PPO-NK - (concept) Jaarplan 2021-2022
Het (concept)jaarplan voor komend jaar staat online! Het is een concept omdat de vormgeving nog aangep...
Alle leden mogen wijzigen
Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. In de trimesterrapportages rapporteren wij driemaal per jaar over de voortgang van dit jaarplan en de activiteiten en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband.
Alle acties en initiatieven in dit jaarplan dragen bij aan het realiseren van onze visie:
In dit jaarplan zijn de voorgenomen acties en aandachtsgebieden geordend langs (een op ons samenwerkingsverband toegepaste versie van) het model van Bronfenbrenner.
We beschrijven per systeemniveau waar we op inzetten en wat we daarmee willen bereiken.
In dit hoofdstuk geven wij een korte samenvatting van jaarplan over het 2e trimester. Voor een meer inhoudelijke toelichting kunt u verder lezen bij de verschillende (deel)hoofdstukken.
Microsysteem - versterking van ondersteuning en interventies rondom het kind: Perspectief voor iedereen
Wat | Wie | Wanneer | Voortgang |
1. De stem van kinderen wordt gehoord en serieus genomen. Het kind neemt deel aan mdo’s, deze is afgestemd op zijn mogelijkheden en dit is vooraf besproken met het kind zelf | Consulenten, | Scholen 2021 - 2022 | - masterclass Hoorrecht Kind tijdens mdo |
2. Stimuleren en begeleiden van kind gesprekken als onderdeel van TOP dossier. Doel: vergroten van het aantal kind gesprekken en betrekken van de stem van het kind in het bepalen van het onderwijsaanbod. | Consulenten en IB’ers | 2021 – 2022 | Continue proces tijdens de mdo's |
3. Organiseren van Pop-up leerlingenraden waar leerlingen worden uitgenodigd mee te denken over (het realiseren van) de doelstellingen van ons samenwerkingsverband. | Netwerk Regisseur kwaliteit en consulenten | Voorjaar 2021 – 2022 | 3e trimester ter voorbereiding op conferentie 28 september |
4. Consulenten helpen de scholen om de situatie van het kind beter te begrijpen vanuit meervoudig perspectief. | Team swv | 2021 – 2022 | Continue proces tijdens de mdo's |
Mesosysteem - versterking van het systeem -
Wat | Wie | Wanneer | Voortgang |
1. Een dekkend netwerk voor ouders |
|
|
|
1a. Ontwikkelen en actueel houden van oudersteunpunt.nl | Netwerkgroep oudersteun-punt | 2021 - 2022 | Continue proces |
1b. Uitwerken van het buddy systeem en trainen en begeleiden van buddy’s | Netwerkgroep Oudersteun-punt | 2021 - 2022 | Loopt |
1c. Samen met collega swv’s inrichten van een vertelpunt (Vertellis) waar ouders, leerlingen en professionals hun ervaringen met passend onderwijs kunnen delen | Netwerkgroep Oudersteun-punt | 2021 - 2022 |
|
2. Versterken professioneel handelen van IB’ers en leerkrachten |
|
|
|
2a. Trainingen Wegwijs in gedrag voor leerkrachten en andere professionals (schoolleiders en IB’ers) | Swv/Oberon | 2021 - 2022 | - 1 trainings-groep voor consulenten - 2 trainings-groepen voor schoolleiders en IB-ers - 3 trainings-groepen voor docenten De trainingen zijn in april afgerond. |
2b. Intervisie voor IB’ers (en leerkrachten) | Consulenten | 2021 - 2022 | Continue proces tijdens de mdo's/meso gesprekken |
3. Kwaliteitsondersteuning op scholen |
| 2021 - 2022 |
|
3a. Masterclasses op maat om interne ondersteuning op school en externe ondersteuning vanuit swv samen te laten optrekken en te versterken. Doel: versterken van de interne en externe ondersteuningsstructuur | IB’ers en consulenten | 2021 - 2022 |
|
3b. Training TOP dossier voor IB’ers en consulenten met een focus op het gebruik van TOP dossier als gezamenlijk analyse- en werkdocument | - | 2021 - 2022 |
|
4. Versterken van het samenspel Consulent – IB – Leerkrachten - school - ouders |
|
|
|
4a. Door ontwikkelen van de kwaliteit van de meso-gesprekken tussen school en consulent. | Swv team | 2021 - 2022 | Continue proces ontwikkeling werkgebied |
Exosysteem - versterking samenwerking in de werkgebieden
Wat | Wie | Wanneer | Voortgang |
1. Agenderen van Samen Leren Leven in het werkgebied overleg om thuisnabij en inclusief onderwijs te bevorderen. Doel: ieder kind voelt zich welkom, doet mee en groeit op in zijn eigen buurt. Ontwikkeling toename in verwijzing naar s(b)o wordt meegenomen. | NWG Samen leren Leven, consulenten | 2021-2022 | Gezamenlijke bijeenkomst: In ontwikkeling bedreigde peuters |
2. Ieder werkgebied heeft een plan hoe zij inclusief onderwijs in hun eigen werkgebied realiseren en geeft hierbij aan welk budget hiervoor ingezet wordt. Doel: wij zijn een inclusief werkgebied over 5 jaar. | Netwerkgroep Samen Leren Leven, Consulenten en netwerkregisseur kwaliteit |
| Continue proces
|
3. Versterken onderwijs en ondersteuning aan kinderen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid in alle werkgebieden. | Netwerkgroep hoogbegaafdheid | 2021-2022 | In alle werkgebieden zijn HB-coördinatoren aangesteld |
4. Door ontwikkelen van de regisseursfunctie van de consulent door verdiepen en doorleven van de betekenis van de rol en het ontwerpen van en starten met een doorlopend ontwikkeltraject. Doel: steviger regie voeren op het samenspel in de werkgebieden. | Netwerkregisseur kwaliteit | 2021-2022 | Training systemisch leiderschap ∞Operation Education |
5. Consulenten volgen een aangepaste training wegwijs in gedrag. | Team swv | 2021-2022 | Training is afgerond |
Macrosysteem - versterking van de besluitvorming en strategische processen in de gemeenten en de regio
Wat | Wie | Wanneer | Voortgang |
1. Consulenten en netwerkgroepen denken samen op in de uitwerking van en betekenisgeving aan het (regionaal)beleid en koers van het samenwerkingsverband. | Netwerkregisseur kwaliteit | 2021 - 2022 | Continue proces
|
2. Herordenen, verbinden en zichtbaar richting geven van onze netwerkgroepen. Verbinden van de netwerkgroepen aan de werkgebieden. | Team swv en de netwerkgroepen | 2021 - 2022 | Continue proces |
3. Organiseren van een conferentie Samen Leren Leven | Netwerkgroep samen leren leven | 2021-2022 | De conferentie zal woe. 28 september van 9:30-18:00 uur plaatsvinden |
4. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O, inzetten op kortere arrangementen en bevorderen van de terugstroom naar het regulier onderwijs door de positie van het Virtueel Expertise Cluster in de werkgebieden te verstevigen. | Netwerkgroep Virtueel expertise cluster | 2021 - 2022 | Gespreksbijeenkomsten het Jonge kind
De bevindingen van de gesprekken worden uitgewerkt in een memo
|
5. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O en bevorderen van de deskundigheid in het regulier onderwijs door de functie van Ambulant begeleider (AB) door te ontwikkelingen naar Inclusie Ondersteuner (IO). | Netwerkregisseur kwaliteit en consulenten | 2021 - 2022 | Continue proces |
6. Doorgaande lijn PO – VO: Werk maken van gelijke kansen bij 10-14 aanpak: nieuwkomers, hoogbegaafdheid, meervoudige perspectief name. | Netwerkgroep PO-VO | 2021 - 2022 | Continue proces |
7. Geen kind tussen wal en schip. Geen kind zit thuis. Voor elk kind een passend plek. | Netwerkgroep Aanpak schoolaanwezigheid | 2021 - 2022 | Continue proces |
8. Veerkracht Pact: in nauwe samenwerking met kinderopvang, jeugdzorg, gemeenten en VO betekenis geven aan afspraken in het veerkrachtpact. Doel: de veerkracht van jeugdigen in de regio Alkmaar versterken. | Swv, gemeenten regio Alkmaar | 2021 - 2022 | Continue proces |
9. Sluitende aanpak onderwijs & zorg ten behoeve van dekkend netwerk (transformatie agenda). | 2021 - 2022 | Continue proces |