Opbrengst Club Dynamiek - 2 februari 2021

  • feb 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • 426
Ondersteuningsplan
  • Alle leden mogen wijzigen

Ondersteuningsplan: Waar staan we nu en wat is er nog nodig?

2 februari was er een bijeenkomst van de netwerkgroep Club Dynamiek. Deze groep bestaat uit mensen uit het werkveld die bezig zijn met het uitvoeren van passend onderwijs, beleidsmakers en medewerkers van het Samenwerkingsverband. Onderwerp van bespreking: het nieuwe ondersteuningsplan.

Het proces

Er hebben nu allerlei ontmoetingen plaatsgevonden over het ondersteuningsplan. De meeste waren gericht op brede ontmoeting van betrokkenen. Daarvoor organiseerden we diverse passend onderwijscafés. Ook de netwerkgroep zijn of worden bezocht, waar mensen vanuit diverse perspectieven met elkaar werken. Tenslotte hebben we nog aparte gesprekken gevoerd met onderwijswethouders, bestuurders van scholen, ouders en kinderen. Daarnaast doen we nog onderzoek naar succesfactoren van ons samenwerkingsverband in vergelijking met aanpakken elders

De inhoud

Tot nog toe blijkt dat we vinden dat we reden hebben om trots te zijn. We zijn goed op weg! Er is waardering voor de grote wil om steeds weer het perspectief voor ieder kind centraal te stellen. De ambitie om inclusief onderwijs te bieden is onverminderd groot. Bij inclusief onderwijs leren en leven kinderen samen in hun eigen buurt, stadsdeel of dorp. Het moge duidelijk zijn dat daarvoor nog veel moet gebeuren en nog hobbels genomen moeten worden.

De effectiviteit van ons werk wordt voor een belangrijk deel beïnvloed wordt door de kwaliteit van de interactie in onze samenwerking. Steeds weer blijkt het belang van goed luisteren naar elkaar en de noodzaak om verschillende perspectieven met elkaar te verbinden.

Dit is de inhoud op hoofdlijnen, die geen geen recht kan doen aan de vele inbreng. Er is ook al nagedacht over het hoe.

De club Dynamiek

Met de Club Dynamiek hebben we een stap verder gemaakt. Wat nu als we ons voornemen formuleren in de vorm van een manifest. Daarin staat wat we willen en wat dat betekent voor iedere rol: leerling, ouder, leerkracht, IB-er, schooldirecteur, zorgprofessional, bestuurder en consulent van het samenwerkingsverband. Daarmee maken we scherp wat dat van iedereen vraagt en hoe ‘theorie’ zich verhoudt tot ‘praktijk’. Deze vorm werd gewaardeerd én het is nodig om de vinger op de zere plekken te leggen.

  • Waar gaat het nog minder goed dan gewenst en wat is daar nodig?
  • Hoe kunnen we elkaar beter gebruiken?
  • Hoe kunnen we nog transparanter zijn en kritisch op procedures?
  • En misschien is het goed om inclusief en inclusiever verder te operationaliseren.

Het zijn enkele van de uitkomsten die ons stap voor stap dichter brengen bij waar we de komende jaren extra werk van gaan maken. En het ondersteuningsplan gaat ons daarbij helpen.