Symbiose onderwijs

  • okt 2016
  • secretariaat PPO-NK
  • 1
  • 2655
secretariaat PPO-NK
Onze Professionals

Alle leerlingen een plek: mogelijkheden voor maatwerk in het primair onderwijs


Leerlingen kunnen een deel van het onderwijsprogramma op een andere school volgen. Leerlingen op het speciaal onderwijs (so) die gedeeltelijk naar een (speciale) basisschool ((s)bo) (inclusief een tussenvoorziening als een orthopedagogisch-didactisch centrum (opdc)) gaan, maken daarbij gebruik van de symbioseregeling.

  1. Voor leerlingen op het (s)bo die ook les volgen op een andere school voor (s)bo of so, heet dit ‘meetellen onderwijstijd’
  2. De onderwijstijd op deze andere school wordt meegeteld met de onderwijstijd op de school waar de leerling staat ingeschreven. In beide gevallen moeten de twee scholen een schriftelijke overeenkomst sluiten, waarin afspraken worden gemaakt over het doel, het programma en de bekostiging.
  3. Ook wordt er voor de leerling een ontwikkelingsperspectief opgesteld.De Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) hanteert als richtlijn voor symbiose en meetellen onderwijstijd dat de verhouding tussen het onderwijs op de andere school waar de leerling lessen volgt en de ‘eigen’ school 60:40 is. Dat betekent dat de leerling op weekbasis maximaal 60 % van het onderwijsprogramma op de andere school mag volgen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat een leerling tijdelijk fulltime onderwijs op een andere school volgt dan waar de leerling is ingeschreven.Dit kan gedurende maximaal drie maanden.

De verschillende mogelijkheden kunnen onder andere worden benut voor de volgende situaties:

  • Observatie van de leerling. Hierbij gaat het om leerlingen van wiehet niet duidelijk is of ze nog op de juiste plek zitten of leerlingen die zijn vastgelopen. Gedurende maximaal drie maanden kan worden gekeken of een andere school passender is.
  • Tijdelijk of aaneengesloten elders expertise nodig. Er zijn leerlingen voor wie het nuttig is om langdurig een deel van het onderwijsprogramma op een andere school te volgen. Het gaat dan bijvoorbeeld om leerlingen die een auditieve of visuele beperking hebben en die voor het aanleren van bepaalde vaardigheden zijn aangewezen op de specialisatie van de instellingen voor cluster 1 of 2.
  • Opname in een instelling. Hierbij gaat het om leerlingen die worden opgenomen in een open instelling zoals een revalidatiecentrum,een instelling voor jeugdzorg(plus) of in een justitiële jeugdinrichting, waarbij de leerling onderwijs volgt op de school die is verbonden aan die instelling. Wanneer de opname in een instelling minder dan 3 maanden duurt, kan de leerling ingeschreven blijven op de school van herkomst.

Het uitgangspunt van passend onderwijs is dat alle leerlingen naar school gaan en een passend aanbod krijgen.De wetgeving biedt ruimte voor scholen en samenwerkingsverbanden om in overleg met ouders voor alle leerlingen een passend onderwijsaanbod te organiseren. Dit kan soms ook deels op een andere locatie danwaar de leerling is ingeschreven. In deze brochure worden de (nieuwe) mogelijkheden op een rij gezet.