4. Jaarplan 2021-2022 - voortgang

Gearchiveerd
  • mei 2021
  • PPO-NK - community beheer
  • ·
  • Aangepast mei 2022
  • 259
  • Eva Schmidt-Cnossen
PPO-NK - community beheer
Samen voor kwaliteit 2021-2022
  • Alle leden mogen wijzigen

Op basis van ons Ondersteuningsplan stellen wij jaarlijks ons jaarplan op. In de trimesterrapportages rapporteren wij driemaal per jaar over de voortgang van dit jaarplan en de activiteiten en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband.

Alle acties en initiatieven in dit jaarplan dragen bij aan het realiseren van onze visie:

  • Perspectief voor ieder kind: een goede weg naar de toekomst vol hoop en vanuit een gedeeld perspectief met ouders en leerkrachten.
  • Ik maak verschil voor ons: we dragen samen de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs en het dekkend netwerk voor de ontwikkelingsvragen van alle kinderen in ons samenwerkingsverband en we laten niet los tot dat het kind weer floreert.
  • Samen leren Leven: thuisnabij en inclusief onderwijs voor alle leerlingen in ons samenwerkingsverband. We omarmen diversiteit en benutten op positieve wijze verschillen.

In dit jaarplan zijn de voorgenomen acties en aandachtsgebieden geordend langs (een op ons samenwerkingsverband toegepaste versie van) het model van Bronfenbrenner.

We beschrijven per systeemniveau waar we op inzetten en wat we daarmee willen bereiken.

  • Het microsysteem: interventies voor en van het kind
  • Het mesosysteem: interventies gericht op het versterken van het systeem in de directe omgeving van het kind: ouders – leerkracht – school.
  • Het exosysteem: interventies gericht op de samenwerking in de werkgebieden, met als doel in ieder werkgebied inclusief onderwijs te realiseren.
  • Het macrosysteem: versterken van de besluitvormingen strategische processen in de gemeenten en de regio met als doel een versterkend dekkend netwerk te realiseren.

In dit hoofdstuk geven wij een korte samenvatting van jaarplan over het 2e trimester. Voor een meer inhoudelijke toelichting kunt u verder lezen bij de verschillende (deel)hoofdstukken.

Microsysteem - versterking van ondersteuning en interventies rondom het kind: Perspectief voor iedereen

Wat

Wie

Wanneer

Voortgang

1. De stem van kinderen wordt gehoord en serieus genomen. Het kind neemt deel aan mdo’s, deze is afgestemd op zijn mogelijkheden en dit is vooraf besproken met het kind zelf

Consulenten,

Scholen 2021 - 2022

- masterclass Hoorrecht Kind tijdens mdo

2. Stimuleren en begeleiden van kind gesprekken als onderdeel van TOP dossier. Doel: vergroten van het aantal kind gesprekken en betrekken van de stem van het kind in het bepalen van het onderwijsaanbod.

Consulenten en IB’ers

2021 – 2022

Continue proces tijdens de mdo's

3. Organiseren van Pop-up leerlingenraden waar leerlingen worden uitgenodigd mee te denken over (het realiseren van) de doelstellingen van ons samenwerkingsverband.

Netwerk

Regisseur kwaliteit en consulenten

Voorjaar 2021 – 2022

3e trimester ter voorbereiding op conferentie 28 september

4. Consulenten helpen de scholen om de situatie van het kind beter te begrijpen vanuit meervoudig perspectief.

Team swv

2021 – 2022

Continue proces tijdens de mdo's

Mesosysteem - versterking van het systeem -

Wat

Wie

Wanneer

Voortgang

1. Een dekkend netwerk voor ouders

1a. Ontwikkelen en actueel houden van oudersteunpunt.nl

Netwerkgroep oudersteun-punt

2021 - 2022

Continue proces

1b. Uitwerken van het buddy systeem en trainen en begeleiden van buddy’s

Netwerkgroep

Oudersteun-punt

2021 - 2022

Loopt

1c. Samen met collega swv’s inrichten van een vertelpunt (Vertellis) waar ouders, leerlingen en professionals hun ervaringen met passend onderwijs kunnen delen

Netwerkgroep

Oudersteun-punt

2021 - 2022

  • Voorbereiding en afstemming
  • Opstellen lanceerplan
  • Lancering Vertelpunt schooljaar 2022-2023

2. Versterken professioneel handelen van IB’ers en leerkrachten

2a. Trainingen Wegwijs in gedrag voor leerkrachten en andere professionals (schoolleiders en IB’ers)

Swv/Oberon

2021 - 2022

- 1 trainings-groep voor consulenten

- 2 trainings-groepen voor schoolleiders en IB-ers

- 3 trainings-groepen voor docenten

De trainingen zijn in april afgerond.

2b. Intervisie voor IB’ers (en leerkrachten)

Consulenten

2021 - 2022

Continue proces tijdens de mdo's/meso gesprekken

3. Kwaliteitsondersteuning op scholen

2021 - 2022

3a. Masterclasses op maat om interne ondersteuning op school en externe ondersteuning vanuit swv samen te laten optrekken en te versterken. Doel: versterken van de interne en externe ondersteuningsstructuur

IB’ers en consulenten

2021 - 2022

  • MC Gedrag
  • MC - Hoorrecht Kind MDO
  • MC - executieve functies
  • MC – Jongens in de groep

3b. Training TOP dossier voor IB’ers en consulenten met een focus op het gebruik van TOP dossier als gezamenlijk analyse- en werkdocument

-

2021 - 2022

  • Starttraining najaar – afgerond
  • Opfriscursus medior -afgerond
  • Starttraining voorjaar – gestart

4. Versterken van het samenspel Consulent – IB – Leerkrachten - school - ouders

4a. Door ontwikkelen van de kwaliteit van de meso-gesprekken tussen school en consulent.

Swv team

2021 - 2022

Continue proces ontwikkeling werkgebied

Exosysteem - versterking samenwerking in de werkgebieden

Wat

Wie

Wanneer

Voortgang

1. Agenderen van Samen Leren Leven in het werkgebied overleg om thuisnabij en inclusief onderwijs te bevorderen. Doel: ieder kind voelt zich welkom, doet mee en groeit op in zijn eigen buurt. Ontwikkeling toename in verwijzing naar s(b)o wordt meegenomen.

NWG Samen leren Leven, consulenten

2021-2022

Gezamenlijke bijeenkomst:

In ontwikkeling bedreigde peuters

https://werkplaats.ppo-nk.nl/calendar_events/1238

2. Ieder werkgebied heeft een plan hoe zij inclusief onderwijs in hun eigen werkgebied realiseren en geeft hierbij aan welk budget hiervoor ingezet wordt. Doel: wij zijn een inclusief werkgebied over 5 jaar.

Netwerkgroep Samen Leren Leven, Consulenten en netwerkregisseur kwaliteit

Continue proces

  • Vast gesprekspunt binnen het werkgebied overleg

3. Versterken onderwijs en ondersteuning aan kinderen met kenmerken van meer- en hoogbegaafdheid in alle werkgebieden.

Netwerkgroep hoogbegaafdheid

2021-2022

In alle werkgebieden zijn HB-coördinatoren aangesteld

4. Door ontwikkelen van de regisseursfunctie van de consulent door verdiepen en doorleven van de betekenis van de rol en het ontwerpen van en starten met een doorlopend ontwikkeltraject. Doel: steviger regie voeren op het samenspel in de werkgebieden.

Netwerkregisseur kwaliteit

2021-2022

Training systemisch leiderschap

∞Operation Education

5. Consulenten volgen een aangepaste training wegwijs in gedrag.

Team swv

2021-2022

Training is afgerond

Macrosysteem - versterking van de besluitvorming en strategische processen in de gemeenten en de regio

WatWieWanneerVoortgang

1. Consulenten en netwerkgroepen denken samen op in de uitwerking van en betekenisgeving aan het (regionaal)beleid en koers van het samenwerkingsverband.

Netwerkregisseur kwaliteit2021 - 2022

Continue proces

2. Herordenen, verbinden en zichtbaar richting geven van onze netwerkgroepen. Verbinden van de netwerkgroepen aan de werkgebieden.Team swv en de netwerkgroepen2021 - 2022Continue proces
3. Organiseren van een conferentie Samen Leren LevenNetwerkgroep samen leren leven2021-2022De conferentie zal woe. 28 september van 9:30-18:00 uur plaatsvinden
4. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O, inzetten op kortere arrangementen en bevorderen van de terugstroom naar het regulier onderwijs door de positie van het Virtueel Expertise Cluster in de werkgebieden te verstevigen.Netwerkgroep Virtueel expertise cluster2021 - 2022

Gespreksbijeenkomsten het Jonge kind

De bevindingen van de gesprekken worden uitgewerkt in een memo

5. Terugdringen van het aantal verwijzingen naar het S(B)O en bevorderen van de deskundigheid in het regulier onderwijs door de functie van Ambulant begeleider (AB) door te ontwikkelingen naar Inclusie Ondersteuner (IO).Netwerkregisseur kwaliteit en consulenten2021 - 2022Continue proces
6. Doorgaande lijn PO – VO: Werk maken van gelijke kansen bij 10-14 aanpak: nieuwkomers, hoogbegaafdheid, meervoudige perspectief name.Netwerkgroep PO-VO2021 - 2022Continue proces
7. Geen kind tussen wal en schip. Geen kind zit thuis. Voor elk kind een passend plek.Netwerkgroep Aanpak schoolaanwezigheid2021 - 2022Continue proces
8. Veerkracht Pact: in nauwe samenwerking met kinderopvang, jeugdzorg, gemeenten en VO betekenis geven aan afspraken in het veerkrachtpact. Doel: de veerkracht van jeugdigen in de regio Alkmaar versterken.Swv, gemeenten regio Alkmaar2021 - 2022Continue proces
9. Sluitende aanpak onderwijs & zorg ten behoeve van dekkend netwerk (transformatie agenda). 2021 - 2022Continue proces

Trefwoorden