1.2 Aantal leerlingen op het speciaal (basis) onderwijs
Als – ondanks alle inspanningen – regulier onderwijs niet lukt, gaan we met ouders en school op zoek n...
Alle leden mogen wijzigen
Ons streven is dat kinderen opgroeien in hun natuurlijke omgeving op een reguliere basisschool.
Er is landelijk sprake van een daling van leerlingaantallen in het regulier basisonderwijs. Dit zagen we ook in onze regio. Waar ons samenwerkingsverband in 2011-2012 nog 22.159 leerlingen in het basisonderwijs telde, zagen we het aantal leerlingen in 2021-2022 dalen naar 19.772 leerlingen.
Vanaf 2021-2022 zien we echter weer een stijging van het aantal leerlingen naar 20.549 in 2022-2023. Deze stijging lijkt het gevolg zijn van de instroom van nieuwkomers uit Syrië en Oekraïne daarnaast leidt ook de nieuwe registratie binnen DUO/ROD tot mogelijke aanpassingen.
De ontwikkeling van het leerlingaantal vanaf 2011 tot heden is in onderstaande grafiek weergegeven.
In bovenstaande grafiek is de trend van het leerling aantal binnen ons samenwerkingsverband weergegeven.
De basisscholen zijn geografisch verdeeld over acht werkgebieden. Deze verschillen in veel opzichten van elkaar, ook qua aantal leerlingen, aantal scholen en gemiddelde grootte van de scholen. In onderstaande grafiek zien we de trend van het aantal leerlingen per werkgebied van de laatste vier jaar. De aantallen in deze grafiek geven het aantal leerlingen per werkgebied van 2021-2022 aan.
Het aantal scholen binnen een werkgebied verschilt van 8 scholen tot 18 scholen en het gemiddelde aantal leerlingen op een school per werkgebied verschilt van 138 tot 346.
Uit bovenstaande grafieken is duidelijk af te lezen dat Langedijk en Heerhugowaard-Zuid minder scholen hebben, maar dat het gemiddelde leerlingenaantal per school hoger is. In Alkmaar-Oost is het omgekeerde het geval. Dat werkgebied heeft het meest aantal scholen, maar het gemiddelde leerlingenaantal per school is relatief klein.