mee te willen denken en het waardevol te vinden om regelmatig te vertragen en te verdiepen, is ervoor gekozen de denktank op te heffen en met een andere organisatie van het consulentenoverleg te werken: