Impressie 3e Passend Onderwijs Café - 11 januari 2021

  • jan 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 521
PPO-NK - community beheer
Ondersteuningsplan

Impressie 3e Passend Onderwijs Café.

Op 11 januari is een diverse groep van docenten, ib-ers bestuurders, leerplichtambtenaren en ouders ingelogd voor het 3e online passend onderwijs cafe met als thema: Samenwerken

Gastheer Robbin Haaijer doet een korte incheck bij de deelnemers om vervolgens over te gaan naar een korte overzicht van opbrengsten uit de gesprekken over het toekomstig Ondersteuningsplan tot nu toe.

Eerste opbrengsten:

- Het samenwerkingsverband is goed op weg dit wordt ook door OCW gezien die het PPO-NK als een van de 2 actieve samenwerkingsverbanden noemt in haar stukken en dat is best iets om samen trots op te zijn

- Perspectief voor ieder kind is een gemeenschappelijke opgave van zowel Onderwijs, Jeugd en Zorg – we hebben elkaar nodig om dit te realiseren.

- Alle partijen geven aan dat zij achter de ingeslagen weg staan en geven aan dat we deze richting moeten vast houden en daarop voortbouwen.

- Samenwerken als netwerk – het begint met elkaar ontmoeten, naar elkaar te luisteren en van elkaar te leren en elkaars perspectief gebruiken om het swv beter te maken.

Twee ouders worden gevraagd naar hun ervaringen met het swv.

- Een van de ouders geeft aan het fijn te vinden dat het swv ook de stem van ouders actief vraagt om mee te denken over haar toekomstige beleid. Niet top-down over het kind praten maar met het kind en de ouders zoeken naar wat mogelijk is. De ouder zien als ervaringsdeskundige en medestander in het proces. Ook is er begrip wanneer het aanbod van arrangementen veranderd bij een terugloop van het aantal leerlingen. Dan is het fijn om samen te kijken wat wel mogelijk is en hoe door clustering een voorziening nabij en betaalbaar kan worden gehouden en gekeken wordt naar mogelijkheden om aan te sluiten bij het reguliere onderwijs in het dorp of de stad. Het gaat om de juiste balans te vinden tussen wensen en mogelijkheden.

Robbin introduceert Gerard Steenhof, consulent van het werkgebied Alkmaar-Zuid.

- Gerard werkt al vanaf de start van het swv in het onderwijs eerst als ambulant begeleide maar de laatste jaren als consulent van het werkgebied Alkmaar Zuid. In het laatste maandbericht stond een stukje over zijn werkzaamheden en waarom hij iedere dag weer gemotiveerd is om aan de slag te gaan. Om een zorg arrangement te kunnen laten slagen werken alle partijen samen, is er ruimte voor elkaar en de ander en wordt geprobeerd een goede balans te vinden tussen wat gewenst is en wat realiseerbaar is. Samen vormen we een lerende netwerkorganisatie. De inbreng van ouders en kinderen zijn hierin net zo belangrijk als die van de ‘professionals’. Daarom is het zo belangrijk dat we ook het ‘hoorrecht’ van kinderen een prominente plek geven in onze MDO’s. Met elkaar weet je een stukje meer dan alleen als professional. De invalshoek van ouders en kinderen is belangrijk bij het oplossen van de puzzel. Deze uitwisseling van ideeën en samenwerking vormt de kern van ons professionaliseringsmodel. Het is niet de expert die vertelt van moet gebeuren maar samen zoeken we naar een passende aanpak. Niet alleen ouders en kinderen zijn hierbij gebaat maar deze werkwijze zorgt er ook voor dat scholen steeds vaardiger worden om in de toekomst zelf haar basis en lichte ondersteuning te regelen.

Brake-out sessie

De deelnemers gaan in groepjes uit een en discussiëren over de vragen:

- Welke associatie heeft de groep over het thema samenwerken ?

- Wat zijn situaties dat het al lukt, en wat maakt dat het daar lukt ?

Opbrengst 1e Brake-out sessie

De opbrengst wordt kort met de deelnemers besproken

Aan de hand van een casus Gerard en Robin in gesprek over voorbeelden uit zijn werkgebied die het belang van goede samenwerking benadrukken.

- Casus: Er dreigde een kind thuis te komen zitten omdat zijn ouders waren verhuisd. Samen met de school en de ouders gekeken hoe het kind het beste kon worden opgevangen. Iedereen wilde wel maar dat leidde niet tot een kant en klare oplossing. Waarbij het ook voor de SO school best spannend was of het op hun school zou lukken. Door samen ervoor te zorgen de overgang goed ging o.a. door (tijdelijk) extra begeleiding in te zetten bekostigd vanuit de gemeente en het swv – konden we het goed nee zetten waardoor het kind weer vertrouwen kreeg en goed op zijn plek terecht kwam. Voorwaarden hiervoor is wel dat iedereen open moet staan – niet afwachten tot het fout gaat maar ook preventief durven inzetten en daarna pas af te bouwen als het goed loopt. Dat blijkt effectiever dan iedere keer een beetje ondersteuning toe te voegen. We moeten niet te voorzichtig zijn met wat we willen bereiken. Hierbij is het ook belangrijk om het kind te betrekken bij de gewenste oplossing.

Welke vaardigheden zijn hierbij belangrijk ?

  • Luistenen naar elkaars verhaal en oog hebben voor eerdere ervaringen.
  • Hoe kunnen we daarop voortborduren en het beter doen.
  • Niet alleen de ouders en professionals spelen hierbij een belangrijke rol maar ook de schoolbesturen en dat scholen in een werkgebied met elkaar samenwerken
  • solidair zijn met elkaar en elkaar willen helpen en waar nodig bereid zijn om het stokje over te nemen.
  • Maar ook gezamenlijke uitgangspunten onderschrijven en de bereidheid om de beschikbare budgetten gezamenlijk te besteden.

Aan de groep: Wat helpt om beter samen te werken ?

  • Het begint met elkaar te kennen en te ontmoeten.
  • TIjd en aandacht besteden aan het opbouwen van een gezamenlijke relatie.
  • Vertrouwen hebben in elkaars kennis en kunde.
  • Door corona moeten we oppassen dat we elkaar niet weer kwijtraken in alle hectiek.
  • Korte lijnen houden en belang van ouders voorop te stellen in de samenwerking.
  • Stabiliteit en niet te veel verloop van mensen in coördinatie-, zorgfuncties en jeugdzorg
  • Kijken hoe we het slimmer kunnen doen met een budget dat onder druk staat. Hierbij ook lef tonen en buiten de gebaande paden durven te gaan.

2e break-out sessie

De deelnemers gaan in groepjes uit een en discussiëren over de vragen:

- Wat helt jou om in de context van PPO-NK succesvol(er) samen te werken ?

- Welke vaardigheden moeten we dan voortaan inzetten ? En hoe kunnen we er samen voor zorgen dat we ons ‘vermogen tot samenwerken’ vergroten?

- Wat is jou eerste stap om hieraan bij te dragen?

Opbrengst 2e Brake-out sessie

Afsluiting

Alle aanwezigen worden bedankt voor hun open inbreng en antwoorden. Hierbij gaat speciale dank uit naar Gerard Steenhof en de aanwezige ouders.

Het laatste Passend Onderwijs Café wordt op 15 maart gehouden.

Trefwoorden